Gyógyszer nélkül is kezelhető a gyerekek figyelemzavara
További Belföld cikkek
- Pusztításba kezdett egy Zsiguli Budapesten, teli piroson vágódott be a másik autós elé
- Orbán Viktor előtt szólalt fel Matolcsy György: Azt kell mondanom, hogy kissé bajban vagyunk
- Egyetlen szóval intézte el a bíróság kérdését a férfi, aki több ember otthonát is porig égette Pécsnél
- Orbán Viktor: Mi vagyunk az élő eurázsiai gondolat
- A csúcsforgalomban füstölt el egy villamos Budán
Október a nemzetközi diszlexia hónap és az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás) tudatosság hónapja is. Ezek a zavarok a pedagógusok és gyakran a szülők számára is megkerülhetetlen témát jelentenek, hiszen egyre nő a tanulási nehézségekkel, figyelemzavarral, ADHD-val élő gyerekek és felnőttek száma.
Az ADD-val (figyelemzavar) és az ADHD-val küzdő gyerekeket sokszor a lusta, szétszórt jelzővel bélyegzik meg, pedig valójában az impulzivitás vagy a hiperaktivitás okozza a gondokat – hívja fel a figyelmet Sólyom Judit köznevelési szakértő.
Tudni kell, hogy az ADD és az ADHD esetében is van gyógyszermentes megoldás. Hatékony agytréningek, fejlesztő módszerek tudják erősíteni a kognitív, figyelmi és végrehajtó funkciókat.
A diszlexiás tanulók az olvasás és a szövegértés terén küzdenek kihívásokkal, nehezen tudják értelmezni az írott nyelvet. Ez a rendellenesség egy olyan információfeldolgozási probléma, amely nem zavarja az ember gondolkodási képességét: a legtöbb diszlexiában szenvedő ember intelligenciája normális, sőt, sokuk átlagon felüli intelligenciával rendelkezik.
A jó hír az, hogy a diszlexia is kezelhető – hangsúlyozza a klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus.
A kognitív képességek megerősíthetőek intenzív mentális feladatokkal. Olyan, kutatásokkal alátámasztott fejlesztő módszerek segítenek ebben, mint a BrainRx agytréning. Ez a világ leghatékonyabb kognitív képességfejlesztő programja. A BrainRx-szel eredményesebbé tehető a tanulás, az olvasás, a számolás, a gondolkodás és az agyi teljesítmény. BrainRx-szel újrahuzalozható az agy!
A tanulási sikerek az önbizalmat is növelik, oldják a szorongást, és növelik a magabiztosságot. Ez különösen fontos a mostani pandémiás időszakban – hívja fel a figyelmet Sólyom Judit. Az iskolások ugyanis idén kemény évkezdés elé néztek. Az otthonoktatás időszaka nem múlt el nyom nélkül: a visszaintegrálódás új kihívások elé állítja a gyerekeket, a tanárokat és a szülőket egyaránt. Még nagyobb felelősség, még több feladat hárul rájuk, mint a hétköznapokban, és a járvány miatti félelem tovább nehezíti munkájukat.
Ezekben a rendkívüli időkben sokan internalizálják a küzdelmeket és megkérdőjelezik a saját képességeiket. Kudarcélmények esetén mindenképpen érdemes szakember segítségét kérni. A tanulási nehézségek okai ma már pontos diagnosztikával feltárhatóak, és a problémák orvosolhatóak
A tanulási nehézségek mögött a szakértők szerint akár az esetek 80 százalékában is valamelyik kognitív képesség gyengesége húzódik meg: a hosszú távú memória deficitje éppúgy okozhat tanulási problémákat, mint a logika, a látási és a hallási feldolgozás vagy a munkamemória hiányosságai. A gyerekeknek ilyenkor általában speciális fejlesztésre van szükségük, ezért számukra mindenképpen érdemes szakember segítségét igénybe venni.
Az otthonoktatás mellett a több hónapos iskolaszünet is visszavetette a diákok kognitív teljesítményét. A két egymást követő időszak alatti agyi inaktivitás után még nehezebb visszatérni a hétköznapokba. Ezért jelenleg is fontos a kognitív képességeket tudatosan erősíteni. A szakember szerint ebben a szülők is részt vehetnek, hiszen vannak nagyon jó tanulási-gondolkodási képességeket elősegítő, mentális aktivitást igénylő játékok és gyakorlatok. Ide tartozik például a sudoku, a puzzle, a tangram, a sakk, illetve a különböző kártya -és memóriajátékok. Nagyon jó kognitív stimulációt nyújt az olvasás, beszélgetés, nyelvtanulás is.