A kormányt perli az EU-t a mobilitási csomag miatt, a fuvarozók támogatják

BJASZ20200708003
2020.11.02. 13:55

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete üdvözli a magyar kormány fellépését a mobilitási csomag jogszerűtlennek vélt pontjai ellen – írja hétfői számában a Magyar Nemzet.

A beadvány szerint a jogszabályok diszkriminatívak, ellentmondanak az EU alapelveinek és többlet-környezetterhelést okoznak.

A magyar kereset éppen azokat a pontokat vitatja, amelyekről a mobilitási csomag elfogadását megelőző időszakban a legélesebb viták folytak 

– közölte a lap kérdésére Árvay Tivadar, az érdekképviseleti szervezet kommunikációs vezetője.

A lap emlékeztet arra, hogy a csomag első elemei már hatályosak:

augusztus óta a cégeknek biztosítaniuk kell, hogy járművezetőik négyhetente hazatérjenek, és tilos a 45 órás vagy annál hosszabb heti rendszeres pihenőt a járművek kabinjában tölteni.

A magyar vállalatok szinte kivétel nélkül megfelelnek ennek az elvárásnak, a gépkocsivezetők egy-két, de legfeljebb háromhetente hazatérnek Magyarországra. A kabintilalom pedig valójában azért jelent problémát, mert nincs megfelelő számú és minőségű parkoló és szálláshely az EU-ban, amely alkalmas befogadni ilyen számban a járműveket és a sofőröket.

A csomag további pontjai a következő másfél évben vagy annál később lépnek életbe. Idetartozik például a gépkocsivezetők javadalmazásának szabálya, ami azt jelenti, hogy a jövőben a sofőröket is kiküldött munkavállalóként kell kezelni, és számukra azt a javadalmazást kell biztosítani, amelyet az általuk érintett országok gépkocsivezetői kapnak.

Az MKFE – és mostani keresetében a magyar kormány is – vitatja ezt a szabályt, álláspontja továbbra is az, hogy a gépkocsivezető nem tekinthető kiküldött munkavállalónak, nem azonos a státusza egy állandó munkahelyen tevékenykedő építőipari munkáséval vagy mezőgazdaságban dolgozó emberével.

Kapcsolódó

Negyventonnás időzített bombák száguldoznak a magyar utakon

Az önköltségi ár alatt fuvarozók balesetveszélyesek lehetnek.

A csomag további pontjai között szerepel a járművek nyolchetenkénti hazatérése a székhely szerinti országba. Ez kimondottan diszkriminatív intézkedés, azokat az EU-tagokat, amelyek nem a centrumban vagy például szigeten találhatók, kifejezetten hátrányosan érinti.

A járművek utaztatása komoly költségnövekedést jelent majd, és szembemegy a zöldcélokkal is, arról nem is beszélve, hogy ezek a felesleges üresjáratok az infrastruktúrát is terhelik 

– mondta az MKFE kommunikációs vezetője.

(Borítókép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)

Kapcsolódó

Magyarországon is fizethető a sztrádadíj az olasz Telepass szolgáltatásával

A kamionok számára kifejlesztett elektronikus rendszer most már nálunk is elérhető lesz a fizetős szakaszokon.