Árnyékra vetődtek a 2016-os metróütközés felelőseit keresők
További Belföld cikkek
- Olyat jelentettek be az autópálya-matricáról, ami minden autóst érint, mégsem tudja senki
- A régészek ma is keresik a verhetetlen hadvezér, Kinizsi Pál földi maradványait
- Nemzetközi kitüntetést kapott Rómában Erdő Péter bíboros
- Magyarok ezreinek életét mentheti meg ez az újítás
- Nézőpont Intézet: a magyarok többsége nem találja szimpatikusnak Magyar Pétert
E hét elején tartották az első bírósági tárgyalást az M2-es metró balesetének ügyében. A 2016 decemberében bekövetkezett erős koccanás következtében 5 utas súlyosan, 16 pedig könnyebben sérült. Nyár elején, az előkészítő ülésen a metrószerelvény vezetőjét és a forgalomirányítót nevezték meg az eset felelőseként, ők azonban ezt nem ismerték el. Az első tárgyalási forduló alig öt percig tartott.
– Mondja el, mit tud a balesetről.
– Én? Semmit.
– Nem maga volt szolgálatban a baleset idején?
– Nem.
– Akkor mit keres itt?
– Azt én sem tudom.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület tájékoztatása szerint így foglalható össze az a rövid párbeszéd, ami a bírónő és a megvádolt forgalomirányító között zajlott le.
A baleset december 5-én 6:40 körül következett be. A vádlottak padjára ültetett éjszakai forgalomirányító jelen ismeretek szerint a számukra irányadó szabályzat szerint járt el (ennek ellenkezőjét még nem bizonyították), amikor elrendelte a kézi vezérlés üzemmódot, amely eleve alacsonyabb sebességet és dinamikát tesz lehetővé a pálya aznapi csúszóssága miatt. Munkaideje 6 órakor lejárt, hazament, a balesetről csak később szerzett tudomást. Az őt váltó nappalos kolléga nem változtatott az intézkedésen. Nem világos, hogy az ügyészség miért az éjszakai forgalomirányítót vádolta meg. Az ügy másik vádlottja egyébként a járművezető, aki (cáfolat hiányában) szintén előírás-szerűen járt el. Az ITM Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) jelentése már egy évvel a baleset után elismerte, hogy sem a forgalomirányító, sem a járművezető nem hibázott. A KBSZ azt is kimondta, hogy a technika nem volt alkalmas a baleset megakadályozására, ezzel párhuzamosan a szabályok megváltoztatását, valamint technikai intézkedéseket javasolt.
A közlekedési civil szervezet véleménye szerint
a baleset kiváltó oka és így a felelősi kör nem is e két egyszerű munkavállaló tevékenysége körül keresendő,
hanem a vonat és a fékberendezés gyártója, a vonatvezérlő rendszer szoftverének gyártója, a rendszer tervezője, a rendszert így megrendelők, a rendszer működőképességét és biztonságosságát szavatoló, valamint az engedélyező hatóság háza táján.
Külön kiemelik, hogy a BKV épp most fizet súlyos százmilliókat a vonatok vezérlőszoftverének csúszós pályára is megoldást jelentő frissítéséért.
A rapid tárgyalást követően a per februárban folytatódik.
(Borítókép: Metrószerelvények, amelyek összeütköztek a Pillangó utcánál 2016. december 5-én. Fotó: Mihádák Zoltán / MTI)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.