
További Belföld cikkek
-
Segítségre szorulnak, de nem tudnak róla – egyre több idős ember szenved demenciában
- Meghalt a magyar biológus, akiről még egy orchidea fajt is elneveztek
- Válaszoltak Orbán Viktornak a Budapest Pride szervezői
- Videón, ahogy a tűzoltók egy gyereket és felnőtteket mentenek ki egy égő lakásból az I. kerületben
- Havasi Bertalan elárulta, miért nem akar többé Orbán Viktor sajtófőnöke lenni
Ötvenéves a budapesti metró – hirdeti a frissen felavatott emléktábla a Deák téri aluljáróban, bár a dátumokkal első látásra nem minden stimmel.
Közismert, hogy az M1 vonal azért kapta az egyes számot, mivel az volt az első földalatti, méghozzá nemcsak nálunk, hanem az egész kontinensen. A sokáig az uralkodó nevét viselő Ferenc József Földalatti Villamosvasút 1896. május 2-án nyílt meg az Andrássy út alatt, és a császári és királyi fenség néhány nappal későbbi személyes utazásának emlékére keresztelték el róla. Bár a londoni metropolitan, amelynek az egész közlekedési ágazat a nevét köszönheti, néhány évvel még a mi millenniumi példányunk előtt indult, az kezdetben gőzüzemű volt, és csak a magyar, eleve elektromos rendszerű földalatti után kapott villamos hajtást.
Aranyásók és keszonlovagok: a 2-es metró építésének kalandos története
1970 áprilisában adták át 20. század első budapesti metrójának első szakaszát. Húsz évig tartó építkezésének története olyan, mint egy westernregény a szocializmusban.
Az első igazi, mély vezetésű metróvonalat itthon már M2 néven anyakönyvezték, és valóban fél évszázada adták át a forgalomnak, igaz, nem decemberben, hanem áprilisban. A tavaszi járványhelyzet miatt azonban a BKV halogatta a jubileum megünneplését, bízva benne, hogy előbb-utóbb méltó módon megemlékezhetnek a szép és kerek évfordulóról. Számításaikat azonban keresztülhúzta a koronavírus, úgyhogy maradt a szinte fű alatti gyors táblaavatás, nehogy kifussanak még a tárgyévből is.

A metrótérképeken jelölt színe miatt csak Piroskának nevezett új vonalon az első, már utasokat is szállító szerelvény 1970. április 3-án hajnali 4 óra 10 perckor gördült ki a telephelyről, és annyian ácsingóztak a kipróbálására, hogy hosszú, tömött sorok kígyóztak a Deák téri állomástól egészen a Bárczy István utcáig.
Az új építmény hamarosan Budapest igazi látványosságává vált. Előszeretettel látogatták politikusok és prominens személyek, ha Magyarországra jött valamilyen magas rangú diplomata, akkor biztosan megnézte a metrót. Erről legalábbis mindig büszkén beszámolt a korabeli sajtó, amely azt viszont igyekezett agyonhallgatni, hogy a hurráoptimista építkezést, a sikerprojektet bizony tragédiák is beárnyékolták. Az Astoriánál például 200 köbméter föld temetett maga alá egy építőmunkást, összeroppantva az acéldúcokat és megingatva a fölötte tornyosuló lakóházakat is, amelyek lakóinak sem szóltak a vészhelyzetről.
A metróvezető, aki sztereóban látja a világot
Palatinus József a lehető legkülönlegesebb fotós hobbit választotta, ami a hatvanas-hetvenes években elérhető volt: térhatású képeket készített.
Sosem látott képek az 50 éves budapesti metróról
A Közlekedési Múzeum virtuális kiállítás formájában mutatja be a 2-es metró építkezését, érdekes korabeli fotókkal és rajzokkal.
A fél évszázados évfordulóról egyébként a BKV mellett a közlekedésbarátok is számos formában megemlékeztek, kezdve a Fortepan sztereófelvételeitől (amelyek egyikét nyitóképünkön is látják), a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum rendezvényein át egészen a MABÉOSZ Vasútmotívum Gyűjtő Szakkörének különleges emléklapjáig és borítékjáig, amelyekről az 1970-es kiadású postabélyeg is visszaköszön.

Az M2-est később már rutinosabb építkezéssel követte a kék M3, amelynek mostani többlépcsős felújítása folyamatosan indulatokat kavar. Ami nem is csoda, lévén hogy ez az egyetlen vonal több utast szállít egy nap, mint a nagyvasúti vonalak az egész országban. A BKV és az építést végző Swietelsky Vasúttechnika között pedig csak közvetlenül karácsony előtt jött létre a szándéknyilatkozat, amelynek alapján
2021. január 11-én elkezdődhet végre a középső szakaszon is az alagút teljes körű korszerűsítése.
Az eredetileg 48 milliárd forint értékben kötött szerződést 9,1 milliárddal (és 5 százalék tartalékkerettel) fejelte meg a tömegközlekedési vállalat, hogy ne dőljön teljesen dugába a hónapok óta akadozó munka. Így a vonalszakasz forgalomba helyezése 2023 januárjára várható, ami megfelel a projekt európai uniós forrásból történő költségelszámolási elvárásának.
Kétmilliárdnyi kenőpénzt fizethetett az Alstom a 2-es és a 4-es metróért
A brit vádirat szerint ugyanazon a tanácsadó cégen keresztül fizettek a BKV-nak, mint amit a Strabag használt politikai kifizetésre az autópályáknál.
Az M3-nál csak a zöld M4 okozott több fejtörést, mivel az Alstom csúszópénzei miatt indult eljárások következtében jelentős összegeket kellett visszapengetni a brüsszeli büdzsébe. De ahogy a halottról, úgy a születésnaposról is csak jót vagy semmit – tartja a pesti szlengben módosult mondás, úgyhogy bizakodjunk, hogy az első vezető nélküli vonal sem tartogat több rosszat az adófizetőknek és az utasoknak.

Már tervezik a budapesti 5-ös metrót
Az északi és a déli HÉV-vonalakat kötnék össze metróval, a Kálvin tér lenne a csomópont.
Ami biztató, hogy már tervezik az 5-ös metrót is, ami ugyan csak az északi és déli HÉV-vonalak összekötését jelenti a város alatt, mégis az egyik legnagyobb szabású közlekedési beruházásnak ígérkezik. Bár a tervekkel nem árt óvatosnak lenni: 50 éve, az első vonalátadás után például kisebb távolságokra különböző sebességgel haladó mozgójárdákat vizionáltak, a nagyobbakat pedig olyan expresszmetrók forgalomba állításával gondolták áthidalni, amelyek csak a fontosabb állomásokon, 3-5 kilométerenként állnának meg. Viccesen azt is mondhatnánk, hogy a BKV ezt már meg is valósította, amikor az M3 előző felújítási stádiumában a Deák tér után csak a Kálvin téren, majd az ideiglenes Nagyvárad téri végállomáson lehetett róla leszállni.
(Borítókép: Blaha Lujza téri metróállomás 1970-ben. Fotó: UVATERV / FORTEPAN)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Nőjogi szervezetekkel egyeztet a rendőrség a japán nő tragédiájának hatására
Létrejött egy új, áldozatvédelmi szerepet betöltő kommunikációs csatorna.
február 15., 14:57
- Belföld
Budapestre látogat kedden az izraeli elnök
Először találkozik személyesen Sulyok Tamás Jichák Hercoggal.
február 15., 14:46
- Belföld
Havas Henrik nekiment Gulyás Mártonnak a Magyar Péter-interjú miatt
Az újságíró szerint valaki felkészíthette volna Magyar Pétert arra, mi vár rá.
február 15., 15:19
- Mindeközben
Rekordösszegű vásárlás a Kincsvadászokban, ez a régiség kelt el eddig a legdrágábban
3 órája
- Mindeközben
Nagy Ervin szerint az RTL elfelejtette őt: „Lehet, hogy lejárt ott kicsit a mandátumom”
4 órája
- Címlapon
Egyre több embert érint a betegség, és nem is tudnak róla, hogy segítségre szorulnak
A szűkös gondozói kapacitáson is segíthet a mesterséges intelligencia.
3 órája
- Mindeközben
Igazi zseni ez a 4 éves kisfiú, különleges képességén már nem csak szülei, de a netezők is ámulnak
6 órája
- Belföld
Jelentősen csökken a reptéri buszjárat ára, de nem mindenkinek
Ráadásul az útvonala is megváltozik a 100E jelű expresszjáratnak.
február 15., 17:46
- Belföld
„Mozdonyvezető vagyok, és nyolc embert ütöttem el” – sokkoló számokat közölt a MÁV
Egyre több a vasúti baleset.
február 15., 17:47
- Belföld
Megjelent a kormányhatározat, Lázár János intézi Rákosrendező ügyeit
Az ő feladata lesz a tárgyalások lebonyolítása.
február 15., 06:07
- Címlapon
Orbán Viktor optimista és harcias volt, ütött és ígért is
A miniszterelnök megtartotta hagyományos évértékelő beszédét.
6 órája
- Címlapon
Válaszoltak Orbán Viktornak a Budapest Pride szervezői
Nem lesznek senki bűnbakja, olcsó politikai színjátéknak nevezik a betiltást.
4 órája
- Címlapon
Havasi Bertalan elárulta, miért nem akar többé Orbán Viktor sajtófőnöke lenni
A miniszterelnök évértékelőjére érkezve nyilatkozott a sajtónak.
5 órája
- Belföld
A Mi Hazánk Nagy Márton lemondását követeli
A párt szerint a nemzetgazdasági miniszter alkalmatlan pozíciójára.
február 15., 13:14
- Belföld
Itt a nagy drogkörkép: a hollandok orra a legporosabb, a csehek szívnak a legtöbbet, de a magyarok többsége tiszta
Egyes országokban a lányok gyakrabban nyúlnak a tiltott szerekhez.
február 15., 18:36
- Belföld
Embertelen hideg érkezik, akár mínusz húsz fok is lehet
Közeleg a rettenetes fagy.
február 15., 18:55
- Belföld
Magyar Péter olyanra készül, amilyen még nem történt vele politikai pályafutásában
Orbán Viktornál már hagyománya van.
február 15., 06:06
- Belföld
Pert nyert egy vak rab, akivel megalázóan bántak a tiszalöki börtönben
Egyszer a radiátorhoz bilincselték, hogy el ne szaladjon.
február 15., 14:36
- Mindeközben
Szabó Zsófi sokat változott az elmúlt 10 évben: „Nem tudnám azt csinálni, mint Ördög Nóra vagy Lékai-Kiss Ramóna”
12 órája
- Címlapon
Donald Trump benyújtotta a számlát Kijevnek, horribilis összeget követel
Nagy árat fizethetnek az ukránok, de Zelenszkij nem ír alá semmit.
4 órája
- Mindeközben
Curtis az életmódváltásának okáról: Tudtam, ahhoz, hogy szintet lépjünk jövőre, testileg és lelkileg is rendben kell legyek
14 órája
- Belföld
Távozik állami pozíciójából Vesztergom Dóra
A Humánreprodukciós Igazgatóság vezetője a a gyermekvállalás magyarországi helyzetéről beszélt.
február 15., 06:38
- Belföld
Elgázolt egy embert a vonat Tárnok közelében
A baleseti helyszínelés az érintett szakaszon csak egy vágányon közlekedhetnek a vonatok.
február 15., 12:51
- Belföld
Az ámokfutó BMW-s semmivel nem törődve előzött egy teljes sort
A sofőr egy rendkívül veszélyes szakaszon, az M0-ás csomópontnál hajtotta végre a manővert.
február 15., 08:11
- Belföld
„Tisztelt Magyar Péter-támogatók! Értem, hogy fáj” – megszólalt a megtámadott elemző
Nagy Attila Tibor szerint Magyar Péter „megajándékozta” a Fideszt és Orbán Viktort.
február 15., 09:33
- Címlapon
Orbán Viktor bejelentette a két- és háromgyermekes anyák adómentességét, a nyugdíjasoknak is üzent
Kiosztotta a feladatokat a minisztereknek az évértékelőn.
7 órája
- Címlapon
Aggasztó híreket közölt a Vatikán Ferenc pápa állapotáról
Vérátömlesztésre volt szükség.
4 órája