Éjszaka indult útjára a gyönyörűséges új szupervillamos
További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
Az éj leple alatt lépte át az országhatárt a 001-es. Mivel nem titkosszolgáról van szó, hanem az új szupervillamos prototípusáról, nem a határőrök éberségét próbálták kijátszani a kései órán, egyszerűen arról van szó, hogy a túlméretes járműelemeket három kamion szállította, és ezt jobb olyankor megtenni, amikor kevés más autó van az utakon.
Magyarország történetének első vasútvillamosa Szeged és Hódmezővásárhely között látja majd el a szolgálatot, amitől azt várják, hogy az átszállásmentes utazással jelentősen rövidül a két város központja közötti menetidő. A nyílt vonalon vasúti dízelüzemben, a városokban villamos hajtással működik majd, és eme különlegessége miatt a közbeszédben máris a vasvilla nevet kapta a hibrid jármű.
A 70 tonnás, 37 méter hosszú járművet a gyártó spanyol Stadler valenciai üzemében három részben pakolták trélerre, és a hegyeshalmi határátlépés után először Szentesre vitték, ahol egybevarázsolják, és csak e kitérő után kezdheti meg futópróbáit valódi rendeltetési helyén. A szegedi rendező-pályaudvarra ugyan egy kimondottan a tram-train számára készülő karbantartócsarnokot álmodtak, ám ennek építésével Mészáros Lőrinc vejének, Homlok Zsoltnak a cége még sehogy sem áll, noha az eredeti, több mint hárommilliárdos költségkeretet még egymilliárddal megtoldották.
A szuperprojekt eredetileg becsült 20 milliárdos összköltsége is meglehetősen elszállt időközben, a kormány három éve már 72 milliárd forintot különített el erre a célra, amiből
- 17 milliárdot járművekre,
- 25 milliárdot a vasúthálózat felújítására,
- 9 milliárdot a hódmezővásárhelyi vágányok kiépítésére
szántak, hiszen itt azelőtt soha nem járt villamos.
Érdekes, hogy Hódmezővásárhely fideszes országgyűlési képviselője, Lázár János, akit a gigaberuházás kormánybiztosává neveztek ki, korábban éppen a túlzott költségeket bírálva húzta meg a vészféket, de miután
Orbán Viktor helyi látogatásán a villamosvonal Szabadkáig történő meghosszabbítását is belengette,
ismét teljes sebességbe kapcsolt, és folyamatos lelkes posztokban számol be a tram-train állomásairól.
A Szeged–Hódmezővásárhely-vonalszakaszt a Swietelsky Vasúttechnika építi meg 25 milliárd forintért. Ez tartalmazza egyebek között
- 30 kilométer vágány építését, illetve átépítését,
- 29 kitérő beépítését vagy cseréjét és a váltófűtés kiépítését,
- 23 kilométernyi biztosítóberendezési és erősáramú kábel szerelését,
- az algyői Tisza-híd pillérjének megerősítését és több kisebb kerethíd felújítását,
- új távközlési hálózat és berendezések létesítését,
- a mozgáskorlátozottakat segítő magas peron kiépítését két állomáson
- és a tervezési munkákat.
A munkák befejezésének eredeti határideje március vége, ám mivel időközben a szerelvények elérendő sebességét 100 kilométer/órára növelték, a tavaly augusztusi Közbeszerzési Értesítő már e határidő kitolásával számol. A budapesti metróépítés fényében csak reménykedni lehet, hogy nem lesz ebből is sokmilliárdos pluszkövetelés, amin vitatkozva elodázódhat az őszre tervezett vonalátadás.