Február 1-től félmillió forintra is büntethetik a horrorkaravánokat

2021.01.31. 13:06

Egyre sokkolóbb jelenség a horrorkaravánok menetrend szerinti nyugat - keleti irányú közlekedése. Vezetőik jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat juttatnak el a román használtautó-piacra, úgy, hogy egyszerre több autót szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, rakományukat hevenyészetten rögzítve. A forgalomban részt vevő gépjárművezetők sokszor csak előzés közben szembesülnek a szokottnál jóval hosszabb vontatmánnyal, így az előzési idő is megkétszereződhet, ami beláthatatlan következményekkel is járhat. 

Mostantól akár félmillió forintra büntethetők a balesetveszélyes horrorkaravánok - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vasárnap az MTI-vel. A tárca hatékonyabb hatósági fellépést ígér a szabálytalan vontatást végző, műszakilag nem megfelelő, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvények ellen. 

A horrorkaravánok szinte kizárólag Szerb és autószállító trailerek által vontatott járműszerelvények.

A közlekedési hatóság korábban közúton csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók nem megfelelő műszaki állapotát, elégtelen rakományrögzítését ellenőrizhette, szankcionálhatta. A személyautókra és kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőség egyúttal tehát a járműszerelvények forgalomból való azonnali kitiltását is megalapozza. A továbbhaladás kötelező feltétele a bírság megfizetésén túl a közlekedésbiztonságot veszélyeztető állapot megszüntetése volt.

Eddig egy 2009-es kormányrendelet adott lehetőséget az M1 és az N1 típusú járműveknél a túlméretezett vontatmányok szállítására.

  • Az M1 kategória: személyszállító kisteherautó, mely a sofőr ülésén kívül legfeljebb 8 ülőhellyel rendelkezik.
  • Az N1 kategória: áruszállító gépkocsi, legfeljebb 3,5 tonna műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel. A túlméretezett járműveket a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése címén büntették.

Ezt a kiskaput használhatták ki azok a román sofőrök, akik menetrendszerűen szállítottak Magyarországon keresztül autókat, trélereket, kisbuszokat nyugatról kelet felé.

A szakhatóság jogosítványainak bővítésével mostantól még eredményesebbé válhatnak a közúti ellenőrzések. Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta:

A "horrorkaravánok" szélsőséges példái a járművezetői felelőtlenségnek, végleg el kell venni az ügyeskedők kedvét a súlyosan balesetveszélyes barkácsmegoldásoktól.

A rendőrség beszámolt arról, hogy a tengelysúlyméréseik után januárban:

A JÁRŐRÖK ÖSSZESEN KÉTSZÁZHETVENEZER FORINT HELYSZÍNI BÍRSÁGOT SZABTAK KI A SZABÁLYSZEGŐ SOFŐRÖKKEL SZEMBEN, VALAMINT INTÉZKEDTEK A VONTATOTT JÁRMŰVEK TÚLSÚLYÁNAK MEGSZÜNTETÉSÉRŐL IS.