Mit tegyen, ha már megadta az adatait a csalóknak?
További Belföld cikkek
- Nemi erőszak miatt elfogatóparancsot adtak ki a TV2 sztárjával szemben
- Emberölés miatt köröz a rendőrség egy 16 éves lányt
- Több autópályán balesetek okoztak torlódást, Budapesten felborult egy autó
- A bimbó utcai anyagyilkos azt állítja, hogy muszáj volt elkövetnie a gyilkosságot
- Kóczián Péter: Magyar Pétert az emberek csinálták, maguknak
A bankom ügyintézőjeként bemutatkozó férfi telefonon hívott január 28-án, majd a szokott bevezető után („a beszélgetést minőségbiztosítási okokból rögzítjük”, stb.) rögtön a lényegre tért: azért hívom, asszonyom, mert a bankkártyáját valószínűleg feltörték. Indítottak róla egy 22 ezer forintos utalást, amit a rendszer blokkolt, tehát az utalás sikertelen volt. Fizetett ön a mai napon a kártyájával? – kezdi történetét a police.hu-n egy érintett számlatulajdonos.
Mint mondja, ezt követően azt kérte a csaló, hogy egyeztessék az adataikat.
Igyekezett gyorsan, határozottan feltenni a kérdéseit, én azonban némi zavart éreztem a hangjában, ezért az adategyeztetés helyett kértem, hogy legyen szíves, adja meg a számát, majd én visszahívom, mert nekem nem jött SMS-értesítés a bankomtól sem sikeres, sem meghiúsult utalásról, ezért ennek szeretnék utánanézni
– számol be történetéről.
Szerinte ez annyira megzavarta az állítólagos banki ügyintézőt, hogy meg is szakította a beszélgetést.
Én pedig annak ellenére, hogy szerencsére nem tudtak becsapni, rögtön felhívtam a bankom telefonos ügyfélszolgálatát.
Az látszik, hogy nagyon résen kell lenni, hogy ne verjenek át minket. A rendőrség ezért érthető és hasznos tanácsokat ad arra az esetre, ha ilyen/ehhez hasonló történne velünk, érdemes megfogadni őket, ezeket változtatás nélkül közöljük az alábbiakban:
- Legyen mindig körültekintő a hasonló kapcsolatfelvételekkor! Ne vegyen komolyan semmilyen hívást, SMS-t vagy közösségi oldalon keresztül érkezett üzenetet, illetve e-mailt, amelyben az internetbankos bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavát és/vagy PIN-kódját kérik Öntől!
- Szintén gyanús, ha magyartalan szövegezésű, nehezen értelmezhető e-mailben kérik Öntől ezeket, mivel az üzeneteket a külföldi elkövetők gyakran fordítóprogrammal szerkesztik. Ha a bankjára hivatkozva hívják fel Önt, és adatokat kérnek, inkább hívja Ön vissza a bank ismert ügyfélszolgálati telefonszámát!
- Amennyiben a bank észlel bankkártyát érintő csalást, akkor az ügyféltől nem kell bekérnie részletes kártyaadatokat, hiszen a banki rendszerben azok rögzítve vannak. Soha ne adja ki adatait az ilyen típusú hívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre válaszolva, vagy linkekről elérhető internetes felületeken, mert egy bank SOHA NEM kér Öntől ilyen módon bizalmas adatokat. Az Ön azonosítóadatai hiányában a csalók tehetetlenek, nem férnek hozzá a számlájához.
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek!
- Mielőtt bejelentkezne az internetbankjába, mindig ellenőrizze a böngésző címsávban a honlap pontos címét, majd kattintson a böngésző címsorában megjelenő lakat ikonra, így láthatja, hogy valóban az Ön bankja adta-e ki a honlapot. Amennyiben más jelenne meg, azonnal zárja be az oldalt!
És mit tegyen, ha már megadta az adatait a csalóknak? – erre is kitér a rendőrség
Ha adathalász elkövetők birtokába kerültek az adataink, haladéktalanul jelezzük az esetet a bankunk felé annak központi telefonszámán, e-mail-címén vagy személyesen bármelyik bankfiókban, illetve tegyünk rendőrségi feljelentést – írják.