Milyen irodákba fogunk visszatérni a járvány után?
További Belföld cikkek
- Megérkezett a havazás, baleseteket és fennakadásokat okozott az utakon
- Uszály ütközött a Margit híd lábának, több hajóban is kárt tett
- Orbán Viktor: A békéről beszélni Európában olyan volt, mintha ördögöt idéznél
- Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot
- Parázs vita alakult ki Magyar Péter és Fülöp Attila között
Az élet szinte minden területén újragondolásra kényszerített a koronavírus-járvány. Az elmúlt közel egy évben a munkavégzés sok esetben otthonra helyeződött át a nagy irodákból, ahol pedig nem volt lehetséges opció a home office, ott a járványügyi ajánlásokhoz és szabályokhoz kellett alkalmazkodni. A közeljövőben azonban már tudatosan a járványügyi tapasztalatoknak megfelelően tervezhetnek új irodákat.
Egészségügyi szakértők arra figyelmeztetnek, hogy nem a mostani lesz az utolsó járvány, amivel az emberiségnek meg kell küzdenie. Az Index annak járt utána, hogy az irodatervezésben milyen új megoldások, új igények jelentek meg/jelenhetnek meg. Lapunk kérdéseire Fodor Dániel, Az Év Irodája verseny főszervezője, az ingatlan.com events ügyvezetője válaszolt.
- Milyen speciális igényeket szülhet a járvány vagy az elkövetkező járványokra való felkészülés az irodatervezésben?
- Hogyan lehet, kell újragondolni a munkaterünket? Hogyan lehet a biztonsági (pl. távolságtartás) és a kényelmi szempontoknak egyszerre megfelelni?
- A járvány miatt megtorpanhat a nagy, nyílt tereket előnyben részesítő trend, ami az utóbbi időben jellemzi a munkahelyeket? Elszeparált, kabinszerű munkaállomásokon fogunk dolgozni a jövőben?
- Nem az irodai közösségépítésen lesz a hangsúly, hanem inkább az online elérhetőségen és az „elkülönülésen”?
- A home office elterjedésével sok esetben összeolvadt az irodai munka és az otthon. Ez milyen kihívások elé állítja/állíthatja a tervezőket? A home office teljesen kiválthatja az irodai munkát a jövőben?
Falak helyett mozgatható terek
Fodor Dániel szerint a nagy home office-sokk után a cégek a rugalmasságot helyezik majd előtérbe, és „multifunkcionális munkatereket” szeretnének. Ezen azt kell érteni, hogy a tér kövesse le az emberek szokásait, a munkafolyamatok változásait és a szervezet működését.
Mindezt annak érdekében, hogy a cégek egy esetleges következő járványhelyzetben is könnyen tudjanak alkalmazkodni. Akár pár havonta lehessen mozgatni tereket, falakat, bútorokat az irodában, és ha kell, a területet is könnyebben tudják csökkenteni vagy növelni.
A pandémia lezárása után is fél–egy éves tesztidőszak következik majd a cégeknél, hogyan is fogják ezentúl használni az irodákat a munkatársak. Előtérbe kerülnek a dizájnosabb akusztikai bútorok, térelválasztó elemek, akár a falak helyett
– vázolta Fodor Dániel az Indexnek.
Az akusztikai és térelválasztó bútorok egyben dizájnos és hatékony ötletek lehetnek a védelemhez. Ez azt is jelenti: akár egy nagy open office-t is fel lehet velük kreatívan osztani úgy, hogy a térérzékelés ne változzon drasztikusan, de az emberek jobban el legyenek szeparálva egymástól.
Ezt nagyobb növényekkel, mobil zöld falakkal szintén meg lehet oldani, de ami most nagyon trendi, az az üvegfal és az üvegtárgyaló. Biztonságot ad, mégis tágas teret biztosít. A növények erősítik a biofíliát és otthonosabbá teszik a teret
– mutat rá Az Év Irodája verseny főszervezője.
Azt is hozzátette, nem hisz abban, hogy nyilakkal jelöljék, melyik az egyirányú folyosó, vagy merre szabad éppen menni.
Az emberek nem így működnek, nem így közlekednek
– jegyezte meg Fodor Dániel.
Az irodán belüli közlekedés megtervezésére vagy optimalizálására praktikus technológiai ötletek vannak. Például falra szerelhető, úgynevezett beaconekkel mérik a munkavállalók mozgását, ebből hőtérképet generálnak, és látható, milyen teret, hogyan és mikor használnak. Az új fejlesztéseknél már megjelentek az érintésmentes technológiák, illetve az okos megoldások is.
Fókuszban a közösségépítés
Noha most még nehezebb meghatározni a trendeket, mint eddig, Fodor Dániel szerint a nagy, tágas terek megmaradnak, és inkább több lesz a shared desk, vagyis kevesebb lesz a dedikált, úgymond saját asztalok száma.
Ez magával hozza azt, hogy a takarítás fontosabb lesz, hiszen akár naponta más emberek ülhetnek az adott asztalnál. De a nagy nyitott munkahelyi tereket fel lehet osztani kisebb, bokszos területekre is, falak nélkül.
Az Év Irodája verseny főszervezője úgy gondolja, a fókusz továbbra is a közösségépítésen lesz az irodákban.
Nem azért járunk már be, mert ott lehet csak elvégezni a munkánkat, hiszen most már tényleg majdnem mindenki dolgozhatna tengerpartról egy laptopon. A személyes és emberi kapcsolataink miatt fogunk visszakívánkozni az irodába, és a kreatívabb munkavégzés miatt. Ez lesz az iroda, a koncentrált munkavégzés helye pedig az otthonunk
– fejtette ki Fodor Dániel, aki ugyanakkor hozzátette: ez az arány változhat majd a cég tevékenységétől és a dolgozók életkorától függően.
Azt nem hiszi, hogy a távmunka teljesen kiváltaná az irodai munkát. Lesznek kisebb-nagyobb cégek, amelyek megpróbálják a mindenki otthonról dolgozik formulát egy ideig, de lehet, hogy fél év után ők is visszatérnek valamilyen arányban.
Az iroda és az otthonok kialakítása között azonban egyre vékonyabb lesz a határ.
Fodor Dániel szerint attól lesz igazán jó egy tervező, hogy a tervezésbe bevonja a céget és a munkavállalókat. Már-már szervezeti tanácsadói titulust is fel kell vennie egy belsőépítésznek, kérdőívek, interjúk segítségével először megérti, hogyan működik a cég, a szervezet.
Nem a dizájn visz mindent
A már 11 éve szervezett Az Év Irodája versenyre idén több mint 200 nevezés érkezett be 18 különböző kategóriában, ezekből 25 irodát és 8 közösségi irodát választottak a legjobbak közé, amelyeket ezután személyesen is meg fognak tekinteni a zsűritagok.
Nagyon sok irodát már a koronavírus-járvány kirobbanása után adtak át. Több oldalas szakmai kérdőívekben készítettek mélyinterjúkat a cégekkel, hogyan alakították ki az irodákat, és rákérdeztek a járvány utáni változtatásokra is.
Nem a dizájn visz mindent, hanem az, hogy a munkatársak által elképzelt munkahelyek jöjjenek létre
– fogalmazott Fodor Dániel.
Az Év Irodája verseny pályázóinál az office branding kialakításokat is nézik, hogy hű legyen a vállalat értékeihez és márkájához az irodatér. Továbbá arra is figyelnek, az adott cég hogyan használja kommunikációra és munkaerő-toborzásra az irodát.
Fodor Dániel biztos abban, hogy a jövőben az iroda és a távmunka kérdése sokkal fontosabb tényező lesz a munkahely megválasztásánál, mint eddig volt.
Borítókép: Getty Images Hungary. Fotós: Bloomberg