Dunai hajózás: nem lehet egyszerre megfelelni a nemzetközi egyezményeknek és az uniós előírásoknak
További Belföld cikkek
- Orbán Balázs: Politikai alapú megkülönböztetésnek az egyetemen nincs helye
- Idegen anyag esetleges jelenléte miatt hívta vissza az Auchan egyik máktermékét a Nébih
- Politikatörténeti pillanat volt Menczer Tamás és Magyar Péter találkozása?
- Nemi erőszak és gumibotozás a tiszalöki börtönben – jelentést tett közzé az Európa Tanács
- 2053-ig mindent titkosítottak a Védelmi Beszerzési Ügynökség hekkertámadásáról
Az Euronews szerint Magyarország jelenleg 6,3 milliárd forintot szán arra – 85%-ban uniós forrásból –, hogy a Duna az év legalább háromszáz napján a nagy folyami hajók számára is hajózható legyen.
Ezek a beruházások azonban komoly természeti károkat is okozhatnak.
Magyarország ugyanakkor a nemzetközi egyezmények alapján köteles hajózhatóvá tenni a Dunát és e tekintetben évek óta elmaradásban van az ország.
A Nemzeti Infrastruktúra Zrt. február elején tette közzé a dunai hajózás fejlesztésére hivatott „Magyarországi TEN-T belvízi út fejlesztés" projekt stratégiai környezeti vizsgálatának eredményeit. A projekt azt hivatott elérni, hogy – az uniós és nemzetközi szerződéseknek megfelelően – Magyarország biztosítsa:
2,5 méteres merülésű nagy hajók az év legalább 300 napján hajózni tudjanak Duna magyarországi szakaszán.
A projektek elsősorban az indokolja, hogy az EU a közúti áruszállítás egyre nagyobb részét szeretné kevésbé szennyező szállítási utakra, vagyis vasútra és folyami hajókra tenni. A változtatással lehetővé akarják tenni, hogy a Duna, a Rajna és a Majna mentén a romániai Konsztancától a hollandiai Rotterdamig lassan, de meglehetősen olcsón és viszonylag alacsony kibocsátással szállítsanak nagy mennyiségű árut az év jelentős részében.
A probléma viszont az, hogy a projektet csak az uniós környezetvédelmi előírásokat megszegésével lehet megvalósítani.
A projekt keretében ugyanis jelentősen beleavatkoznak a Duna működésébe, méghozzá olyan mértékben, hogy az az élővilágot is súlyosan érintheti. A Természetvédelmi Világalap (WWF) is megvizsgálta a projektet és az azáltal okozott környezeti károkat négy pontban foglalta össze:
- A folyóparton felvonulási területeket és az építőanyag lerakására depóniákat fognak létrehozni. Emiatt ki kell vágni értékes, öreg ártéri erdőket, amelyek ritka madár- és denevérfajok otthonai.
- A becslések szerint 75%-kal megnövekedett hajóforgalom keltette hullámzás a parti vizekben található ikrákat a mély vízbe vagy a partra sodorja, elpusztítja, ezzel számtalan faj szaporodását megnehezíti, az állományukat csökkenti.
- A mederkotrások során is ritka gerinctelen- és halfajok populációi fognak elpusztulni.
- A megbolygatott területeken pedig ezt követően a nem őshonos, invazív fajok fognak elszaporodni.
Ugyanakkor a WWF azt is elismeri, hogy a jelenlegi tervek – amelyek véleményezését még épp hogy csak elkezdték – még így is sokkal inkább érvényesítik a környezetvédelmi szempontokat, mint a korábbiak. Ezzel együtt még mindig vannak olyan pontok, ahol
az Európai Unió által előírt munkálatok beleütköznek az uniós környezetvédelmi normákba.
Ráadásul a szakemberek és a természetvédők közt sincs egyetértés a tekintetben, hogy az egyes változtatásoknak milyen hatásai lesznek a környezetre. Az Euronewsnak nyilatkozó WWF szakértő szerint például segíthetne az, hogy több vízlépcső építését is belefoglalnák a projektbe, ezt viszont a természetvédők még jobban ellenzik, mint a mostani tervezetben foglaltakat.