Szivárványcsaládokat népszerűsített az RTL-reklám, folyik a vizsgálat
További Belföld cikkek
- Megérkezett a havazás, baleseteket és fennakadásokat okozott az utakon
- Uszály ütközött a Margit híd lábának, több hajóban is kárt tett
- Orbán Viktor: A békéről beszélni Európában olyan volt, mintha ördögöt idéznél
- Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot
- Parázs vita alakult ki Magyar Péter és Fülöp Attila között
Eljárást indított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az RTL Magyarország ellen a szivárványcsaládokról szóló társadalmi célú hirdetés miatt. A televízió közlése szerint a hatóság a gyerekek védelmére hivatkozik. A kampányvideót készítő Háttér Társaság szerint a hatóság el akarja hallgattatni az LMBTQ-szervezeteket. Az RTL Magyarország álláspontja szerint a hirdetés nem csak 16 éven felülieknek mutatható be, ezért a sugárzás jogszerű volt.
Miután az ügyben jelenleg is zajlik a vizsgálat, a hatóság részéről nem kommentálták az RTL Magyarország álláspontját, azonban lapunk úgy értesült, hogy a mérlegelés alapját a hatályos törvényeknek való megfelelés jelenti. A kérdés tehát úgy is feltehető, hogy az említett társadalmi célú hirdetés megfelel-e az Alaptörvény betűjének, illetve annak a 2009-ben elfogadott (Ptk.-ba illesztett) családjogi törvénynek, melynek Draskovics Tibor egykori igazságügyi és rendészeti miniszter volt az előterjesztője, és baloldali többséggel fogadták el.
Információink szerint a kiskorúak védelmének elve mellett az is mérlegelés tárgya lehet, hogy
maga a hirdetés egyáltalán társadalmi célú reklámnak vagy politikai reklámnak minősül-e.
A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság még 2013-ban a Klubrádió ügyében hozott ítéletet azzal a reklámmal kapcsolatban, melyet a Demokratikus Koalíció nevében társadalmi célú hirdetésként közöltek.
A bíróság akkori indoklása lehet irányadó az RTL esetében is. Ebben az áll, hogy:
(...) a társadalmi célú reklámban szereplő közérdekű cél fogalmát nem lehet kiterjesztőleg értelmezni a bár közérdekűnek, társadalmi érdekűnek számító, de azon belül politikai célzatú üzenetekre, így a társadalmi célú reklám nem szólíthat fel valamely politikai döntés támogatására, azzal szembeni fellépésre.
Az azonos nemű párt is megszólaltató reklámot 2020 decemberében 11 napon át sugározta a televízió. Az Alaptörvény módosítását – mely kimondja, hogy az apa férfi, az anya nő – december 15-én fogadta el az országgyűlés.
(Borítókép: A Háttér Társaság által készített kampányvideó egy jelenete. Fotó: Háttér Társaság / YouTube)