Szivárványcsaládokat népszerűsített az RTL-reklám, folyik a vizsgálat

Capture.PNG
2021.03.06. 10:13
A kiskorúak védelme mellett arról is folyhat vita, hogy a nézők valóban társadalmi célú hirdetést láthattak-e, vagy valami mást.

Eljárást indított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az RTL Magyarország ellen a szivárványcsaládokról szóló társadalmi célú hirdetés miatt. A televízió közlése szerint a hatóság a gyerekek védelmére hivatkozik. A kampányvideót készítő Háttér Társaság szerint a hatóság el akarja hallgattatni az LMBTQ-szervezeteket. Az RTL Magyarország álláspontja szerint a hirdetés nem csak 16 éven felülieknek mutatható be, ezért a sugárzás jogszerű volt.

Miután az ügyben jelenleg is zajlik a vizsgálat, a hatóság részéről nem kommentálták az RTL Magyarország álláspontját, azonban lapunk úgy értesült, hogy a mérlegelés alapját a hatályos törvényeknek való megfelelés jelenti. A kérdés tehát úgy is feltehető, hogy az említett társadalmi célú hirdetés megfelel-e az Alaptörvény betűjének, illetve annak a 2009-ben elfogadott (Ptk.-ba illesztett) családjogi törvénynek, melynek Draskovics Tibor egykori igazságügyi és rendészeti miniszter volt az előterjesztője, és baloldali többséggel fogadták el.

Információink szerint a kiskorúak védelmének elve mellett az is mérlegelés tárgya lehet, hogy 

maga a hirdetés egyáltalán társadalmi célú reklámnak vagy politikai reklámnak minősül-e.

A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság még 2013-ban a Klubrádió ügyében hozott ítéletet azzal a reklámmal kapcsolatban, melyet a Demokratikus Koalíció nevében társadalmi célú hirdetésként közöltek. 

A bíróság akkori indoklása lehet irányadó az RTL esetében is. Ebben az áll, hogy:

(...) a társadalmi célú reklámban szereplő közérdekű cél fogalmát nem lehet kiterjesztőleg értelmezni a bár közérdekűnek, társadalmi érdekűnek számító, de azon belül politikai célzatú üzenetekre, így a társadalmi célú reklám nem szólíthat fel valamely politikai döntés támogatására, azzal szembeni fellépésre.

Az azonos nemű párt is megszólaltató reklámot 2020 decemberében 11 napon át sugározta a televízió. Az Alaptörvény módosítását – mely kimondja, hogy az apa férfi, az anya nő – december 15-én fogadta el az országgyűlés.

(Borítókép: A Háttér Társaság által készített kampányvideó egy jelenete. Fotó: Háttér Társaság / YouTube)