Politika a konyhából – mit csinálnak a politikusaink az Instagramon?
További Belföld cikkek
- Megérkezett a havazás, baleseteket és fennakadásokat okozott az utakon
- Uszály ütközött a Margit híd lábának, több hajóban is kárt tett
- Orbán Viktor: A békéről beszélni Európában olyan volt, mintha ördögöt idéznél
- Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot
- Parázs vita alakult ki Magyar Péter és Fülöp Attila között
Bene Márton, a Politikatudományi Intézet főmunkatársa az Indexnek elmondta, hogy az Instagram továbbra is elmarad a Facebooktól a politikai kommunikáció területén, de így is egyre több politikus regisztrál a platformra.
Az ismertebb politikai vezetők közül szinte mindenki használja már, de a Facebookon produkált elérések töredékét tudják csak hozni. 14-15 politikus rendelkezik tízezernél nagyobb táborral, Orbán Viktor kiemelkedik a 101 ezer követővel.
A felület működése nem teszi lehetővé szélesebb rétegek megszólítását. Hirdetések nélkül a követőkkel lehet kommunikálni, nincs olyan jellegű posztmegosztás, mint a Facebookon, ezért nem annyira jellemző a fotók virális terjedése.
Instagramon leginkább azokhoz tud szólni a politikus, akik vélhetően szimpatizálnak vele, mert valamiért már bekövették; új közönséget nehezebb építeni
– hangsúlyozza Bene Márton.
Elsősorban a fiatalabbakra lehet célozni, a gyakorlat viszont nem feltétlenül igazolja ezt az alapvetést, mert például Orbán Viktornál, Karácsony Gergelynél vagy Jakab Péternél nem látjuk ezt meghatározónak, ellentétben Gyurcsány Ferenccel.
Íme, a fiatalkompatibilis Gyurcsány-brand laza pulcsival és bébi Yodával a konyhában:
Eltérő stratégiák
Vannak, akik kifejezetten a politikai munka bemutatására törekszenek a feltöltésekkel, ilyen Orbán Viktor vagy Szijjártó Péter (bár nála néhányszor feltűnt már Dzsudzsák Balázs), ők gyakorlatilag képes naplót vezetnek a teendőikről. A kormányfő erősen támaszkodik a rövid videókra is.
Másoknál inkább perszonalizáltabb eszköz az Instagram a személyes életre fókuszáló posztokkal, ebben élen jár a DK elnöke.
Sokan ötvözik a kettőt, Novák Katalin a munkabeszámolók sorát azzal szokta megtörni, hogy megmutatja, éppen mi készül a konyhában. Fekete-Győr András bepillantást enged a magánéletébe barátnős fotóival; Varga Judit hasonlóan tesz a családi programokkal.
Jakabnál is ez a hibrid figyelhető meg, emellett a Jobbik elnöke előszeretettel nyúl rövid szöveges, politikai üzenettel ellátott képekhez, ami a kormánypolitikusok repertoárjában ritkán jelenik meg, de a szocialista Ujhelyi Istvánnál is gyakori formátum.
Jakab Péter és az elhíresült parizeres kép:
A személyesebb hangvétellel közelebb lehet hozni a politikust az emberekhez, az ilyen jellegű márkaépítés különösen Gyurcsány Ferencnél fontos, akinek van egy negatív konstrukciója a nyilvánosságban, de az emberközelibb énjének bemutatásával tud ezen javítani
– teszi hozzá Bene, aki szerint hiába lehet leírást adni a képekhez, a szöveg mellékes, a vizualitás az elsődleges.
Nem itt nyerik meg a választást
Bene Márton úgy látja, hogy az emberek többsége az Instagramot inkább a privát szféra részének érzi, ezért nehezebben követ politikai oldalakat.
Valószínűleg nem tud igazán erős kampányeszközzé válni az Instagram, mert egyszerűen nem erre használjuk, a politikus pedig nem tud új szavazókat bevonni. Ha valakivel nem szimpatizálok, jó eséllyel nem is követem, ezért nem találkozom az üzeneteivel.
Az Instával szemben a TikTok egyelőre nem a politikusok vadászterülete, bár Varga Judit igazságügyi miniszter már elgondolkodott azon, hogy oda készítsen videókat.
(Borítókép: Kónya Péter független képviselő fényképet készít Oláh Lajos, Varju László, Gyurcsány Ferenc, a DK elnöke és Vadai Ágnes független parlamenti képviselőkről az Országgyűlés rendkívüli ülésén 2017. június 23-án. Fotó. Koszticsák Szilárd / MTI)