A Hajógyári szigeten születhetnek újjá az elbontott vasúti hídelemek
További Belföld cikkek
- Szökni próbált Vizoviczki László korábbi belső embere, de nem jutott messzire
- OMSZ: A krónikus betegek még az ünnepek előtt szerezzék be szükséges gyógyszereiket
- Kiderült, meddig lesznek nyitva a budapesti piacok karácsonykor
- Felkészülten várják a megnövekedett ünnepi forgalmat a Liszt Ferenc repülőtéren
- Orbán Viktor elárulta a nagy titkot: így győz majd a Fidesz 2026-ban
Óbuda korábbi polgármestere, Bús Balázs mutatta be közösségi oldalán a Budapesti Fejlesztési Központ által megrendelt új látványterveket, melyek az óbudai Hajógyári-sziget két, nem túl jó állapotú hídjának kiváltását vetítik előre.
Miután a Petőfi Irodalmi Ügynökség rendelkezhet a Hajógyári-sziget déli részével és a Zichy-kastéllyal is, kézenfekvőnek tűnt, hogy a szigetre álmodott popkulturális központ közvetlenül Óbuda Fő teréről is elérhető legyen. A H-híd fejlesztésével a Fő téren lévő Zichy-kastély, mint a kulturális negyed kapuja, kétszintű gyalogos híddal vezetne át a Hajógyári-sziget központi területére, könnyen elérhetővé téve a kulturális negyed galériáit, próbatermeit, koncerthelyszíneit, valamint a jövőbeli éttermeket, és kávézókat. A fejlesztési szándék komolyságát jelzi, hogy elindult a közbeszerzés a régi és rossz állapotú hidak, a K és a H-híd kicserélésére is.
Az Indexnek Vitézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója megerősítette, hogy valóban gondolkodnak a Déli összekötő vasúti híd most elbontott elemeinek észak-budai hasznosításáról.
Mi a déli összekötő vasúti híd felszabaduló, épp múlt hétvége óta bontás alatt álló elemeinek újrahasznosíthatóságát vizsgáltuk. Első lépésben azt néztük meg, hogy a hídelemek gyalogos-kerékpáros teherre alkalmasak-e, a válasz igen. Második lépésben azt vizsgáltuk, hol használhatók fel. Mivel közúton nem használhatók, és a Ráckevei-Soroksári Duna-ág zsilipjén nem férnek át, a fő Duna-ágon kerestünk hasznosíthatósági helyet, a Főváros hivatalos tervei szerint. Ennek megfelelően találtuk meg az Óbudai-szigetet, ahol már egyszer, az 1953-ban elbontott korábbi K-híd darabjait fel is használták elődeink (ez a mai K-híd).
Most tovább vizsgálják, hogy ténylegesen telepíthető-e ezekre a helyszínekre új híd. Az egyik lehetséges helyszín a H-hídtól délre egy kétszintű gyalogos-kerékpáros híd lenne, amely a Duna mellékága, a Gróf Esterházy rakpart és a hév vágányok felett épülne meg, kapcsolatot teremtve a hév szintjéről a hév fölött, de az alsó rakpartról is. A K-híd esetében pedig azt nézik meg, hogy (ugyancsak a Déli összekötő elbontott szerkezetének utóhasznosításából) a jelenlegi híd helyére két nyomú, új közúti híd létesíthető e.
Konkrétan erről, és az ehhez hasonló további hídelemekről lenne szó.
Az elgondolás szerint ezeket felújítanák (teljes pályalemez átépítés szükséges, csak a főtartók maradnának meg) így lehetne őket elhelyezni a H-hídtól délre, illetve a K-híd helyére. Vitézy Dávid hangsúlyozta, hogy egyik helyszín kapcsán sincs még végleges döntés.
A fent vázolt megoldás 20-30 százalékkal olcsóbb kapcsolatot tenne lehetővé a Hajógyári sziget felé, mintha új hidakat építenének.