Így költik a milliókat a YouTube-on a politikusok
További Belföld cikkek
- Publicus: Még a Fidesz-szavazóknak sem tetszett a Menczer–Magyar csörte
- Csaknem 700 millió forintot költött az állam a volt köztársasági elnökökre az elmúlt két évben
- Budapest számos pontján összeomlott a palackvisszaváltó rendszer
- Életet menthet, ha felfigyelünk erre a néhány jelre a hideg időben
- Változások az egészségügyben, nem árt tudni, mi történt
A Facebook és az Instagram már jó ideje a politikusok egyik, ha nem a legfontosabb kommunikációs eszköze. Az elmúlt időszakban azonban már a YouTube-on is lépten-nyomon politikai célú hirdetésekkel találkozhatunk, elég, ha a Gyurcsány-show-ra vagy 99 százalékos szlogenre gondolunk. A jelenség hátterében az áll, hogy az online marketing a politikusok számára is a leghatékonyabb és egyben a legolcsóbb eszköz a szavazók eléréséhez.
„Akár 1 forintos átlagárért is megszólíthatják a releváns közönséget, de persze ahhoz, hogy igazán komoly hatást érjenek el, végül milliókat kell elkölteniük” – jelentette ki lapunknak Jakab Tamás social media szakértő.
„Régebben a pártok ugyanezt a pénzt televízióknak, rádióknak, óriásplakátokkal és szórólapokkal foglalkozó cégeknek adták oda, ahol előnytelenebbnél előnytelenebb feltételeknek voltak kiszolgáltatva, ráadásul részletes adatok és visszacsatolás hiányában vakon hirdettek. Online azonban a politikusok kezében a döntés, hogy mekkora költségkeretet szabnak meg. Ettől függetlenül jó, ha a social media marketing offline eszközökkel is kiegészül, elmaradottabb térségekben, valamint az idősek körében ugyanis még mindig nyerő lehet egy ügyesen megtervezett óriásplakát” – emelte ki az online marketing specialista, aki szerint az anyagiakon túl más miatt is megéri a YouTube-on hirdetni.
A hagyományos marketingeszközökkel ellentétben itt ugyanis hihetetlenül pontosan szegmentálhatjuk a célközönséget, vagyis részletekbe menően beállíthatjuk, hogy kinél jelenjen meg a hirdetés.
Ha egy politikus például úgy érzi, hogy a szavazóbázisa főként idősekből áll, de a fiatalokhoz is szeretne eljutni, akkor a beállításoknál szimplán bepipálja, hogy az adott promóciós videó csakis kizárólag a 18–24 éves korosztálynál jelenjen meg. Emellett beállíthatjuk a célközönségünk nemét, családi állapotát, valamint célozhatunk budapesti, vidéki vagy határon túli felhasználókra.
Ennél azonban sokkal izgalmasabbak az érdeklődési körre és a keresési szokásokra vonatkozó szűrések.
Kiválaszthatják azokat, akik fogékonyak a politikai hírek iránt, sőt azon belül még azt is beállíthatják, hogy a jobboldali vagy baloldali tartalmak iránt érdeklődőkre hirdetnek-e szívesebben.
Emellett a hirdetők szintén kiválaszthatják, hogy a reklám mely videók előtt, mely csatornák kedvelőinél jelenjen meg, sőt még kulcsszavakat is megadhatnak, monitorozva, hogy mely politikus, pártok vagy események, ügyek nevét írjuk be a keresőbe.
„A saját csatornánkról akár 540 napra visszamenőleg is szerezhetünk információkat, korábbi érdeklődőket. Ez azt jelenti, hogy ha valaki másfél évvel ezelőtt megnézte egy adott párt videós tartalmát, akkor annak még ma is nyoma van” – jelentette ki a social media szakértő.
Jakab Tamás úgy véli, hogy a Facebook és az Instagram szintén kiváló eszköz a pártoknak, ott ugyanis konkrét oldalak követőit is meg lehet szólítani. A példa kedvéért belinkeltük az Index Facebook-oldalát. A mi követőinkre tehát bárki hirdethet, ha kiválasztja a részletes célzásban, és ugyanez elmondható számos másik – akár politikai párthoz kapcsolódó – oldalról is. A pártok tehát dönthetnek, hogy a saját vagy egy másik párt követőit szeretnék megszólítani.
Bárkiből lehet célközönség
Ahhoz, hogy YouTube-on felugorhasosson nekünk egy személyre szabott hirdetés, nem kell más, csak egy Gmail-fiók, az ugyanis a legnagyobb videómegosztó felületre is automatikus regisztrációt jelent. Ettől fogva bárkinél megjelenhetnek a promóciós anyagok, persze azokat leszámítva, akik előfizetnek a YouTube Premiumra, ahol pénzért cserébe garantálják a reklámmentességet.
Ugyanakkor ha nem fizetünk elő, az oldal ma már szinte minden videó előtt bedob egy hirdetést, leggyakrabban az 5 másodperc után elkattinthatót, de van olyan reklám is, amelyet muszáj végignézni. Emellett a találati listában szintén elhelyezhetnek nekünk hirdetéseket, ezért történik az, hogy kedvenc videóink között random megjelenhet egy-egy politikai tartalom.
Joggal hirdetnek a YouTube-on
Súlyos összegeket buknának a fent említett óriáscégek, ha letiltanák a politikai célú hirdetéseket, ezért ezt nem is teszik, szimplán csak szabályozzák azokat.
„Sokakat bosszantanak az állandó reklámok, és megkérdőjelezik, hogy miért nincsenek a tartalmak jobban megszűrve. Az igazság azonban az, hogy nagyon is szigorúan veszik a közösségi irányelveket” – mondta Jakab Tamás, utalva arra, hogy egy videó feltöltésekor vagy egy hirdetés létrehozásakor el kell fogadnunk többek közt a gyerekek védelméről szóló COPPA-törvényt, a 18 év alatti felhasználókra ugyanis nem lehet hirdetni a Google Ads rendszerében a YouTube-on. A szabályozás azonban nem nyújt teljes védelmet, a szülők fiókjával a legtöbb gyerek ugyanis szintén rendszeresen találkozik hirdetésekkel, ami egy lapunknak nyilatkozó édesanya szerint felháborító.
"Minden egyes mese előtt felugrik egy politikai hirdetés, a gyerek már konkrétan Gyurcsány nevét hajtogatja, pedig még alig múlt el hároméves. Nem értem, ez hogy történhet meg, egy nyilvánvalóan gyerekeknek készülő tartalom előtt a reklámnak nem szabadna megjelennie" – mondta dühösen olvasónk.
A Google Súgójában azt írja, hogy támogatják a felelősségteljes politikai hirdetéseket, de azt kérik, hogy az érvényes jogi előírásokat mindenki tartsa be. Kiemelik, hogy ide tartoznak a kampánytevékenységre vonatkozó és a választási törvények, valamint a törvények által kijelölt »kampánycsend«”. Emellett tiltott tevékenységnek számít a hirdetési hálózattal való visszaélés, az adatgyűjtés és -halászat, valamint a megtévesztés.
A nem kívánt tartalmakat egyébként a robotok mellett a felhasználók is jelenthetik.
„Bár mindent megteszünk annak érdekében, hogy az irányelveinknek nem megfelelő hirdetések ne jelenhessenek meg, előfordulhat, hogy egyes hirdetések megjelennek a Google-on, mielőtt Google Ads-szakértőink ellenőrizhetnék őket” – írja a cég.
Ha bebizonyosodik, hogy a hirdetés valóban sértő, akkor azt letilthatják, sőt akár az egész fiókot zárolhatják, ami egy politikus esetében kevesebb mint egy évvel a választások előtt nyilvánvalóan hatalmas érvágás lenne.
(Borítókép: Szigetvári Viktor, Gyurcsány Ferenc, Karácsony Gergely, Fekete-Győr András és Szél Bernadett a Válasszunk! 2018 (V18) fórumán a budapesti Benczúr szállodában 2018. április 4-én. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)