Az M3-as autópálya mellett futna a kisföldalatti
További Belföld cikkek
- Az idei karácsony sem múlt el tragédiák nélkül
- Csizmadia Ervin: A Nyugat bizonyos erői birodalomépítőként tekintenek Orbán Viktorra
- Szép csendben eltűnt Pesty László korrupciós ügyekkel foglalkozó weboldala
- Egy volt londoni nagykövet kerülhet a Magyar Máltai Szeretetszolgálat élére
- Több év börtönt kaphat a nő, aki eszméletlenre verte lánya iskolatársát
Jövőre elkezdődhet az M1-es, vagyis a kisföldalatti vonalfelújításának tervezése, a tényleges kivitelezési munkálatok pedig 2024-ben indulhatnak. Ennek keretében korszerűsíthetik és meghosszabbíthatják a kontinens első metróvonalát.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának március 25-i ülésén már döntöttek arról, hogy a kormány biztosítja a Millenniumi Földalatti Vasút felújításának megtervezéséhez szükséges forrásokat, már csak a támogatási szerződés aláírása van hátra a munkák megkezdéséhez – adta hírül a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A kiviteli tervekre váró beruházás legfontosabb elemei:
- új, korszerű járművek beszerzése,
- a vonal meghosszabbítása mindkét irányban,
- az átszállási lehetőségek fejlesztése,
- a vonal akadálymentesítése.
Jelenleg az M1-es vonalon az 1973 óta közlekedő, a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek által gyártott háromkocsis csuklós szerelvények szállítják az utasokat. Ezeket váltanák fel a tervek szerint egyterű, légkondicionált és négy méterrel hosszabb szerelvényekkel, amelyek befogadóképessége a mai 161-ről kétszáz főre növekszik. Az sem elhanyagolható szempont, hogy az újakat nemcsak mutatósnak, hanem jóval halkabbnak ígérik, így vége lehet az alagutakban megszokott fülsüketítő csikorgásnak.
Arról már sokszor hallhattunk, hogy a belvárosban plusz egy megálló kiépítésével meghosszabbítanák a vonalat a Vigadó térig, ahol át lehet majd szállni a 2-es villamosra. Az viszont eddig kevésbé volt benne a köztudatban, hogy észak felé is továbbépítenék.
Zuglóban az M3-as autópálya bevezető szakasza mellett vezetnék a Kassai térig, majd egy következő ütemben – immár a felszínen haladva – elérné a vonal a külső körvasutat, ahol nagy befogadóképességű P+R-parkolót alakítanának ki.
Cél továbbá, hogy könnyebben elérhető legyen az 1-es villamos is, ezért a Hungária körútnál új állomást létesítenének. A stratégiai tervezési feladatokat – európai uniós források felhasználásával – a BKK végezte el nyílt közbeszerzési pályázaton kiválasztott hazai tervezőirodák bevonásával.
Az idén 125 éves földalattit legutóbb 1995-ben, átadásának százéves évfordulójára rekonstruálták teljeskörűen. Azelőtt egy másik kerek jubileum, Budapest egyesítésének 1973-as centenáriuma adott apropót arra, hogy a Mexikói útig meghosszabbítsák a vonalat, amely így 4,4 kilométer hosszúra bővült. Az egykori városligeti felszíni szakasz is ekkor került a föld alá, és csak ekkor tértek át – az országosan már 1941-ben általánossá vált – jobboldali közlekedésre.
A felújítással együtt 1975-ben alakították ki a 2-es metró építésekor a forgalomból kivont alagútszakaszban a Földalatti Vasúti Múzeumot, amely a mostani kerek évfordulóhoz kötődően időszaki kiállításon mutatja be a teljes M1-sztorit.