Több száz parkolóhelyet csak helyiek használhatnak a VI. kerületben
További Belföld cikkek
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
Első körben augusztus 23-án a Zichy Jenő utca Bajcsy-Zsilinszky úthoz közeli szakaszára kerültek ki az első figyelemfelkeltő táblák, amelyek a kizárólagos lakossági parkolást jelölik ki. Soproni Tamás elmondta: október elsejéig csak figyelmeztetni fogják azokat az autósokat, akik nem jogosultan használják a parkolóhelyeket.
A VI. kerületi polgármester hangsúlyozta: Budapest mindenkori vezetésének egy régi adósságát törlesztik ezzel a koncepcióval. Arról is beszámolt, hogy az közelmúltban intenzív tárgyalásokat folytattak a kerületi parkolóházakkal, ennek eredményeképpen: októbertől körülbelül 150 helyre jelentős 50-60 százalékos kedvezménnyel parkolhatnak, vásárolhatnak majd bérletet az autósok a terézvárosi önkormányzatnál.
A lakossági várakozási helyek bevezetésével Budapest mindenkori vezetésének régi adósságát rójuk le a belvárosiakkal szemben. Természetes, hogy egy olyan városban és agglomerációjában, amelyben egyre többen vásárolnak autót, amelyben egyre többen akarnak a lehető legkényelmesebben, autóval bejutni a belvárosba, amelyben az autók egyre nagyobbak (gondoljunk csak a SUV-ok elterjedésére), a parkolás problémát fog okozni. Ez viszont nem jelentheti azt, hogy egy, a munkából hazaérő terézvárosinak, erzsébetvárosinak vagy újlipótvárosinak szinte lehetetlen legyen leparkolni az otthona környékén
– fogalmazott Soproni Tamás a Facrebook-oldalán a sajtótájékoztató után.
Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke arról tájékoztatott, hogy a belvárosi polgármesterek már régóta kérik a fővárost, hogy egy ilyen koncepció megvalósulhasson (ebben a kormánypárti vezetésű V. kerület is partner), és induljon meg a lakossági parkolóhelyeknek a kijelölése.
A koncepcióval kapcsolatban úgy fogalmazott: az a célja, hogy a belvárosban azok a lakosok, akiknek másképp nehezen megoldható az autójuk elhelyezése, valamilyen előnyt élvezhessenek. A kabinetfőnök hozzátette: tisztában vannak azzal, hogy a parkolásnak a helyzete egy összetett probléma.
A kezdeti pilot-hónapok tapasztalatai alapján fogják véglegesíteni a technikai részleteket, hogy a koncepció megfeleljen a budapestiek igényeinek.
Az V. kerület sérelmezi a főváros döntését
Bár a belvárosi városvezetők hétfői sajtótájékoztatóján az hangzott el, hogy az új parkolási koncepciót illetően a kormánypárti vezetésű V. kerület is partner, a fideszes önkormányzat közleménye más megvilágításba helyezi „az együttműködést”.
Az V. kerületi önkormányzat ugyanis diszkriminatív fővárosi döntésnek tartja, hogy bár a városrész polgármestere már tavaly novemberben előterjesztette kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozásáról szóló ötletét a fővárosnak, arra Belváros-Lipótváros még mindig nem kapott engedélyt. A VI. kerületben azonban elindulhatott az új parkolási rend. Erről a feszültségről korábban az Indexen is írtunk.
Az V. kerületi önkormányzat az MTI-vel hétfőn azt közölte: Szentgyörgyvölgyi Péter, Belváros-Lipótváros polgármestere 2020 novemberében elsőként nyújtotta be javaslatát a főpolgármesternek arról, hogy minden budapesti polgármester az általa vezetett kerület lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessen ki.
Ezt Karácsony Gergely akkor elutasította, arra hivatkozva, hogy a jogszabályi környezet nem tesz lehetővé a Fővárosi Önkormányzat számára a fővárosi parkolási rendeletben meghatározottakon túlmenően bármilyen további szabályozást. Ennek ellenére több szomszédos kerület az V. kerületi ötlet alapján elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozás vonatkozásában
– olvasható a közleményben.
Azt is írták, hogy az V. kerület forgalomtechnikai kiviteli tervét idén január 25-én nyújtották be a Budapest Közút Zrt.-hez jóváhagyásra. A cég az előírás szerinti 20 napos határidő helyett a polgármester által írt újabb levél után, csak július 26-án küldött választ. Eszerint bár időközben sikerült megtalálni vagy kialakítani azt a jogi környezetet, amely már lehetővé teszi kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, a Fővárosi Önkormányzat útmutatása alapján az V. kerület kérelmét elutasították, miközben a VI. kerületét jóváhagyták.
Az V. kerületi önkormányzat azt állítja: egy a főpolgármester és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselőjével folytatott augusztusi egyeztetésen elhangzottak szerint a főváros olyan feltételekhez, mikromobolitási pontok létrehozásához kötné a kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, amelyekre „semmilyen jogalapja nincsen”.
Az önkormányzat szerint ezek létrehozása csak a lakossági parkolóhelyek rovására lehetséges, illetve a mikromobolitási pont fogalmának, kritériumainak meghatározására szintén semmilyen jogszabályra nem tudtak hivatkozni az egyeztetésen.
Azt is hozzátették: míg a VI. kerület 90 mikromobilitási pontot hoz létre a fővárossal kötött megállapodás értelmében, az V. kerület már jelenleg is mintegy ezer kerékpártámaszt üzemeltet, több mint kétezer kerékpár lerakására alkalmas kapacitással, továbbá 18 MOL Bubi állomásnak is helyet ad.
Belváros-Lipótvárosban a biciklitárolók nem foglalnak el lakossági parkolóhelyeket, és a tervezett új tárolópontokat sem az útpályán alakítják ki, mint más kerületekben – hangsúlyozták.
Szentgyörgyvölgyi Péter a főpolgármesterhez fordult, kérve, hogy a vonatkozó jogszabályhely megjelölésével határozza meg azokat a feltételeket, „amelyekkel a belvárosiakat hajlandó támogatni a lakossági kizárólagos várakozóhelyek létesítésében”.