Már csak egy hétig lesz káosz a Blaha Lujza téren

P  5139
2021.09.03. 09:52

Hatodik üteméhez érkezik szeptember 6-án a Blaha Lujza téri csomópont felújítása, ez az utolsó szakasza a forgalomkorlátozással járó munkáknak. A tér legnagyobb belső része változatlanul lezárva marad, tehát sem a járművek, sem a gyalogosok nem használhatják, mivel a legtöbb járdafelületen, valamint a szökőkutak környékén is folytatják a felújítási munkákat.

Az autóval közlekedők továbbra is irányonként két sávot használhatnak a Rákóczi úton, mindössze annyi a különbség, hogy hétfőtől csak a belső sávokon lehet áthaladni a kereszteződésen. A közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében a Keleti pályaudvar felé haladó járatok megállója után az autóbuszoknak van elsőbbségük besorolni a forgalmi sávba, mivel a buszsáv ideiglenesen megszűnt a csomópontban – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A 7-es autóbuszcsalád megállóját gyalogosan az aluljáró felől, illetve a Népszínház utca és az Astoria irányából egy

MOBIL KERÍTÉSEK ÁLTAL LEVÁLASZTOTT GYALOGOSFOLYOSÓN

keresztül lehet megközelíteni. A 4-es és a 6-os villamos megállója, valamint a 7-es autóbuszcsalád Keleti pályaudvar felé közlekedő megállói közötti, a Rákóczi úthoz közelebbi gyalogátkelő továbbra is zárva van, csak a Népszínház utca felőli felszíni gyalogátkelő használható. A nagykörúti kerékpársáv is ideiglenesen megszűnt a csomópontban, a biciklizőket jobb híján az autók közé terelik. 

A térhez csatlakozó Márkus Emília utca és Somogyi Béla utca lezárása változatlan, a Stáhly utcában, valamint a Kőfaragó utcában is a korábbihoz képest ellentétes irányú forgalmi rend szerint haladhatnak az autósok. A Somogyi Béla utca Stáhly utca és Kőfaragó utca közötti szakaszán – a Nagykörút felőli oldalon – a felújítás miatt a parkolási szabályokon is módosítottak.

Magán a Nagykörúton továbbra is irányonként egy sáv járható, vagyis a kilométeres dugók továbbra is garantáltak. Ezért a BKK ismét arra kéri az autósokat, hogy lehetőség szerint váltsanak tömegközlekedésre. Budapesten a gépkocsik száma az elmúlt tíz évben ötödével nőtt, így ma közel 150 ezerrel több autó közlekedik a fővárosban, mint 2010-ben – áll a közreadott statisztikában. 

A megújulás az ígéretek szerint a következő változásokat hozza a Blahára:

  • Korszerűsítik a tér alatt elhelyezkedő közműhálózatot, a csapadékcsatornát és a közvilágítást.
  • Az aluljáró szigetelését megújítják, ezzel együtt a Rákóczi út–Nagykörút csomópont pályaszerkezetét újjáépítik, kivéve a korábban felújított villamospályát.
  • Három új zebrát létesítenek, így a József körútival együtt mind a négy ágban felszíni akadálymentes, hangjelzéssel kiegészített gyalogátkelő lesz.
  • A főváros klímavédelmi akciótervéhez kapcsolódóan a teret ligetes, fás közösségi találkozóhellyé alakítják át. 
  • A megmentésre alkalmas fák mellett mintegy 70 újat ültetnek, a tér a Nemzeti Színház egykori székeihez hasonlító köztéri székekkel és asztalokkal várja majd a megpihenni vágyókat.
  • A Gomba szökőkutat és a Nemzeti Színház emlékművét is megőrzik, ezek kiegészítésére épül egy nagyobb, a tér burkolatából fellövellő vízjáték.
  • Két új MOL Bubi-gyűjtőállomást létesítenek, és számos egyedi kerékpártámaszt helyeznek el.
  • Az újonnan épülő nyilvános illemhely akadálymentes lesz, a tér körbejárhatóságát pedig taktilis figyelmeztető és tájékoztató burkolattal biztosítják.

(Borítókép: Bodnár Patrícia / Index)