Ez lesz Budapesten, ha egy automata váltós autó robban le

2021.10.07. 09:49 Módosítva: 2021.10.07. 12:12

Teljesen bedugult a belpesti forgalom a Kálvin tér környékén. Egymás hegyén-hátán torlódnak nemcsak a személyautók, de a buszok is, jellemzően a metrópótló és a 9-es buszok. Ezeken a vonalakon jelentősen megnövekedett menetidővel számolhatnak az utasok.

A felfordulásnak az az oka, hogy egy automata váltós kocsi a Múzeum utca elején lerobbant, ezeket az autókat pedig nem minden esetben lehet eltolni. Bár a helyszínen többen is jelezték, hogy az utca átjárhatatlanná vált, egy célforgalmi áruszállító azonban ezt nem vette figyelembe, így alakult ki a torlódás.

A BKK-nál azt mondták, a helyszíni forgalomirányító kollégáik segítik a közlekedést, és a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság munkatársai a helyszínen vannak, de ők csak a szabálytalanul várakozó autókat vihetik el, itt pedig műszaki hibáról van szó.

Megkértük a Totalcar szakértőjét, Papp Tibit, tegyen rendet a torlódást okozó kocsi váltójának ügyében. Álláspontja szerint

az automata és automatizált váltó "biztonságkritikus" része az autónak, vagyis nem megengedhető, hogy bármilyen hiba esetén az autó mozdíthatatlan maradjon.

Az Opel Zafira második generációja esetében kétféle váltó lehet az autóban. Az egyik az Easytronic fantázianevű, úgynevezett robotizált váltó, ami gyakorlatilag egy kézi váltó, ahol a kuplungot és a fokozatok bekapcsolását végzi az automatika. Ez a váltó gyakran hibásodik meg, 100-ból 99-szer a vezérlőegység romlik el. Erre a műszerfalon megjelenő f vagy - - jelzés figyelmeztet. Alapvetően olyan megoldású, hogy vészüzem esetén a kuplung nyitva marad, és az autó eltolható, ha útban van.

Elképzelhető azonban, hogy a váltó fokozatban ragad és a kuplung valamiért nem tud kiemelni, ilyen esetre a használati útmutatóban benne van a trükk, amivel így is mozdíthatóvá válik az autó. Ez már nem az a kategória, amit egy háziasszony végrehajt: ki kell szerelni az akkumulátort és annak a tartótálcáját, megkeresni a váltóvezérlőn a kis kerek fedelet, kipattintani. (A használati útmutató alapján pont a Zafirában nem kell kiszedni az aksit, de ez változhat motorváltozatonként.) Itt van egy hornyos csavar, amit egy csavarhúzóval addig kell tekerni az ÓRAMUTATÓ JÁRÁSÁVAL EGYEZŐ irányba, amíg már a csavar jól érzékelhetően nehezebben tekerhető. Ilyenkor az autó félretolható, de nagyobb tempóval vontatni tilos. Valahogy így (1 perctől indul a lényeg):

 A klasszikus automata váltó teljesen más felépítésű. Amennyiben ilyen van benne, valóban igaz, hogy nem szabad messzire vontatni.

 A gyár max. 80 km/óra sebességű vontatást engedélyez, legfeljebb 100 km távolságra, vagyis egy utcasaroknyi vontatás/tolás kis tempóval nem tesz kárt.

Update: Időközben a BKK arról tájékoztatott, hogy a szóban forgó gépkocsit 10 óra 6 perckor elszállították, megszűnt a dugó, a Corvin negyed és a Kálvin tér között a közösségi közlekedés visszatért a megszokott kerékvágásba.