Üzlet vagy kampányelem az Elkxrtuk című film?
További Belföld cikkek
- 60 milliós Merci, vagy nincs mit enni? – Anyagi különbségek karácsonykor
- Hamarosan megszólal Orbán Viktor, évértékelő interjút ad a miniszterelnök
- Jön a havazás Budapesten is, figyelmeztették a lakosságot
- Négyes karambol történt az M5-ös autópályán
- Magyar Péter miatt zárhatták le a Vas vármegyei gyermekotthonokat is
Felidézni sem könnyű, melyik tisztán magyar gyártású közönségfilm kapott olyan országos promóciós hátszelet, mint a napokban mozikba kerülő Elkxrtuk című produkció. A Megafilm gyártásában készült filmre a politikai megrendelés árnyéka vetül, amit Kálomista Gábor visszautasít, Vécsey László fideszes országgyűlési képviselő viszont például közönséget toboroz rá.
Annyi biztos, hogy valakiknek nagyon fontos volt a politikai közbeszéd (Stop, Gyurcsány! Stop, Karácsony!, majd Stop, Gyurcsány! Stop, Márki-Zay! plakátok, illetve petíció) Gyurcsány-tematikájára rímelő film bemutatása. Az alkotás producere, Helmeczy Dorottya ugyanis az Indexnek azt mondta, szinte mindent egy lapra tettek fel az elkészítésével. Erre utal, hogy az Elkxrtuk gyártására és promotálására felhasználták a cégcsoport jelentős eredménytartalékát, ezenfelül pedig még egy „nagyon nagy hitelt” is felvett rá a Megafilm.
Vannak céges és személyes befektetőink és támogatóink is. Utóbbiaknak nagyon hálásak vagyunk, mert mind a mai napig vannak olyan jelentkezők, akik valamivel szeretnének hozzájárulni a film létrejöttéhez és forgalmazásához.
Helmeczy Dorottya közölte, sem a Fidesz pártalapítványától, sem állami nagyvállalatoktól nem kaptak támogatást.
Egy neve elhallgatását kérő ismert producer véleménye szerint a magyar filmgyártásban nagyon ritka, hogy egy film elkészítésére hitelt vegyenek fel, sokkal jellemzőbb, hogy az adott film forgalmazója a Nemzeti Filmintézet támogatására pályázik, ami promóció esetében maximum harmincmillió lehet. Arra sem emlékszik, hogy piaci cég – termékmegjelenés esetétől eltekintve – jelentősebb összeggel támogatott volna magyar filmet. Nem nagyon jön vissza az ára, a filmgyártás – nem csak Magyarországon, egész Európában – rossz befektetés. A mozi mint műfaj ráadásul hanyatlóban van, a filmmegosztó multik óriási szívóerőt gyakorolnak a potenciális közönségre.
Hasonlóan vélekedik a kendőzetlenül fogalmazó Kovács Gábor producer is, aki kérdésünkre azt mondja,
ilyen nagyságrendű filmköltségvetését magáncégek nem dobnak össze. Ez egy Fidesz-kampányfilm, aminek az ötlete nyilván még csak nem is Kálomista Gábortól származik, máshol döntöttek róla.
Szavai szerint a filmes szakma tényként kezeli, hogy az Elkxrtuk nagyságrendileg 1,5 milliárdos költségvetését a közbeszerzéseken magukat szétnyerő győztesek adták össze. Azzal pedig, hogy még a taós adó-visszatérítés lehetőségével is éltek, duplán húzták le az adófizetőket.
Kálomista Gábor erre a filmre egy büdös fillért nem vett fel, az egészet összedobták, így születhetett meg ez a Fidesz-kampányfilm.
Kovács Gábor egyértelműen a politikai háttérrel magyarázza, hogy egy piacinak mondott filmet ingyen is vetíthetnek.
Érdemi nézettséget viszont csak így lehet majd felmutatni
– vélekedett.
Emlékei szerint hasonló volumenű promóció a 2006-os Szabadság, szerelem című, 1956-os tematikájú filmet kísérte. Goda Krisztina rendező alkotásának társproducere Andy Vajna volt.
Annyi biztos, hogy a film szeptember közepétől október végéig zajló közterületi kampánya országosan összesen ezerötszáz óriásplakát- és citylighthelyen fut, ezenfelül még két kiemelt reklámlehetőség áll rendelkezésükre: a Budapest Film a Corvin mozin hirdeti a filmet, és Helmeczy szerint sok mozi is készített plakátot vagy reklámhordozót a saját költségén.
Az egyik plakátcégnél azt mondták érdeklődésünkre, hogy politikai jellegű hirdetéseknek nem adnak teret, de elárulták, hogy egy ilyen volumenű megrendelés esetén jelentős kedvezményt lehet kicsikarni.
Számításaink szerint ezerötszáz plakáthely esetén a költség még így is a duplája lehetett a filmintézetnél pályázható maximális összegnek.
Az Elkxrtuk producerének várakozása szerint kétszázezer néző fölött lesz a film nézettsége, ennek azonban az a feltétele, hogy a mozik annyiszor játsszák, mint a többi őszi filmet. A jegyárbevételekről Helmeczy Dorottya azt mondta, a vetítés első hetén a bruttó jegyárbevételek ötven százaléka a mozit illeti, a kisebb mozik esetében pedig ez jóval ötven százalék fölött van, tehát a jegyárbevételeknek csak 35-40 százaléka a marad a forgalmazónál. Ennek ellenére bízik abban, hogy befolyik belőle akkora összeg, amellyel helyre tudják billenteni azt a finanszírozási hiányt, amelyet a hitel felvételével megkockáztattak.
A filmet csütörtökön vetíti elsőként az Corvin mozi, péntektől pedig bemutatja a Budapest Film és a Cinema City mozihálózat is.
(Borítókép: Ambrus Balázs / Index)