Leállhat a tömegközlekedés, hiánycikk lett a dízelek működéséhez szükséges folyadék
További Belföld cikkek
- A bimbó utcai anyagyilkos azt állítja, hogy muszáj volt elkövetnie a gyilkosságot
- Kóczián Péter: Magyar Pétert az emberek csinálták, maguknak
- Kigyulladt a népszerű magyar cukrászda, megkezdték az oltást
- Szentkirályi Alexandra Karácsony Gergelyt tette felelőssé a budapesti droghelyzetért
- Egy egymilliárd forintos kezelés mentheti meg a 9 éves Mirkó életét
A modern dízelmotorok működéséhez nélkülözhetetlen AdBlue folyadék napok alatt hiánycikk lett Magyarországon. A probléma csaknem 5 ezer autóbuszt, 33 ezer kamiont és teherautót, 100 ezer kishaszonjárművet és 300 ezer személykocsit érinthet – ez derül ki a MOL válaszából, amit a Telex kérdésére adott.
Bár a kormányzat a dízelautók kitiltását és a villanybuszok előtérbe állítását propagálja, ezek elterjedése a legmérsékeltebb becslések szerint is több évtizedet igényel. Addig a tömegközlekedésben egyértelműen a dízelek lesznek túlsúlyban. Ezért nem mellékes, hogy napok alatt egész Európában elfogyott a modern dízelek működéséhez nélkülözhetetlen adalék, annak ellenére is, hogy egy hét alatt duplájára emelkedett a beszerzési ára.
A drágulás amiatt történt, hogy az előállításához használt földgáz világpiaci ára is az egekbe szökött, emiatt a gyártók – például a szomszédos Szlovákiában működő Duslo vegyi üzem – korlátozták a termelést, vagy leálltak, és nem is vesznek fel új megrendeléseket – írta a Totalcar.
A MOL is tud a hirtelenjében kitört felvásárlási lázról, ami felborította a magyar piacot, és időszakos hiányt okozott. Az olajcég azt ígéri, hogy amint gyártói oldalon konszolidálódik a helyzet, biztosítani fogják az ellátást. Hogy ez pontosan mikor lesz, egyelőre nehéz megmondani, mivel a magyar igényeket is ellátó szlovák üzemmel a pozsonyi vezetés megállapodott, hogy az AdBlue-t kizárólag helyi fuvarozóknak árulják majd.
Egy személykocsi AdBlue-tartálya 15–20 literes. Átlagos használat, tehát 20 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett csak évente kell feltölteni, mivel egy átlagautó ezer kilométerenként átlagosan 1-1,5 liter folyadékot fogyaszt. Amikor viszont kiürül a tartály, a motorvezérlő elektronika többszöri figyelmeztetés után vészüzembe kapcsol, végső esetben pedig el sem engedi indítani a motort, amíg a tartály üres. Bár az elektronika kijátszható a motorindítás tiltására vonatkozó parancssor kiiktatásával, ez a nitrogén-oxid-kibocsátás ugrásszerű növekedését eredményezi, ami a célzott környezetvédelmi szempontokra nézve katasztrofális.