A mozdonyvezető, akinek a Fradiban indult a pályafutása

További Belföld cikkek
- Kisiklott egy kerozint szállító vonat Budapesten
- Egy 16 éves sümegi lány vonat elé lépett – ez indította az iskolai zaklatások elleni Piros Lap-kampányt
- Folytatódik a márciusi napsütés, továbbra is enyhe idő várható
- Szalay-Bobrovniczky Kristóf belső vizsgálatot rendelt el Ruszin-Szendi Romulusszal szemben
- „Te amúgy is zsidó vagy, neked zsidó iskolában lenne a helyed”
Fényes, végtelenbe nyúló acélpengék nyesik ketté a suhanó őszi tájat. Jobbról és balról mélybarna őszi szántások, szürkésre aszott kukoricatáblák, kéken csillogó bányatavak, roskatag tanyák, bárhol gyökeret verő akácosok és az autósoknak megálljt parancsoló piros-fehér sorompók vesznek a mögöttünk hagyott messzeségbe. Mámorító élmény, a szabadság allegóriája.
Flörtölés a pályaudvaron
Pedig néhány perccel ezelőtt még a zajosan tülekedő főváros vasúti acélcsarnokában, a Keleti pályaudvar tizenkettedik vágányán rostokolt szabadságunk vasparipája, a 3714-es számú, 154 tonnás, 75 méter hosszú szerelvény, a MÁV Start 415-114-es pályaszámú FLIRT motorvonat, amelynek most a vezetőállásában van szerencsém kotnyeleskedni és kíváncsi kisfiúként ezernyi kérdéssel ostromolni a masinisztát, Balázs Dánielt.
Igen, Dániel valójában masiniszta, bár a hivatalos titulusa oktató mozdonyvezető.
Képzeljék csak, nem kevesebb mint 33 különböző mozdonytípusra van vezetői engedélye, és képesítései között szerepel a gőzmozdonyvezetés is. Erről azonban majd később essen szó.
A FLIRT
A FLIRT a Stadler Rail által Svájcban gyártott többrészes motorvonat. Neve egy német mozaikszó, a Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug (gyors, könnyű, innovatív regionális szerelvény) rövidítése. A világ legnagyobb FLIRT-flottája Magyarországon, a MÁV tulajdonában van.
Mit keres Richard Gere a mozdonyon?
A MÁV sajtóscsapatának támogatásával egy hete szerveztük ezt a kalandos utazást, hogy az Index olvasóinak bepillantást adhassunk egy mozdonyvezető munkanapjába. Telefonon tehát felvettük már a kapcsolatot alkalmi idegenvezetőnkkel, akivel így aztán a találkozásunkkor félig-meddig ismerősként üdvözöltük egymást, ám bevallom, készületlenül ért az, amit fotós kollégámmal teljes egyetértésben megállapítottunk, tudniillik hogy
a szerelvény mellett várakozó mozdonyvezető Richard Gere amerikai filmszínész magyar hasonmása.
Sejtem, hogy nem is tőlünk hallotta ezt először, mert a megjegyzésünkre mindössze annyit mond, hogy azért ő talán kicsit fiatalabb tengerentúli alteregójánál.
A kézfogás és az összetegeződés után Dániel egész hónapra kiterjedő vezénylését böngésszük. A táblázatból kiderül, hogy sűrű és változatos beosztásról van szó, különböző mozdonyok, különböző szerelvények, különböző pályaudvarok, különböző útvonalak és különböző napszakokban történő munkakezdés szerepel a papírlapon, amelyen ott áll a mai úti terv is: délelőtti indulás 10 óra 20 perckor a Keletiből a FLIRT-szerelvénnyel délre, a Bács-Kiskun megyei Kunszentmiklós-Tassra, majd onnan vissza Budapestre, hogy aztán délután megismételje ugyanezt a küldetést, de akkor már a MÁV V43-as jelű villamos mozdonyát, vagyis a Szili becenéven ismert lokomotívot vezetve.

Komputerizált csúcstechnika
A FLIRT vezetőfülkéjébe lépve rövid, keskeny folyosó vezet a mozdonyvezető kényelmes forgóüléséig, illetve az előtte elterülő, a laikus szemlélődő számára ismeretlen funkciójú műszerek, joystickek és kommunikációs eszközök rengetegéig. Rend a lelke mindennek, földi halandó ide csak úgy nem léphet be, így aztán az egyik műszer funkcióját rögtön megismerem: a MÁV-tól erre az alkalomra kapott mágneskártyámat kell odaérintenem, hogy a számítógép naplózza, az Index újságírója jogosultan tartózkodik a vezetőállásban. Fékpróba következik, hamarosan itt az indulás ideje. A súlyos szerelvény Dániel összehangolt mozdulatainak engedelmeskedve könnyedén kúszik ki a külső pályaudvar kusza sínrengetegébe. Hozzá nem értőként egyszerre befogadhatatlannak bizonyul a különböző vasútirányító jelzések sokasága, a rádiós adóvevő kommunikációja, az éberségi berendezés állandó csilingelése, de Dániel számára szemmel láthatóan rutinfeladat eljutni a nyílt pályáig.
Közben egyszer csak kénytelen bemutatni, milyen bődületes hangerővel szól a vonat légkürtje:
láthatósági mellényt viselő pályamunkások csoportja felé tartunk, akik mintha nem vennének tudomást a feléjük közelgő acéltömegről. A kürtszó azonban megteszi a hatását, hátrébb lépnek, biztonsággal elhaladunk mellettük.
Beköszön a borzalom
Nem csoda, hogy ezután az intermezzo után minden mozdonyvezető rémálmára, a gázolásos balesetekre terelődik a szó. Megtudom, amit sejtettem, hogy ezeket a végzetes történéseket gyakorlatilag képtelenség elkerülni, hiszen aki az öngyilkosságnak ezt a módját választja, szinte biztosra megy, ugyanis a mozdonyvezető a hangjelzésen és a gyorsfékezésen túl ilyenkor nem tud egyebet tenni, és a vonat fékútja messze-messze meghaladja akármelyik közúti jármű féktávolságát. Dániel egyébként szerencsésnek mondhatja magát, ő ugyanis tizenhárom éves pályafutása alatt csak állatokat gázolt, két szarvast, de kollégáinak többsége szerencsétlenebb csillagzat alatt született. Ismer olyan mozdonyvezetőt, aki – még leírni is szörnyű – tizennyolc embert gázolt, mire elérte a nyugdíjazását. Dániel azt mondja, sajnos nagy általánosságban kijelenthető,
nincs az a mozdonyvezető, aki úgy tudná elhagyni ezt a hivatást, hogy ne gázolt volna embert legalább egyszer.
Elmerengünk, hogyan lehet ezt a borzalmas lelki terhet kibírni, és abban maradunk, hogy nyilván sokan képtelenek megbirkózni vele, miközben másoknak valahogy sikerül, ugyanis ilyen esetekre a MÁV pszichológus szakembert biztosít a dolgozóinak, hogy minél kisebb károsodással keveredjenek ki a törvényszerű traumából.
Sebesség itt, sebesség amott
Mire idáig jutunk a diskurzusban, már javában a nyílt pályán robogunk; bár a robogást ezen a vasúti vonalon igencsak idézőjelesen kell érteni, hiszen a sebességet itt legfeljebb 80 km/órára korlátozzák a műszaki lehetőségek. De így is nagy élmény a magasból szemlélődni, és belegondolni, milyen lehet a robogás az ország nyugati felében, ahol egyes pályaszakaszokon akár 160 km/óra sebességgel száguldhatnak a vonatok.
A mi tempónkkal a hatvan kilométeres táv – a Keleti pályaudvar, Ferencváros, Soroksár, Dunaharaszti, Taksony, Dunavarsány, Délegyháza, Kiskunlacháza, Dömsöd, Kunszentmiklós-Tass – leküzdése nem kevesebb mint 1 óra 20 percbe telik.
Ha tehát nem is szélsebesen, de végül a menetrendet precízen betartva, 11 óra 40 perckor a ragyogó déli napsütésben befutunk Kunszentmiklós-Tass vasútállomásra, ahol, úgy tűnik, megállt az idő. Az állomásépület száz esztendeje, egy 1920-ban készült fotográfián is éppen ilyen volt, igaz, nem FLIRT-motorvonat vesztegelt előtte, hanem valami korabeli vicinális. Micsoda kár, hogy nem kérdeztem meg Balázs Dánielt, ő biztosan meg tudta volna mondani, milyen mozdonyok jártak akkoriban errefelé.
Akinek a gőzmozdony a csúcstechnika
Most azonban itt van ez a FLIRT, amelyet hamar elhagy az a néhány utas, akinek hétköznap késő délelőtt errefelé akadt dolga. A narancssárgás őszi napfényben fürdőző vasútállomás régi épülete körül olyan csend van, mint a vadnyugati filmek sablonos jeleneteiben, csakhogy ez a csend nem fenyegető, inkább békés. Csak a madarak csiripelése, a rovarok zümmögése és a Budapestre visszaindulni készülő vonat elektromos zizegése hallatszik, déli szunyókálásra csábít a hangulat. A pihenés azonban szóba sem jöhet, hiszen a mozdonyvezetőnek a rendelkezésére álló fél órában elő kell készítenie a vonatot a visszaútra, ráadásul egy rövid interjúra is ígéretem van, arra is sort kerítünk a „tárgyalóban”, a vonat utasterében, a kékes mintás plüssülésekre telepedve.

Egy mozdonyvezető mikor tudja meg, hogy adott napon éppen az ország melyik felébe szólítja a munkája?
Akkor derül ki a tényleges napi feladatom, amikor felveszem a szolgálatot, amit a felvigyázó hoz a tudomásomra a feljelentkezéskor, amikor természetesen alkoholszondát is kell fújnom, mert a közlekedésbiztonság mindennél fontosabb. Ugyanakkor persze a vezénylésemben, ahogy mutattam, egy hónapra előre szerepel az előirányzott tevékenység, napokra lebontva. Ma például hajszál pontosan azt teszem, ami a vezénylésemben előre szerepelt.
Mi vonzotta erre a pályára, hogyan lett éppen mozdonyvezető?
Gyerekkorom óta érdekelt a közlekedés, azon belül elsősorban a hajózás és a vasút. Utóbbival akkor kezdtem el komolyabban foglalkozni, amikor a középiskolai tanulmányaimat megkezdtem a Ganz Ábrahám két tannyelvű műszaki szakközépiskolában, ahol a vasúti járműszerelő szakot vettem fel. Ott hozta úgy a sors, hogy az egyik osztálytársam édesanyja a hármas metrónál forgalomirányítóként dolgozott, és megengedte, hogy bejárjak hozzá figyelni a munkáját. Akkor kezdődött a kötött pályás közlekedés iránt érzett egyre erősödő vonzalmam, és a szakirányú iskolai végzettség megszerzése után villamosvezetőként is tevékenykedtem a BKV-nál 2005-től 2006-ig. Aztán teltek-múltak az évek, elmúltam tizenhat éves, és már munkát is vállalhattam, így aztán nemes egyszerűséggel néhány társammal fogtuk magunkat, elmentünk a „Fradiba” – mi, vasutasok így nevezzük a Ferencvárosi vasútállomást –, és bekopogtunk az akkori főnök, Tatár Árpád ajtaján, hogy valami feladatot kérjünk és kapjunk tőle az ottani műhelyben. Nahát, ott egyszer csak az egyik dolgozó azt mondta, hogy srácok, ma van futópróba! Ez azt jelentette, hogy a javítás után egy V63-as mozdonyt el kellett vinni egy mozdonyvezetővel próbaútra. Amikor ezen a futópróbán részt vehettem, teljesen magával ragadott, elvarázsolt az élmény, és elhatároztam, hogy nekem ez kell, ezt akarom csinálni. Az ottani események 2001-ben kezdődtek, és odáig vezettek, hogy részt vehettem Csanádi Sándor szervezésében egy keskeny nyomtávolságú dízelmozdony-vezető képzésen 2003-tól, majd 2004-től lehetőségem nyílt a társadalmi munkában üzemeltetett Kemencei Erdei Múzeumvasúton tevékenykednem, ami meghatározó állomása a pályafutásomnak.

Ámulva és némi vágyakozással figyeltem idefelé jövet a munkáját. A folyton változó tájat, a gyönyörű természetet látva egyre csak a szabadság szó járt a fejemben. Érdekelne, hogy ön szerint mi ennek a munkának a szépsége?
Leginkább azt élvezem benne, hogy nap mint nap bejárhatom Magyarország gyönyörű tájait. Kedvenceim a Dunakanyar és a Balaton, de néhány alföldi vonalnak is megvannak a szépségei. Hozzávetőleg ötszázezer kilométert tettem meg eddig mozdonyt vezetve, és közben felemelő érzés, hogy a személyszállítás, amit végzek, hasznos és fontos tevékenység, ugyanis minden egyes utamon emberek százait juttatom el biztonságosan úti céljukhoz.
Milyen mozdonyok vezetésére szerzett képesítést?
Hűha, inkább milyenekre nem? (Mosolyog.) Gyakorlatilag az összes dízelmozdonyra, az összes, Budapest környékén fellelhető villanymozdonyra, a Talent és a KISS kivételével az összes motorvonatra, a szlovák határról bejáró Eurocity-szerelvényeket továbbító mozdonyok közül az összesre, valamint két keskeny nyomtávú gőzmozdonyra és négy keskeny nyomtávolságú dízelre is van engedélyem. Összesen 33 típusengedélyt halmoztam össze.
Mihez tud kezdeni a gőzmozdonyvezetői képesítéseddel manapság, a XXI. században?
Amikor azt az engedélyt saját költségen megszereztem, magam sem tudtam még erre a választ, de aztán úgy alakította az élet, hogy megleljem. 2012 óta aktívan használom ezt a képesítésemet is, először a Börzsönyben, a Királyréti Erdei Vasúton, majd ezzel párhuzamosan 2016-tól Budapesten, a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton kaptam lehetőséget. A gőzmozdonyozás lett a nagy kedvencem, az igazi munkahelyi szerelem, mert több tényezőtől függ, miként jutunk el az indulóállomástól a végállomásig; milyen vonatot viszünk, hány utassal, milyen minőségű szenet kapunk és milyen az időjárás. Valamint a gőzmozdony esetében a szolgálatra való műszaki felkészítés az utazószemélyzet, azaz a fűtő és a mozdonyvezető együttes feladata, ami nagyon komoly és izgalmas kihívás. Számomra ez a csúcs.

Vissza a jelenbe
Ennyi beszélgetés fért a pihenőidőnkbe, máris indulni kell vissza Budapestre, ha tartani akarjuk a menetrendet, márpedig ez a cél. 12 óra 13 perc van, indulás!
Visszafelé sorjáznak a már megismert állomások, olyan, mintha a begyakorolt úton gyorsabban telne az idő. Mozdonyvezetőnk Délegyházán ismerőst pillant meg a felszállók között a peronon, egy volt iskolatársát, akit vidáman köszönt a hangosbemondón, vélhetően kellemes napot szerezve ezzel a gesztussal neki és a többi utasnak is. Lám, lehet ezt így is csinálni.
ha már az udvariasságnál tartunk, képzeljék, van egy nyomógomb a vezetőfülkében, amely arra való, hogy az állomásra érkezés előtt tájékoztassa az utasokat, melyik oldalon nyílnak a vonat ajtajai.
Nos, Dániel rendszeresen használja ezt a gombot.
Precízen tartjuk a menetrendet, hamarosan 13 óra 38 perc az érkezés ideje. Változik a táj, egyre ritkább a növényzet, egyre több a sínek mentén a szemétkupac, ipari épületek és lakóházak között kígyózik a FLIRT. Előttünk feltűnik a Keleti pályaudvar jól ismert épülettömbje, de ezúttal más, különös perspektívából, a sínpálya felől.

Aztán a vonat lágyan, mint egy nagy hajó a kikötőben a peron mellé siklik, kinyílnak az ajtók, és az utasok előreszegezett tekintettel vetik bele magukat a nagyvárosi forgatagba. Megérkeztünk.
Várjuk olvasóink javaslatait, milyen további különleges hivatásokról olvasnának szívesen az Index Mestersége címere-riportsorozatában. Írjanak nekünk akkor is, ha akad ismeretségi körükben olyan, aki különös vagy érdekes hivatást űz, és szívesen bemutatná szakmáját az Index riportsorozatában. Leveleiket az indexugyelet@mail.index.hu címre küldjék.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Ezekben a kerületekben kezdődik a hétvégén a fővárosi lomtalanítás
A Mohu azt is közölte, milyen extrém tárgyakat tettek már utcára korábban.
február 28., 17:28
- Belföld
Egy 16 éves sümegi lány vonat elé lépett – ez indította el a Piros Lap-kampányt
A gyerekek sokszor nincsenek is tisztában a bántalmazás fogalmával.
40 perce
- Belföld
Petíciót indítottak azért, hogy ne kerülhessen szabadlábra a lúgos orvos
Jövő héten személyesen adják át az aláírásokat a Fővárosi Törvényszéknek.
február 28., 16:03
- Mindeközben
Gelencsér Tímea kiakadt azon, hogy a kutyáját nem engedték be, amikor ügyintézni akart
tegnap, 22:04
- Belföld
Szentkirályi Alexandra: Vastag a bőr Magyar Péter arcán
Magyar Péter nőjogi konferenciát szervezne.
február 28., 14:53
- Belföld
Többször kigyulladt a ruhám is – furcsaságokról beszélt a csengeri okosbörtön rabbrigádjának egyik munkása
A csengeri okosbörtön hamarosan Európa legmodernebb büntetés-végrehajtási intézeteként kezdheti meg a működését.
február 28., 14:37
- Belföld
Karácsony Gergely biztos benne, hogy idén is lesz Pride
Lilu eközben Gulyás Gergelynek üzent.
február 28., 15:05
- Belföld
Tarifaemelésről tárgyaltak taxisszervezetek a fővárossal
Az is kiderült, hogyan alakulnának az árak Budapesten.
február 28., 16:04
- Belföld
Egy autós négyszer is ugyanabba a traffipaxba hajtott két óra alatt
A sorozatos gyorshajtásokért összesen 450 ezer forintos bírságot kapott.
február 28., 15:56
- Belföld
Tovább fogy a magyar, januárban sem javultak a demográfiai adatok
Nem csökken a természetes fogyás Magyarországon.
február 28., 12:14
- Mindeközben
Kanye West volt barátnője elárulta, miért öltözteti kirívó ruhákba partnereit a rapper
tegnap, 18:45
- Belföld
Onkológusok magyarázatot adtak a hazai rákbetegségek kedvezőtlen adataira
A precízebb leletezés is rontja a statisztikánkat.
február 28., 17:59
- Belföld
Büszke vagy magadra, te senki? – Gyűlöletcunami zúdult az Orbán Viktorral fotózkodó Muri Enikőre
„Hajrá, Magyarország! Hajrá, Magyarok!” – írta az énekesnő a fényképhez.
február 28., 17:29
- Belföld
Hétszáz gyermek fájdalmát enyhítette a VR-szemüveg a Bethesdában
Égési sérülést szenvedett gyermekeknél kötéscserekor is hatékony volt a módszer.
február 28., 12:23
- Címlapon
Évtizedek óta várt erre Vlagyimir Putyin
Az egykori KGB-ügynök régóta ostorozza az Egyesült Államok vezette világrendet.
41 perce
- Címlapon
Orbán Viktor egyedüliként vétózott Ukrajna ügyében az EU-csúcson
A magyar miniszterelnök szerint az unió továbbra sem tud közös álláspontra jutni, a többi tagállamnak viszont már terve is lehet.
tegnap, 18:12
- Belföld
Orbán Viktor megnevezte az elmúlt évek legnagyobb korrupciós botrányát
László András már pénteken elkezdheti a munkáját.
február 28., 06:42
- Belföld
Döntött az ELTE, ekkor indul a béremelés az ország egyik legnagyobb egyetemén
A fizetések konkrét összegére is fény derült.
február 28., 17:53
- Mindeközben
Borbás Marcsi már az oltárnál tudta, válás lesz házassága vége: „Már nem lehetett visszafordulni, elsírtam magam”
tegnap, 15:48
- Mindeközben
Molnár Viktor a fiáról: Boldog lennék, ha egy napon átvenné a stafétát, de biztosan nem fogom erőltetni
tegnap, 14:38
- Címlapon
Orbán Viktor: Erre nem vagyunk felkészülve
Úgy fogják lebonyolítani, mint a nemzeti konzultációkat szokták.
18 perce
- Belföld
Frittmann János: Először megijedtem, amikor szóltak, névvel szerepelek a Bëlga egyik számában
Milyen bort isznak a fiatalok? Fogyasztási divatokat és a borminőség kérdéseit is körüljártuk.
február 28., 05:57
- Belföld
Döntött Orbán Viktor, itt az újabb kormányátszervezés: ez már Orbán Balázst is érinti
Rogán Antal egyértelmű feladatot kapott.
február 28., 10:08
- Belföld
A Duna ismét a budapestieké lehet: Nyáron nyitnak az új szabadstrandok
A kísérleti Duna-fürdő előkészítése a vártnál gyorsabban halad.
február 28., 11:44
- Belföld
Kilépett az MSZP-ből a rasszista megjegyzéseket tevő újbudai képviselő
A politikus már korábban lemondott tanácsnoki pozíciójáról.
február 28., 10:43
- Belföld
Elromlott kazán miatt túlórázhatnak a tatabányai kórház dolgozói
Sterilizálásra más városokba kell küldeni az eszközöket.
február 28., 10:52
- Mindeközben
Lukács Miki a Farm VIP-ről: Gyakorlatilag az első egy óra után mindenki elfelejti, hogy hol van és ki ő
tegnap, 13:25
- Belföld
Illegális dohánygyárat leplezett le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a Nyírségben
Mintegy 140 millió forint értékű dohány és eszközök kerültek elő.
február 28., 09:45
- Belföld
Gyurcsány Ferencéknél az MVM kikapcsolta a fűtést
A politikus szerint akár meg is fagyhattak volna.
február 28., 09:21
- Belföld
Egy Budapestről eltűnt, nyolcvanéves nőt keres a rendőrség
Az idős asszony pulóverben és papucsban hagyta el az otthonát.
február 28., 08:46
- Belföld
Magyar Péternek állít csapdát a Fidesz?
Orbán Viktor bejelentette, a frakció dolgozik rajta.
február 28., 11:47
- Belföld
Nemzetközi akcióban csaptak le a hatóságok egy MI-vel gyermekpornót készítő hálózatra
Ez volt az első ilyen nagyszabású művelet.
február 28., 14:39
- Belföld
Beismerő vallomást tett a 10 éves kislányt szexuálisan bántalmazó férfi
A gyanúsított ügyvédje szerint ha a lénynál nem lett volna telefon, már nem élne.
február 28., 13:15
- Belföld
Évekig tartó bujkálása után elfogta a rendőrség a tatabányai késelőt
Nemzetközi összefogás eredményeként sikerült elkapni az elkövetőt.
február 28., 13:01