További Belföld cikkek
- Megtalálták a Budapesten eltűnt külföldi férfi holttestét
- Óbaloldalozás és pulykázás után a pályáztatás sem garantálja a fővárosi cégeknél a vezetőváltást
- Nem tagadta Magyar Péter új szakértőjének luxusköltését, helyette lapunkat gyalázta
- Magyar Péter: Orbán Viktornak színt kell vallania
- Új képviselő érkezik a Fővárosi Közgyűlésbe
Az M3-as autópálya mellett futna a kisföldalatti
A BKK már a rajtvonalnál áll.
Nem lett belőle egyes metró, legfeljebb csak az utastájékoztatási térképeken, a köznyelv a mai napig kisföldalattiként emlegeti. Pedig a gyerekkorból rég kinőtt, idén éppen 125 éves a honfoglalás ezeréves évfordulójára átadott vonal, és a jelenleg futó szerelvényei is majdnem fél évszázadosak.
Az eredeti járművek a világon egyedülálló módon 77 évig, a vonal 1973-as korszerűsítéséig közlekedtek. Az akkori járművek közül több is fennmaradt, egy a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeumba került, kettő pedig külföldi kiállításokra vándorolt: az egyik a hannoveri villamosmúzeumba, a másik előbb a csehországi Brnoba, majd a világ legnagyobb villamosvasúti gyűjteményébe, az amerikai Maine államban lévő Seashore Trolley Museumba.
Bár legelső bemutatkozásuk az 1900-as párizsi világkiállítáon volt, ahova nemcsak a 15-ös számot viselő faburkolatú motorkocsit vitték ki, hanem még a budapesti földalatti alagútja egy részének 1:1 arányú, vagyis valós méretű modelljét is felépítették.
Buda és Pest egyesülésének centenáriumán váltották le a régi Schlick kocsikat a ma is közlekedő 23 duplacsuklós Ganz vagonokra. Ezekre akkoriban a felszíni próbafutáshoz nagy méretű áramszedőt szereltek, és az Örs vezér tere meg a Bosnyák tér közötti szakaszon utasokat is szállítottak.
Indul a kisföldalatti járműcsere-programja
125 éves, de még csak egyszer kapott új szerelvényeket.
Ezek cseréjét már egy évtizede napirenden tartja a főváros, de most úgy tűnik, tényleg elérkezett az idő.
Több mint kétmilliárd forintra szóló tendert írt ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium az új szerelvények tervezésére, és ha minden jól megy, 2023-ra ez alapján megszülethet a prototípus, ami alapján majd a sorozatgyártás kezdődhet
– mondta el az Indexnek a BKV vezérigazgatója. Bolla Tibor lapunknak megerősítette, hogy az új szerelvények egyterűek, légkondicionáltak, a mostaniaknál halkabbak és négy méterrel hosszabbak lesznek. Ezzel ugyan valószínűleg elöl-hátul kilógnak majd az állomásokról, de ez nem fogja akadályozni a le- és felszállást. A fejlesztésre is megvan a pénz , a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közlése szerint a Nemzeti Kötöttpályás Cselekvési Terven keresztül
a prototípus legyártásához a kormány ötmilliárd forintot biztosít.
Az új járműre már születtek is javaslatok: a látványterveket Kukorelli Péter, Spanyolországban élő designer készítette. A tervek nem hivatalosak, a jármű formaterve még a jövő zenéje, de mindenképp egyedi jármű lesz az alagút speciális geometriája miatt.

A kisföldalatti kicsi jelzőjét több dolog is indokolja. Egyrészt ezek a legalacsonyabb és legrövidebb szerelvények a BKV kötelékében, másrészt ez a legrövidebb metróvonal Budapesten. A vasúti alagút szélessége 6 méter, magassága 2,65 méter lett, hogy elférjen a nagykörúti Duna-csatorna fölött, és az eredeti 4,4 kilométeres pályát is csak egyszer hosszabbították meg 1233 méterrel, annak is már 48 éve.
„Szinte hihetetlen, hogy alig 60 esztendővel ezelőtt a Rókus kórháznál meg a Lövölde térnél véget ért a város beépített területe, hogy a Király utca volt az előkelő korsó, a terézvárosi templom erkélyről toronyőr jelezte a tüzet, a Duna vizét pedig puttonyokban hordták szét a városban, és 1876-ban, amikor a Sugár úton, a mai Andrássy úton már állott az államvasutak igazgatósági épülete, a Városligetből az új palotáig űzte a szarvast a vidám vadásztársaság.” E lelkes szöveg a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSzKRt) 1933-as emlékkönyvébő

Azóta többször felmerült, hogy mindkét irányba továbbvezetnék: a belvárosban csak a Vigadó térig, hogy átszállási lehetőség létesüljön a 2-es villamoshoz, észak felé viszont egészen a Rákosrendező pályaudvarig, ahol így a nagyvasúttal teremtenének közvetlen kapcsolatot. Cél az is, hogy könnyebben elérhető legyen az 1-es villamos, amire a Hungária körútnál lehet majd átszállni.
A stratégiai tervezési feladatokat – európai uniós források felhasználásával – a BKK végezte el, nyílt közbeszerzési pályázaton futott be csaknem 2,5 milliárd forintos ajánlatával a Főmterv.
A tervezés jövőre kezdődhet, a tényleges kivitelezési munkálatok pedig 2024-ben indulhatnak.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának tavaszi ülésén már döntöttek arról, hogy a kormány biztosítja a felújításhoz megtervezéséhez szükséges forrásokat, már csak a támogatási szerződés aláírása van hátra a munkák megkezdéséhez.
A felújítás becslések szerint 40 milliárd forintba kerül.
Ez meglehetősen soknak tűnhet ahhoz képest, hogy a 2-es és a 4-es metróvonalra a francia Alstom 65 milliárdért gyártott 170 új kocsit, az orosz Metrovagonmasnak pedig 69 milliárdot fizetett a főváros 222 metrókocsi felújításáért. Ha ezt a két összeget visszaosztjuk, az jön ki, hogy egy kocsi 310–380 millió forintba került, itt pedig nagyságrendileg 25 új szerelvényről lenne szó, vagyis azok fajlagosan a négyszeresébe kerülnének a korábbiaknak.
A csere mindenesetre nem veszélyezteti a legrégebbi és még ma is üzemképes 11-es pályaszámú nosztalgiakocsit, amelyen még a millenniumi ünnepségekre Budapestre érkező Ferenc József is utazott.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Hétfőtől szigorúbban fog ellenőrizni a rendőrség az utakon
Azt is közölték, milyen szabályok betartására fognak koncentrálni elsősorban.
február 14., 12:34
- Belföld
Karácsony Gergely Nagy Mártonnak: Van baj, miniszter, van baj
Személyes találkozót kért a főpolgármester a facebookos üzengetés helyett.
február 14., 13:22
- Belföld
Távozik Havasi Bertalan, Orbán Viktor sajtófőnöke
Több mint egy évtizede volt a miniszterelnök közvetlen munkatársa.
február 14., 12:59
- Mindeközben
Nagyot megy egy videó a nőről, aki olyan nadrágot választott az edzéshez, ami miatt mindenki megbámulta
4 órája
- Címlapon
Ruszin-Szendi Romulusz 928 millió forintos szolgálati villát építtetett
Megpróbáltuk kideríteni, miért távolították el Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot a Honvéd Vezérkar éléről.
4 órája
- Belföld
Nem tagadta Magyar Péter új szakértőjének luxusköltését, helyette lapunkat gyalázta
Ruszin-Szendi Romulusz helyett a pártelnök válaszolt a szolgálati luxusvilláról.
22 perce
- Belföld
Lecsapott a GVH a Foodorára, tízmilliókat kell fizetnie a cégnek
A hivatal szerint megtévesztették a fogyasztókat.
február 14., 12:09
- Belföld
Orbán Viktor temetésen járt: Isten veled, Professzor úr!
A közösségi médiában posztolt a kormányfő.
február 14., 12:37
- Belföld
Eldőlt, jöhet-e szövetség az MSZP és a DK között a 2026-os választáson
Komjáthi Imre a pártja jövőjéről beszélt.
február 14., 11:50
- Belföld
Így drágultak a gyógyszerek, a legszegényebbek járnak pórul
A gyógyszerkasszát az utóbbi években leginkább az onkológiai kezelések drágulása terheli.
február 14., 06:49
- Belföld
Munkát keres Horváth Aladár, a Roma Parlament elnöke
A Trump-rendelet értelmében számos magyar civil szervezetnek is megszűnt a finanszírozása.
február 14., 14:47
- Címlapon
Szijjártó Péter: Hétfőn blokkolunk
Megakadályoznak mindent, ami a tárgyalásokat nehezíthetné.
3 órája
- Címlapon
Újabb híreket közölt a Vatikán Ferenc pápa állapotáról
A katolikus egyházfő még februárban kapott kétoldali tüdőgyulladást.
2 órája
- Mindeközben
Pataki Ági: Nem félek az idő múlásától, az unoka kérdése viszont nagyon izgat
tegnap, 21:50
- Belföld
A Tisza Pártra figyel két Tisza-parti város polgármestere: igény lenne a kormánybuktatásra
A 2026-os választásokon a Tisza is indul, de Szegeden és Vásárhelyen sincs alapszervezete, ám van nyitottság az együttműködésre.
február 14., 07:20
- Belföld
Megkezdték a munkát az M30-as autópálya lezárt szakaszán
Megerősítik az instabil talajszerkezetet a lezárt szakaszon Szikszónál.
február 14., 14:23
- Belföld
Tiborcz Istvánék saját készítésű ginnel rukkoltak elő
Az italt kizárólag a Botaniq Collection ernyőmárka alatt működő egységekben forgalmazzák.
február 14., 08:50
- Belföld
A közmédia szerint Ruszin-Szendi Romulusz csatlakozik a Tisza Párthoz
Igazi nagyágyút jelenthet be szombaton a Tisza Párt.
február 14., 10:09
- Belföld
Új, kötelező készülék jöhet az autókba
Már 2026-ban életbe léphet az intézkedés.
február 14., 09:19
- Mindeközben
Szabó Franciska alig fél év után szakított ausztrál párjával: „Bankautomatának nézett”
tegnap, 20:51
- Címlapon
Orbán Viktor óriási bejelentéseket ígért szombatra
A miniszterelnök fontos megállapításokat tett a magyar gazdaság helyzetéről.
3 órája
- Belföld
Lázár János elismerte, hogy nincs elég barátja
Születésnapot ünnepel a miniszter.
február 14., 09:11
- Belföld
Magyar Péter: Semmi közük a magyar embereknek ahhoz, hogy öt vagy tíz éve mit csináltam
Az M1 riportere arról próbálta kérdezni, hogy vett-e Mészáros Lőrinc-féle részvényeket.
február 14., 11:39
- Címlapon
Kiderült, mibe érdemes most fektetni, ha nagyot akarunk kaszálni
Részletes felmérés látott napvilágot a jelenlegi helyzetről.
5 órája
- Belföld
Ömlik a gáz Szentendrén egy elvágott vezeték miatt, nem térhetnek haza a közelben élők
A 11-es főúton több mint két kilométeres a torlódás.
február 14., 12:16
- Címlapon
Kőkemény üzenetet küldött a Hamásznak az izraeli miniszterelnök, amiért nem adtak át egy holttestet
Benjamin Netanjahu szerint Izrael határozott válaszra készül.
32 perce
- Címlapon
Amerikában vetett véget életének, de Budapest volt az igazi szerelme
Ő mondta azt is, Budán lakni világnézet.
3 órája
- Címlapon
Kemény a cseh sajtó: A fantasztikus Plzen kisöpörte a magyarokat
1,75 millió euró forgott kockán.
42 perce
- Mindeközben
Ken Jeong fergeteges módon adta elő a Shrek legismertebb dalát az amerikai Álarcos Énekesben
tegnap, 19:29
- Címlapon
Meg akarta késelni szomszédját egy tapolcai férfi, amiért lefeküdt a feleségével
„Várom a kontyos nagy orrút” – felelte, amikor késsel a kezében kérdőre vonták.
2 órája