Öt magyar konzorcium a Nyugati átépítésére pályázó legnevesebb tizenöt között

2021.11.10. 18:29 Módosítva: 2021.11.10. 19:45
Október 19-én írt ki nyílt nemzetközi építészeti tervpályázatot a Budapesti Fejlesztési Központ a Nyugati pályaudvar és környezete megújítására. Az Index úgy értesült, hogy a harminchat, pályázatot beadó cég nem hivatalos előminősítése után a legnevesebb tizenöt közé öt, magyar érdekeltséggel rendelkező konzorcium is bejutott.

A szűkített keretbe olyan komoly referenciákkal jutottak pályázók, mint a bécsi főpályaudvar, a pekingi déli pályaudvar, a londoni Waterloo pályaudvar vagy a rotterdami központi pályaudvar.

A mezőny meglehetősen erős: az olasz, osztrák, brit, spanyol, francia, holland, német és svájci pályázók között azonban ott találtuk a szakma tekintélyes magyar képviselőit is. 

  • Kengo Kuma építész nevével fémjelzett japán stúdió és az M-Teampannon Kft. konzorciumát. Utóbbi aspirált egyebek mellett az Állami Egészségügyi Ellátó Központ által pályázatra kiírt Dél-budai Centrumkórház, illetve a Vitézy Dávid által igazgatott budapesti közlekedési múzeum új épületének megtervezésére is.
  • A Cruz y Ortiz–Lamela–Szántó & Mikó spanyol–magyar összefogást.
  • Van Berkel en Bos u.n. Studio és a Bánáti Hartvig Építész Iroda Kft. által alkotott holland–magyar konzorciumot. Itt a magyarok számára nem ismeretlen a terület, hisz 2007-ben ugyanide a Kincstári Vagyoni Igazgatóság pályázatára még kormányzati negyedet terveztek.
  • Marc Mimram Architecture & Associés és az Arch-Studio francia–magyar konzorciumot. A magyar fél korábban a Liget-projekt keretében megvalósítandó új Néprajzi Múzeumra is készített terveket.
  • A Finta és Társai Építész Stúdió Kft. és az ABUD Mérnökiroda Kft. angol, iraki és olasz partnertervezőkkel társult. Előbbi jól ismerheti a környéket, hisz a fejlesztéshez kapcsolódó szomszédos területen ők tervezték az Eiffel téri Irodaházat.

A Nyugati pályaudvar teljes tervezési területe 44 hektár, ebből megközelítőleg 17 hektár gyalogosköztér és új zöldterület, 23,5 hektár pedig barnamezős fejlesztési terület. Maga a műemléki védettségű Eiffel-csarnok 14 ezer négyzetméter, ezt közösségi térré kell áttervezni.

Amint arról korábban írtunk, a vágányok egy része a felszín alá kerül, tehát a tervezési feladat a 19 ezer négyzetméter alapterületű vasúti mélyállomás peronfelületeinek megtervezésére is kiterjed. Az összes épület szintterülete nagyjából hatvanezer négyzetméter.

November 22-én kezdődik a tervezési időszak, ekkor hívják meg hivatalosan a pályázókat, december 3-án lesz az érdekeltekkel a helyszín bejárása. A pályaműveknek 2022. március 1-jéig kell beérkezniük, eredményhirdetés március 31-én lesz.

A pályázatokat elbíráló zsűri elnöke Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, alelnöke pedig Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. A fejlesztés a korábbi információk szerint tizenkét év múlva válhat kézzelfogható valósággá.