Öt magyar konzorcium a Nyugati átépítésére pályázó legnevesebb tizenöt között
További Belföld cikkek
- Nagy bejelentést tett Navracsics Tibor, személyesen is igényelhető egy életmentő eszköz
- Tovább növekszik a speciális nevelési igényű gyerekek száma
- Rengeteg a betörő egy budapesti kerületben, már önkéntes járőrök vannak az utcákon
- Karácsony Gergelynek Priusa van, a Kutya Párt vezetője lovon jár
- Jobb, ha odafigyel: fontos határidő jár le az év végén
A szűkített keretbe olyan komoly referenciákkal jutottak pályázók, mint a bécsi főpályaudvar, a pekingi déli pályaudvar, a londoni Waterloo pályaudvar vagy a rotterdami központi pályaudvar.
A mezőny meglehetősen erős: az olasz, osztrák, brit, spanyol, francia, holland, német és svájci pályázók között azonban ott találtuk a szakma tekintélyes magyar képviselőit is.
- A Kengo Kuma építész nevével fémjelzett japán stúdió és az M-Teampannon Kft. konzorciumát. Utóbbi aspirált egyebek mellett az Állami Egészségügyi Ellátó Központ által pályázatra kiírt Dél-budai Centrumkórház, illetve a Vitézy Dávid által igazgatott budapesti közlekedési múzeum új épületének megtervezésére is.
- A Cruz y Ortiz–Lamela–Szántó & Mikó spanyol–magyar összefogást.
- A Van Berkel en Bos u.n. Studio és a Bánáti Hartvig Építész Iroda Kft. által alkotott holland–magyar konzorciumot. Itt a magyarok számára nem ismeretlen a terület, hisz 2007-ben ugyanide a Kincstári Vagyoni Igazgatóság pályázatára még kormányzati negyedet terveztek.
- A Marc Mimram Architecture & Associés és az Arch-Studio francia–magyar konzorciumot. A magyar fél korábban a Liget-projekt keretében megvalósítandó új Néprajzi Múzeumra is készített terveket.
- A Finta és Társai Építész Stúdió Kft. és az ABUD Mérnökiroda Kft. angol, iraki és olasz partnertervezőkkel társult. Előbbi jól ismerheti a környéket, hisz a fejlesztéshez kapcsolódó szomszédos területen ők tervezték az Eiffel téri Irodaházat.
A Nyugati pályaudvar teljes tervezési területe 44 hektár, ebből megközelítőleg 17 hektár gyalogosköztér és új zöldterület, 23,5 hektár pedig barnamezős fejlesztési terület. Maga a műemléki védettségű Eiffel-csarnok 14 ezer négyzetméter, ezt közösségi térré kell áttervezni.
Amint arról korábban írtunk, a vágányok egy része a felszín alá kerül, tehát a tervezési feladat a 19 ezer négyzetméter alapterületű vasúti mélyállomás peronfelületeinek megtervezésére is kiterjed. Az összes épület szintterülete nagyjából hatvanezer négyzetméter.
November 22-én kezdődik a tervezési időszak, ekkor hívják meg hivatalosan a pályázókat, december 3-án lesz az érdekeltekkel a helyszín bejárása. A pályaműveknek 2022. március 1-jéig kell beérkezniük, eredményhirdetés március 31-én lesz.
A pályázatokat elbíráló zsűri elnöke Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, alelnöke pedig Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. A fejlesztés a korábbi információk szerint tizenkét év múlva válhat kézzelfogható valósággá.