Kellene, mégsem fizet a kormány a fővárosi közlekedésért
További Belföld cikkek
- Magyar Péter Sulyok Tamás helyébe lép
- Publicus: Még a Fidesz-szavazóknak sem tetszett a Menczer–Magyar csörte
- Csaknem 700 millió forintot költött az állam a volt köztársasági elnökökre az elmúlt két évben
- Budapest számos pontján összeomlott a palackvisszaváltó rendszer
- Életet menthet, ha felfigyelünk erre a néhány jelre a hideg időben
Miközben a közösségi közlekedés rendkívül nehéz helyzetben van, Palkovics László miniszter a fővárosnak járó közösségi közlekedési normatíva elbliccelésére játszik. Erről írt levelet Karácsony Gergely főpolgármester a miniszterelnöknek. A tét nem kevés, 12 milliárd forint, a BKK működési költségeinek hét százaléka.
Évekkel ezelőtt Önök ígéretet tettek, hogy kiveszik a részüket abban, hogy fenntartható legyen a fővárosi közösségi közlekedés működtetése, erről megállapodtak a Fővárosi Önkormányzattal, most pedig felrúgnak egy olyan egyezséget, amely Tarlós István ideje alatt zavartalanul működött. Ha nem kapja meg a támogatást a Fővárosi Önkormányzat november 24-ig, akkor félő, hogy veszélybe kerül a budapesti közösségi közlekedés, ezzel pedig a budapestiek jogai sérülnek
– írta levelében a főpolgármester.
Az állam annak ellenére sem tett még eleget támogatási kötelezettségének, hogy Budapest közösségi közlekedésének központi költségvetési támogatását törvény írja elő. A közösségi közlekedési normatíváról lapunknak korábban Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes azt mondta,
a BKK-nak havonta körülbelül tízmilliárd forintot ad a főváros, amiből egymilliárdot az állami normatíva fedezne, a többit a főváros egyéb bevételeiből egészíti ki.
Mivel eddig az állam nem fizetett, a főváros kénytelen előfinanszírozni az állami részt. Azt is megemlítette, hogy 2016-ban még 18 milliárd volt az állami normatíva, 2017-ben már csak 15 milliárd, most pedig 12 milliárd, miközben a cég működtetési költségei inkább nőttek, mint csökkentek.
Az Index rákérdezett Gulyás Gergely kancelláriaminiszternél a késlekedés okára. A tárcavezető az (állam által működtetett) HÉV Budapest határán belüli szolgáltatásának ellentételezéséről szóló vitával indokolta a nem fizetést. Azt nem tudta megmondani, hogy ennek a lejárt szolgáltatási szerződésnek a vitája, illetve az új számítási rend megalkotása hol tart a főváros és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) egyeztetési folyamatában.
Lapunk még november 5-én kérdésekkel fordult az ITM-hez, azt tudakolva, hogy mi is pontosan az alapja az elszámolási vitának, a szaktárca azonban a mai napig nem válaszolt.
(Borítókép: Karácsony Gergely sajtótájékoztatója 2021. november 12-én. Fotó: Gorondy-Novák Edit / Index)