- Belföld
- Zöld Index
- gellérthegyi sikló
- beruházás
- környezetvédelem
- rác fürdő
- budavár
- budavári önkormányzat
- közlekedés
- önkormányzat
Megvan a végső engedély a Gellérthegyi sikló építéséhez
További Belföld cikkek
- Hatalmas torlódásra kell számítani, akár két órával is nőhet a menetidő az M1-es, M3-as és az M5-ös autópályákon
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
- Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
- Bombariadó miatt megszakadt egy buli Budapesten, több ezren maradhattak hoppon
Elhárultak az akadályok a Gellérthegyi sikló megépülése elől. A Népszava úgy tudja, megérkezett a környezetvédelmi engedély, és sem a főváros, sem az I. kerület nem emelt kifogást, illetve a katasztrófavédelem, az örökségvédelmi és természetvédelmi hatóság, valamint a területért felelős Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság is beleegyezett a sikló építésébe. A lap szerint egy feltételt biztosan teljesítenie kell a beruházást végző Sikló Beruházó Kft.-nek: a felső állomásnak minél inkább illeszkednie kell a „táji háttér színvilágához és anyagaihoz”.
Elküldtük a kérdésünket a Gellérthegyi Sikló Kft-nek, hogy igaz-e a Népszava infója, s ha igen, mikortól indul az építkezés. Amint választ kapunk, új cikket írunk.
A Gellért-hegyi Sikló Kft. még 2005-ben alakult, a beruházás végző Sikló Beruházó Kft. 25 százalékban fővárosi, 75 százalékban magántulajdonban van. A jelenlegi tervek szerint a felvonó bejárata a Rác fürdő délkeleti sarkánál lesz. Itt buszparkoló épült volna, de ezt a budavári önkormányzat nem engedélyezte. A nyomvonal a Hegyalja út alatt halad az Orom utca magasságáig, majd a felszínre bukkan, és egy hídszerkezeten a Citadella nyugati rondellájától északra eső kilátóterasza mellett lesz a végállomás. Két 52 személyes kabin szállítja majd az utasokat.
A korábbi környezetvédelmi hatástanulmány szerint a belvárosból is látható lesz a sikló, jelentősen megváltoztatja a gellérthegyi tájképet, és „negatív táji hatást” kelt. A világörökségi hatástanulmányban ezzel szemben az áll, hogy „a sikló megépítésével a Gellért-hegy sziluettje és a Citadella látványa nem változik meg”.
A környezetvédelmi engedély ugyan 2019-ben lejárt, de az újat – a környezetvédelmi hatóság többszöri hiánypótlási felszólítása után – végül elfogadták.
A november közepén kiadott kivitelezési engedély 2031-ig érvényes.
A projekt, mely a mostani tervek szerint 18-20 milliárd forintba fog kerülni, és 17-18 év lehet a megtérülési ideje, 2022 első negyedévében kezdődhet, 2023 tavaszára végeznének minden munkával. A részletekről itt írtunk.
(Borítókép: A Gellért-hegyi sikló látványterve Fotó: Pottyondy Péter / Tóth Balázs / Miklós Zsófia / KÖZTI Zrt.)