Ők tervezhetik át a Nyugati pályaudvart

További Belföld cikkek
-
Orbán Viktor Chuck Norris négyharmados többségével menne neki Brüsszelnek
- Kis-Benedek József: Ha létrejön az európai haderő, az nem az Európai Unió hadserege lesz
- Neonáci eszmék terjesztése miatt kérte a rendőrség segítségét a VII. kerület polgármestere
- Szijjártó Péter: A Mercedes kecskeméti gyára is elkezdi a sorozatgyártást
- Elutasította az osztrák keresetet a bíróság, hivatalosan is a magyar államé GYSEV
Néhány év múlva rá sem fogunk ismerni a Nyugati pályaudvarra
Ezt Fürjes Balázs jelentette ki. Teljes átalakítás jön.
Újabb állomásához érkezett a Nyugati pályaudvar rekonstrukciójának előkészítése. Október 20-án jelentették be, hogy 12 év alatt teljeskörűen megújul az ország legforgalmasabb pályaudvara és annak környezete is.
A tervek szerint a pályaudvar terepszintje alatt vasúti mélyállomás épül, a műemléki védettségű Eiffel-csarnokban a vágányok átadják helyüket egy – részleteiben még kidolgozásra váró – közösségi térnek. Lebontják a Nyugati tér felett átívelő beton felüljárót, a felszabaduló köztereket pedig bezöldítik. A vasúti vágányok helyének áttervezése által 23,5 hektár, vagyis közel két városmajornyi terület szabadul majd fel a belvárosban.
A kiírt nyílt nemzetközi tervpályázat dokumentációját 36 építésziroda, illetve konzorcium vásárolta meg, a magyarok mellett olasz, osztrák, brit, spanyol, francia, holland, német és svájci cégek.
A Budapest Fejlesztési Központ korábban már elkészítette a legrangosabb 15 tervezőcsoport szakmai rangsorát, most pedig a 36 aspiráns közül azt a 12 pályázót is kiválasztották, amelyek korábbi pályaudvar-tervező referenciáik alapján a pályázat második fordulójában elkészíthetik és benyújthatják a Nyugati pályaudvarnak és környezetének átalakítását tükröző részletes terveiket.
Tizenkét olyan építész-mérnökcsapat, amelyek olyan nagy, történelmi pályaudvarok megújításában vettek részt, mint a londoni King’s Cross vagy a párizsi Gare de Lyon. Vagy olyan modern és forgalmasak megépítésében, mint a Bécsi főpályaudvar vagy naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa állomás
– írta közösségi oldalán Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, a pályázatokat elbíráló zsűri elnöke.
Amint azt korábban az Index megírta, előzetesen a legnevesebb 15 pályázó közé beválogattak öt (konzorciumban induló) magyar tervezőirodát is. A pályázat lebonyolítását felügyelő Fürjes Balázs által ma közzétett nyertesek között öt is magyar megtalálható:
- Benthem Crouwel Architects (Hollandia)
- Grimshaw Architects (Nagy-Britannia)
- Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország)
- Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia)
- AREP Group Architectes (Franciaország)
- Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia)
- Plant – Atelier Peterkis (Magyarország) + Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia)
- Albert Wimmer (Ausztria)
- KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország)
- John McAslan + Partners (Nagy-Britannia)
- Foster + Partners (Nagy-Britannia)
- Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország)
A bírálóbizottság elnöke Fürjes Balázs, két társelnöke pedig az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár, Füleki Zsolt, illetve Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője. A testület tagjai között ott találjuk még Karácsony Gergely főpolgármestert, valamint az érintett kerületek (V., VI., XIII.) polgármestereit és főépítészeit, akiket Fürjes kért fel a feladatra.
A tervezési időszak ma délben kezdődik, december 3-án pedig a résztvevő tervezők helyszíni bejáráson vehetnek részt. A terveiknek 2022. március 1-ig kell a bírálóbizottsághoz beérkezniük.
(Borítókép: A Nyugati pályaudvar 2021. július 20-án. Fotó: Róka László / MTI)