- Belföld
- budapest-belgrád vasútvonal
- transparency international magyarország
- beruházás
- kína
- szerbia
- vasút
- vasútfejlesztés
- szállítmányozás
- építőipar
Döntött a bíróság, ki kell adni a Budapest–Belgrád vasútfejlesztés szerződéseit
Ki kell adni a Budapest–Belgrád vasútvonal ötmillió forint feletti szerződéseit, miután a hvg.hu és a Transparency International Magyarország jogerősen megnyerte a rá vonatkozó adatigénylési pert.
Az állami cég Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter döntésére hivatkozva nem adta át az adatokat, amelyeket most elviekben 15 napon belül meg kellene küldeniük. Amennyiben nem teszik, az ügy a Kúrián folytatódhat.
A mintegy 750 milliárd forintba kerülő építkezéssel kapcsolatban a lap közérdekű adatigényléssel szerette volna megkapni a projektgazda Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. által megkötött, ötmillió forint feletti szerződéseket és az alvállalkozók listáját, valamint szerették volna megtudni, hogy a cégek a projekt hány százalékáért felelősek, és mekkora értékben részesülnek a beszerzés értékéből.
Az adatokat nem kapták meg, ezt követően indult a per, amelyet első fokon elbuktak, azonban a jogerős ítélet már nekik kedvezett. Az indoklás szerint
bár a projekttel kapcsolatban olyan szabályt hoztak, amelynek alapján a külügyminiszter megtagadhatja az adatigénylést, ez önmagában nem elegendő, indokolni is kell a megtagadást.
A Budapest–Belgrád vasútfejlesztés 750 milliárdos költségének 85 százalékát a tervek szerint kínai hitelből finanszírozzák, a fennmaradó 15 százalék önrész. A vonatkozó közbeszerzést, melynek dokumentumait 10 évre titkosították, a kínai vasúttársaságot képviselő China Railway Electrification Engineering Group Kft. és a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. nyerte, magyar részről pedig Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt. Emellett a Mészáros család különböző érdekeltségei, az R–Kord Kft., a V–Híd Zrt., a Fejér B. Á. L. Zrt. és a Vasútvill alvállalkozóként is kaptak megbízásokat a projektben – írja a hvg.hu.