- Belföld
- közlekedés
- autó
- közlekedésbiztonság
- büntetőfékezés
- közúti baleset
- közút
- kresz
- sofőr
- agresszió
- tilos
- gyorshajtás
- fedélzeti kamera
- gázolás
- kerékpár
- autópálya
- rendőr
Miért leszünk ennyire idegesek vezetés közben?

További Belföld cikkek
- Megtalálták a Budapesten eltűnt külföldi férfi holttestét
- Óbaloldalozás és pulykázás után a pályáztatás sem garantálja a fővárosi cégeknél a vezetőváltást
- Nem tagadta Magyar Péter új szakértőjének luxusköltését, helyette lapunkat gyalázta
- Magyar Péter: Orbán Viktornak színt kell vallania
- Új képviselő érkezik a Fővárosi Közgyűlésbe
Mi a magyarázata annak, hogy emberek, akik alapvetően békés természetűek, vezetés közben megvadulnak, beszólnak, dudálnak, káromkodnak?
Sokan bele sem gondolnak, hogy a közlekedés mennyire veszélyes üzem, így teljesen természetes számukra, hogy rohannak, és az agressziót lendületből adják ki magukból. Kocsiban ülve az agressziónak általában azért is adunk teret, mert a személyautót hajlamosak vagyunk egy bennünket védő burokként, személyes térként megélni. Ott bátrabbak, adott esetben gátlástalanabbak lehetünk másokkal szemben, míg ha például szemtől szemben állnánk egymással, ilyenre nem vetemednénk. Ezért is történik, hogy közlekedés közben sokakban teljesen kikapcsol a tolerancia, miközben teljesen egyértelmű, hogy útközben sem szabadna még a verbális agressziónak sem elszabadulnia.
Gondolom, azzal önmagában még nincs baj, ha valaki felhúzott ablak mellett az orra alatt szitkozódik az autóban. Ön hol húzná meg a határokat? Mikor megy a kieresztett agresszió a közlekedésbiztonság rovására?
Amikor a másik határait átlépve kifejezett célunk, hogy uralkodjunk felette, és kellemetlenséget, effektív kárt okozzunk neki. Például azzal, hogy kikiabálunk az autóból, és sértegetjük a másik embert, vagy kifejezetten magával a járművel fenyegetünk. Ennek tipikus példája a mostanában különösen divatossá vált büntetőfékezés, ami azért is érdekes, mert megtorolva a vélt vagy valós sérelmet, amiért akadályoztak a nagy sietségben, fékezek, hogy lelassítsam a forgalmat. Valljuk be, nincs benne túl sok logika.
Aki így viselkedik, abban ott van egyfajta jogosultságtudat, hogy ő igenis megteheti, hogy igazságot oszt az utakon, hiszen ő mindenkinél jobban vezet. Miközben ehelyett kölcsönös elfogadás és empátia kellene a forgalomban, hogy a rutintalan tanulóvezetőt és hétvégi sofőrt se toljuk le az útról, mindenkit hagyjunk érvényesülni. Azt is, akinek épp rossz napja van, vagy egyszerűen kevesebb a rutinja, kevésbé van érzéke a járművezetéshez.
Tud tendenciákat mondani? Melyek manapság a leggyakrabban elkövetett közlekedési szabályszegések?
Ezt nyilván nagyon nehéz felmérni, viszont vannak tapasztalataink. A sebességtúllépés, illetve az elsőbbség meg nem adása minden évben a leggyakoribb baleseti ok. Ki kell azonban emelni, hogy a sebesség helytelen megválasztásakor a járművezetők általában tudatosan helyezkednek szembe a közlekedés szabályaival, míg az elsőbbség meg nem adása általában figyelmetlen, gondatlan magatartás.
Talán a követési távolság be nem tartása is sláger, amikor azt mondja a járművezető, hogy most jól megmutatom annak a mazsolának, hogy haladjon végre.
Közben annyira siet, hogy lazán átmegy a piros jelzésen, ami újabb, teljesen felesleges kockázatvállalás, mert a következő piros lámpánál, pár száz méter múlva úgyis meg kell állnia. Rengetegszer kiszámoltuk már, hogy a megengedett sebesség túllépése hosszú távon is legfeljebb néhány perces előnyt jelent, nagy baleseti kockázat mellett. Nem lehet eléggé kihangsúlyozni, minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb a halálos vagy a súlyos sérüléssel járó baleset valószínűsége.
Említette a büntetőfékezést mint népszerű lakossági önbíráskodást. A műfajt a főállású celeb Berki Krisztián tette halhatatlanná. Divatba hozta, vagy inkább elrettentő erővel bírt az ő büntetőfékezése?
Ez nem új keletű dolog, itt megint arról van szó, hogy egy valós vagy vélt sérelmet, például azt, hogy nem adták meg az elsőbbséget, valaki úgy torol meg a közlekedésben, hogy a másikat indokolatlanul akadályozza. Ez fölveti a közúti veszélyeztetés mint bűncselekmény gyanúját. A büntetőfékezés akkor minősül bűncselekménynek, ha ezzel a másik járműben tartózkodók életét, testi épségét közvetlen veszélynek tesszük ki. Ha ez nem így van, szabálysértésről beszélünk. Berki Krisztiánnál világosan látszik a kamerafelvételen, hogy veszélybe került a buszban utazók élete.
Évente hány hasonló büntetőfékezéses ügyben születik ítélet, illetve feljelentés?
A bűncselekménynek minősülő közúti veszélyeztetések számában nincs növekedés az utóbbi években. A fedélzeti kamerák elterjedésével egyre több büntetőfékezős videó lát napvilágot, majd fut be komoly karriert a médiában, ezért tűnik úgy, mintha egyre többen élnének a büntetőfékezéssel. A rendőrség tudomására jutott büntetőfékezéses bűncselekmények száma egyébként folyamatos csökkenő tendenciát mutat.
Míg 2009-ben 379 ilyen ügyünk volt, addig 2019-ben 122.
Ennél persze nagy eséllyel jóval magasabb a büntetőfékezések száma, mert az áldozatok a történteket különösebben nem tudják bizonyítani. Büntetőfékezés miatt általában akkor születik feljelentés, ha annak következtében baleset is történik, és azt rögzítette a fedélzeti kamera.
Az elmondottak fényében jól látom, ha mérlegre tesszük a kis magyar közlekedési morált, összességében nem állunk túl fényesen?
Vallom én is a régi bölcsességet: ki mint él, úgy vezet, azaz összességében a társadalom morális szintje jelenik meg a közlekedésben is. Szintén nem mai megfigyelés, hogy a választások előtti kampányidőszakban, amikor az emberek egyfajta felfokozott hangulatban vannak, jóval több a közúti baleset. Európai összehasonlításban egyébként középmezőnyben vagyunk közlekedésbiztonság szempontjából.

A kétezres években jelentős javulást tudtunk elérni, a baleseti halálozások száma különösen 2008-tól csökkent igen jelentősen az objektív felelősség elvének bevezetésével, mikortól a járművezetők már nem tudtak kibújni a szabálysértési felelősség alól. Hiszen a büntetés csak akkor ér bármit is, ha nagy eséllyel követi a jogsértést. Ha a járművezető például azt tapasztalja, hogy sosem büntetik meg gyorshajtásért, gyorsan fog vezetni, és kész, hiszen reálisan nincs mitől tartania.
Felvázoltuk a problémákat. Azon túl, hogy tegyünk rendet a saját fejünkben, és legyünk jobban tekintettel egymásra, mi mindent lehetne még tenni azért, hogy javuljon az általános magyar közlekedési morál? Például a képzést kellene átalakítani?
A tanfolyamokon jellemzően átadják az autókezelés technikáját, és bevasalják a KRESZ-szabályok ismeretét, ám a közlekedés alapvető logikájának ismertetése már rendre elmarad. Mindeközben a leendő járművezetőket nem csak arra kellene megtanítani, hogy eljussanak A-ból B-be, hanem hogy mindannyian épségben és biztonságosan jussunk el a célállomásra.
Baleset történt – a magyarban hiába ez az általános szóhasználat, a baleset valójában nem történik, a baleseteket szinte kizárólag emberek okozzák azzal, hogy nem tartják be a közlekedési szabályokat.
Ezt szintén tudatosítani kellene a kezdő sofőrökben, akiknek például olyan pszichológiai tréningeket lehetne tartani, ahol akár szituációs játékok keretében jutnának el a felismerésig, hogy miért fontos a közlekedés szabályainak betartása. Sokan például úgy közelítenek meg egy gyalogos-átkelőhelyet, hogy úgysem jön gyalogos, aminek az a vége, hogy elütik a védtelen járókelőt. Mindez azért történik meg, mert nem készülnek fel vezetés közben a potenciális veszélyforrás megjelenésére.
Személyes félelmetes tapasztalatom, hogy kerékpárral nemegyszer kerülök be az autó holtterébe, és szorít le a kocsi az útról, mert nem vesz észre.
Igen, az autósok sajnos gyakran nincsenek tisztában a holttér jelenségével, ahol bizony egyszer csak felbukkanhat egy kerékpáros. Ha emiatt a kerékpárosnak bármi baja lesz, az autóst nem mentesíti a felelősség alól, hogy nem vette észre, mert neki elvileg ismernie kell a jármű tulajdonságait. Ugyanakkor a gyalogosok, a rolleresek, a kerékpárosok és társaik mind számoljanak azzal, hogy az autósokkal szemben ők a gyengébb felek az utakon. Például kerékpárral ne nagyon menjünk be a busz elé a buszsávba. A bírósági eljárásokban sajnos megállapítható, hogy az esetek döntő többségében a halálos kerékpáros balesetekért a kerékpárt hajtó volt a felelős azzal, hogy ő szegte meg a szabályokat.
Hogyan kezeljük, ha más sofőrök vagy a közlekedés további szereplői agresszíven, megfélemlítően nyilvánulnak meg velünk szemben?
Én azt javaslom, hogy ilyenkor semmiképp ne vegyük fel a kesztyűt, ne vegyük fel az orosz stílust, és ne is képzeljük magunkat videójátékhősnek. Nem azt mondom, hogy ne álljunk ki magunkért, de az önkéntesrendőr-attitűd mindig visszaüt. Láttunk már olyat, hogy egy elszenvedett sérelem után a kerékpáros odament fenyegetőzni, mire az autós szándékosan elütötte. Előbbinek eltört a lába, utóbbi megy a börtönbe. Ha valaki emelt hangon próbál számonkérni bennünket egy forgalmi helyzetben, inkább mondjuk higgadtan azt, hogy parancsoljon, mi a probléma, valami rosszat csináltam?, vagy ha mi voltunk a hibásak, csak kérjünk elnézést udvariasan, mert leginkább így uraljuk a helyzetet.
Ön szerint van ma olyan területe a hazai közlekedésnek, ahol további ellenőrzés, akár KRESZ-szigorítás kellene?
Ahogy már említettem, bőven látok még tartalékot az oktatásban, akárcsak a kommunikációban. A köztereken még elférne jó néhány, közlekedésbiztonságra figyelmeztető óriásplakát, akárcsak reklámok a televízióban. A tilos jelzésen áthaladás visszaszorítására itthon momentán viszonylag kevés technikai eszköz áll rendelkezésre, így ezen a téren is bőven lehetne hova fejlődni.
Jelenleg a közúthálózaton pontszerűen mérünk sebességet, ezért a gyorshajtó – ismerve a mérési helyszíneket – lelassít a VÉDA-kapu alatt, majd vidáman száguld tovább. Éppen ezért sürgősen össze kellene kötni a kamerákat, hogy mérhessük az átlagsebességet, amitől a gyorshajtás végképp értelmetlen lenne. A követési távolság betartását, ami szintén hatalmas probléma, korszerű technológiával szintén jobban lehetne ellenőrizni. Különösen azért, mert a balesetek, amelyek ezekből erednek, nemcsak az érintettek számára okoznak súlyos károkat, hanem a társadalomnak is, hiszen a baleset okozta torlódások százezrek életét keserítik meg.
Ez a támogatott szerkesztőségi tartalom a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közreműködésével jött létre.
(Borítókép: Marco Di Lauro / Getty Images)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Karácsony Gergely Nagy Mártonnak: Van baj, miniszter, van baj
Személyes találkozót kért a főpolgármester a facebookos üzengetés helyett.
február 14., 13:22
- Belföld
Vitézy Dávid: Vasúti vonalbezárásokat és járatritkítást vetít elő Lázár János törvényjavaslata
A dokumentumokat pénteken nyújtotta be a miniszter a parlamentnek.
február 14., 13:14
- Belföld
Lecsapott a GVH a Foodorára, tízmilliókat kell fizetnie a cégnek
A hivatal szerint megtévesztették a fogyasztókat.
február 14., 12:09
- Mindeközben
Gáspár Evelin: „Jó lenne, ha a Photoshop helyett az influenszerek is a természetességet hirdetnék”
15 perce
- Belföld
Távozik Havasi Bertalan, Orbán Viktor sajtófőnöke
Több mint egy évtizede volt a miniszterelnök közvetlen munkatársa.
február 14., 12:59
- Belföld
Orbán Viktor temetésen járt: Isten veled, Professzor úr!
A közösségi médiában posztolt a kormányfő.
február 14., 12:37
- Belföld
Hétfőtől szigorúbban fog ellenőrizni a rendőrség az utakon
Azt is közölték, milyen szabályok betartására fognak koncentrálni elsősorban.
február 14., 12:34
- Belföld
Munkát keres Horváth Aladár, a Roma Parlament elnöke
A Trump-rendelet értelmében számos magyar civil szervezetnek is megszűnt a finanszírozása.
február 14., 14:47
- Mindeközben
Nagyot megy egy videó a nőről, aki olyan nadrágot választott az edzéshez, ami miatt mindenki megbámulta
4 órája
- Címlapon
Ruszin-Szendi Romulusz 928 millió forintos szolgálati villát építtetett
Megpróbáltuk kideríteni, miért távolították el Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot a Honvéd Vezérkar éléről.
4 órája
- Címlapon
Nem tagadta Magyar Péter új szakértőjének luxusköltését, helyette lapunkat gyalázta
Ruszin-Szendi Romulusz helyett a pártelnök válaszolt a szolgálati luxusvilláról.
37 perce
- Címlapon
Szijjártó Péter: Hétfőn blokkolunk
Megakadályoznak mindent, ami a tárgyalásokat nehezíthetné.
3 órája
- Belföld
Emelik a hadigondozottak és a politikailag meghurcolt személyek járandóságát Magyarországon
Az intézkedés csaknem százezer magyart érint.
február 14., 14:42
- Belföld
Van, ami nélkül egy kapavágás sem történhet Rákosrendezőn
Bombák, lőszerek és régészeti leletek feltárásával indulhat a Parkváros-projekt.
február 14., 11:41
- Belföld
Eldőlt, jöhet-e szövetség az MSZP és a DK között a 2026-os választáson
Komjáthi Imre a pártja jövőjéről beszélt.
február 14., 11:50
- Címlapon
Orbán Viktor óriási bejelentéseket ígért szombatra
A miniszterelnök fontos megállapításokat tett a magyar gazdaság helyzetéről.
4 órája
- Címlapon
Újabb híreket közölt a Vatikán Ferenc pápa állapotáról
A katolikus egyházfő még februárban kapott kétoldali tüdőgyulladást.
2 órája
- Belföld
Új, kötelező készülék jöhet az autókba
Már 2026-ban életbe léphet az intézkedés.
február 14., 09:19
- Címlapon
Kemény a cseh sajtó: A fantasztikus Plzen kisöpörte a magyarokat
1,75 millió euró forgott kockán.
57 perce
- Címlapon
Óbaloldalozás és pulykázás után a pályáztatás sem garantálja a fővárosi cégeknél a vezetőváltást
Van néhány apróság, ami megmentheti a főpolgármester bizalmát élvező fővárosi csúcsvezetőket.
12 perce
- Mindeközben
Pataki Ági: Nem félek az idő múlásától, az unoka kérdése viszont nagyon izgat
tegnap, 21:50
- Mindeközben
Szabó Franciska alig fél év után szakított ausztrál párjával: „Bankautomatának nézett”
tegnap, 20:51
- Címlapon
Kiderült, mibe érdemes most fektetni, ha nagyot akarunk kaszálni
Részletes felmérés látott napvilágot a jelenlegi helyzetről.
5 órája
- Belföld
Magyar Péter: Semmi közük a magyar embereknek ahhoz, hogy öt vagy tíz éve mit csináltam
Az M1 riportere arról próbálta kérdezni, hogy vett-e Mészáros Lőrinc-féle részvényeket.
február 14., 11:39
- Belföld
Orbán Viktor: Nem kell kilépni az Európai Unióból, szétesik az magától is
A miniszterelnök a Kossuth rádióban adott interjút.
február 14., 07:45
- Belföld
Megtalálták a Budapesten eltűnt külföldi férfi holttestét
Egy héttel ezelőtt tűnt el a magyar fővárosban.
9 perce
- Belföld
Ömlik a gáz Szentendrén egy elvágott vezeték miatt, nem térhetnek haza a közelben élők
A 11-es főúton több mint két kilométeres a torlódás.
február 14., 12:16
- Mindeközben
Ken Jeong fergeteges módon adta elő a Shrek legismertebb dalát az amerikai Álarcos Énekesben
tegnap, 19:29
- Belföld
Két nő is majdnem meghalt szülés közben a kistarcsai kórházban, belső vizsgálat indult
A két eset ugyanazon a napon történt.
február 14., 13:27
- Belföld
Az ügyészség szerint nem ölték meg a rendőrök az előlük menekülő zagyvarékasi férfit
Kategorikusan kizárták, hogy gondatlanságból elkövetett emberölés történt volna.
február 14., 12:41
- Mindeközben
Bochkor Gábort világsztárral tévesztették össze Japánban, még autogramot is kértek tőle
tegnap, 18:24
- Mindeközben
Nagy Zsolt Leo tiszta vizet öntött a pohárba titokzatos magánélete kapcsán: Sok pletyka van, hogy a fiúkat szeretem
tegnap, 16:41
- Címlapon
Amerikában vetett véget életének, de Budapest volt az igazi szerelme
Ő mondta azt is, Budán lakni világnézet.
3 órája
- Címlapon
Kőkemény üzenetet küldött a Hamásznak az izraeli miniszterelnök, amiért nem adtak át egy holttestet
Benjamin Netanjahu szerint Izrael határozott válaszra készül.
47 perce