Lázár János: A tram-train tesztüzeme zajlik, lesznek még gyerekhibák
További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
Hétfőn korán reggel, fél négykor elindult a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő, utasokat szállító tram-train.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a helyszínen újságíróknak hangsúlyozta: a tram-train kialakítása Magyarország leginnovatívabb vasútfejlesztése, olyan közlekedési eszköz, melyre az utasok a lakásukhoz legközelebbi megállóban felszállva eljuthatnak egy másik város központjába.
A közlekedési beruházás kormánybiztosa, a térség országgyűlési képviselője, Lázár János kiemelte: a vasútvillamos indulása történelmi pillanat a hódmezővásárhelyiek, a szegediek és az ország minden lakosa számára, illetve a fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország legyen az egyik legjobb hely Közép-Európában, jó legyen vidéken élni.
Még aznap problémákról érkeztek hírek: furcsa hangokat adott ki az egyik szerelvény, és leállás is történt. Másnap reggeltől pedig délelőtt 11 óráig pótlóbuszok vitték Rókus és Szeged vasútállomások között a tram-train utasait egy újabb járműhiba miatt.
Lázár János a hibák és a menetidő hossza miatt is kapott kritikákat, az országgyűlési képviselő azonban ezekre úgy reagált, hogy a jóindulatú javaslatokat, illetve a „genyó észrevételeket” is egyaránt várja.
Tegnap elindult a tram-train utasforgalmi próbaüzeme és ezzel párhuzamosan elindult a tram-train-ellenes politikai kampány is. Márki-Zay Péter hátországa kárörvendő cikkekben, posztokban kiáltja világgá, ha valamilyen hiba üti fel a fejét a vonatvillamosnál. Valóban vannak és biztosan lesznek is még hibák, váratlan helyzetek. Ez a próbaüzem lényege: hogy ne az éles üzemben, hanem most derüljön ki minden, ami kezelést igényel. Ezért megy 100 km/h helyett csupán 80 km/h-val a szerelvény és ezért ingyenes az utazás rajta. Szóval az ellendrukkerek megnyugodhatnak, lesznek még leállások vagy üzemhibák, amikkel kampányolhatnak, de megnyugodhatnak a tram-train támogatói is: az éles üzem indítására mindent kijavítunk és minden értelmes javaslatot megfontolunk
– közölte kedden Lázár János a Facebook-oldalán.
Szerdán a Momentum és a közös ellenzék szegedi képviselőjelöltje, Miháli Edvin közleményt adott ki, amelyben arról írt, hogy „szegedi tram-train megállókat akar megszüntetni Lázár János”.
Lázár János 10 éve tervezett szerelemprojektjéről kiderült, hogy nem csak az eredeti ár sokszorosába került, de ráadásul 37 perc helyett 50 perc alatt ér Szegedre. Tipikus fideszesként most a szegediek kárára mentené a helyzetet: Szegedi megállók kiiktatásával akar gyorsítani a vonalon
– fogalmazott a momentumos politikus.
Mihálik Edvin a közleménye végén az alábbiakat üzente Lázár Jánosnak:
A tram-train nem a felcsúti kisvasút! A tram-train a szegedi és hódmezővásárhelyi embereké, az ő pénzükből épült meg, joguk van használni. Nem engedjük, hogy most megfossza őket attól, hogy felszálljanak rá.
Lázár János kedden a Facebook-oldalán társadalmi egyeztetésre buzdította a helyieket. „Ritkítsunk vagy ne ritkítsunk? Ön szerint Szegeden szükség van ennyi megállóra? Írja meg javaslatait!” – osztotta meg a közösségi oldalán.
Kedden a Rádió 7-nek azt is elmondta, hogy jelenleg még a beüzemelés zajlik, egy olyan tesztüzem, amikor már közlekedhetnek a tram-train-el az utasok, az észrevételeiket pedig várják.
Fontos szempont, hogy a jármű biztonságos legyen
– szögezte le Lázár János. Azt is hangsúlyozta, hogy voltak, vannak és lesznek is még a végső átadásig kisebb nagyobb meghibásodások, „gyerekhibák”, mindenkinek a türelmét és a nyugalmát szeretnék kérni, azon dolgoznak, hogy minden hibát elhárítsanak.
Arról is beszélt, nagy kérdés, hogy Szegeden belül mindenhol meg kell-e állnia a járműnek. Az első út alkalmával azon gondolkodott, hogy a járműnek vajon ennyi megállóban meg kell-e állnia Szegeden, vagy pedig lehet-e a menetrendet úgy rövidíteni, és az utazási időt csökkenteni, hogy esetleg kevesebb helyen álljon meg a városban, „és mondjuk nem minden utcasarkon, ami egyébként a villamosmegállókat jelenti”.
A Rádió 7-nek is megismételte: mindenkinek várja a véleményét, az észrevételét és javaslatát. Megköszönte az eddigi jóindulatú javaslatokat és a „genyó észrevételeket”, mert ezekből is volt néhány, ami Lázár János szerint ilyenkor természetes.
Hozzátette, előreláthatólag december 31-ig zajlik a tesztüzem, januárban véglegesíthetik a menetrendet, és márciustól már e szerint közlekedhetnek a járművek. A kormánynak ezért is javasolta, hogy addig nem lehet térítési díjat kérni, amíg nem százszázalékos a beüzemelés, a járművek beállítása.
(Borítókép: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (b) és Lázár János, a térség fideszes országgyűlési képviselője, a közlekedési beruházás kormánybiztosa (k) nyilatkozik a sajtónak az első tram-train indulása előtt a hódmezővásárhelyi végállomáson 2021. november 29-én. Fotó: Rosta Tibor / MTI)