Akár 40 milliárd forintba is kerülhet egy kilométer az M0-s új épülő szakaszán
További Belföld cikkek
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
- Rogán Antal: Megpróbálunk rendet vágni, de teljes felelősséget nem vállalunk
A legkorábban 2026-ban az M0-son építendő, 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító, M0-s körgyűrű új, jelenleg még a tervezés folyamatában lévő, 8 kilométer hosszú szakaszának a várható építési költségéről beszélt Zsilák-Makra András, az M85-ös gyorsforgalmi út szakági projektvezetője a Magyarepitok.hu-nak.
Az elmúlt időszak sajtómegjelenéseit figyelve megállapítható, hogy az infrastruktúra-fejlesztés során a kilométerek száma és a beruházás költségének hányadosa szinte egyáltalán nem meghatározó jellemző egy összetett projektre. A nyomvonal kialakítása, a keresztmetszeti eltérések, a hidak, alagutak, műtárgyak száma, jellege, a csomópontok számossága miatt a használatos kilométerár összehasonlíthatósága szinte teljesen értelmetlen, nemzetközi szinten sem alkalmazott – mondta a Dömper Kft. projektvezetője.
A szakember a beruházási költségekről azt mondta, nem mindegy, hogy síkvidéki vagy dombvidéki a vonalvezetés.
Hazánkban egy átlagos gyorsforgalmi út megépítésének kilométerára 4 milliárd forint körül van síkvidéken.
Az M100-as, Esztergomot a gyorsforgalmi úthálózatba bekötő út egy új szakaszának építését közbeszerzésén a közelmúltban a Dömper Kft. vezette konzorcium nyerte el. A kivitelező cég itt szerzett friss tapasztalatokat a dombvidéken vezetendő, alagutakkal és hosszú völgyhidakkal gazdagított gyorsforgalmi út kivitelezésének tervezésében.
Ahhoz, hogy az M100-as esetében elkezdődhessen a 84 hónapig tartó projekt - benne a 3 alagútpár építése és a közvetlenül csatlakozó völgyhidak kivitelezése - több mint egyéves előkészítésre van szükség, hogy a speciális gépeket egyáltalán a helyszínre lehessen szállítani. Szakértő példaként említette, hogy a nyomvonal sajátossága miatt az egyik alagútpárat csak a járatok végéhez közvetlenül csatlakozó völgyhidak elkészülte után lehet majd megközelíteni, így a kilométerár ilyen körülmények között már 14 milliárd forintos szintet is eléri majd, az M0-as ehhez képes komplexebb feladat.
Zsilák-Makra András szerint az M0-s különösen nehezen megépíthető szakasz lesz, bonyolult csomópontokkal, 2x3 sávos, összesen 5,2 kilométer hosszú alagúttal, amely komplex kivitelezési munka várható költségei az átlagos tízszeresére is rúghatnak, elérve a 40 milliárd forintos beruházási értéket.
(Borítókép: Az M0-s autóút egyik szakasza. Fotó: Kovács Attila / MTI)