A pártok úgy szórják a pénzt a kampányra, mintha nem lenne holnap

D  AS20220117003
2022.02.10. 07:57
Már most milliárdokat költöttek el a 2022-es választási kampányra a politikusok és a pártok, holott a hivatalos kampányidőszak még el sem kezdődött. Az ellenzékiek költései visszaestek az előválasztási kampány óta, miközben a kormánypárti médiumok, valamint Gattyán György is jelentős pénzeket szánt hirdetésekre az utóbbi időben.

A HVG szerint az ellenzéki összefogás pártjai korábban, az előválasztási kampányban szinte csak egymás ellen vásároltak hirdetéseket. Többek közt a  Karácsony Gergely mögött álló 99 Mozgalom 367,5 millió forintot, a Demokratikus Koalíció 72 milliót, míg a Momentum 28 milliót szánt hirdetésekre a kampányban. 

Azóta viszont, hogy Márki-Zay Péter lett a közös miniszterelnök-jelölt, sokkal kevesebb pénzt szánnak a kampányra ezek a pártok, és az ellenzéki térfélen máshol sem látható még nagyobb pénzmozgás. A miniszterelnök-jelölt mozgalma, a Mindenki Magyarországa tavaly év végéig 117 millió forintot költött el. 

Az ellenzéki összefogáson kívül eső Mi Hazánk Mozgalom 66 millió forintot szánt a kampányra. Ennek többszöröse az, amelyet a saját mozgalmat alapító Gattyán György milliárdos pártja költött el:

az ő hirdetési költségei már most is (legalább) 288 millió forintot tesznek ki.

Ugyancsak sok pénzt költöttek hirdetésre a kormánypártokat támogató médiumok, blogoldalak, véleményvezérek is. A 444 szerint a csak a Megafon és az ahhoz köthető Aktuális Média közösen már több mint 800 milliót szánt kampányhirdetésekre, a többi kormánypárti sajtóorgánummal együtt pedig már 1 milliárdhoz közelítenek a hirdetési költségeik.

A 444 összesítése szerint a Fidesz–KDNP és a kormány összesen már 1,2 milliárdot költött el a kampányra az utóbbi hónapokban, míg az ellenzéki politikusoknál, médiumok és blogoknál összesen 750 milliónál járnak a hirdetési költségek. 

A hivatalos választási kampányidőszak egyébként csak február 12-én kezdődik el. A választáson induló pártszövetségek a hivatalos szabályozás szerint összesen 995 millió forintból folytathatnának kampányt, de a gyakorlatban várhatóan ennél jóval többet költenek majd el a politikai hirdetésekre.

(HVG, 444)

(Borítókép:  Az országgyűlési választás és a népszavazás hirdetménye a Nemzeti Választási Irodában 2022. január 17-én. Fotó: Kovásc Tamás / MTI)