Karácsony Gergely: Budapest nem városállam, de nem is fejőstehén

D  YT20220413004
2022.04.13. 20:21
A főváros vezetése és a kormányoldal is reagált az ellenzék szigetszerű budapesti választási sikerére, majd megemelték a taxidíjakat. Ez történt szerdán a Fővárosi Közgyűlésben.

„Teljesen egyértelmű akarat nyilvánult meg az ország egészében és Budapesten is, ez pedig új kereteket szab a kormány és a főváros együttműködésének.” – Az országgyűlési választásokra és az önkormányzati ciklus felének elérésére tekintettel adott rövid helyzetértékelést Karácsony Gergely főpolgármester a Fővárosi Közgyűlésen, napirend előtti felszólalásában.

A Budapesten megválasztott egyéni képviselők többsége megjelent az ülésteremben, akiknek a főpolgármester gratulált. A fővárosi eredményről szólva úgy fogalmazott:

Nem mennék bele abba az utcába, hogy a 18 egyéni választókerületből 17-et megnyerni van-e akkora győzelem, ami a Holdról is látszik, vagy legalább a Karmelita kolostorból

– utalt ironizálva a miniszterelnök április 3-i szavaira. Hozzátette: Budapest ugyan a kisebbségbe került értékek képviselője, de nem városállam, nem akar elszakadni a nemzet egészétől, hanem az ország része akar maradni.

Ezzel párhuzamosan azt is hangsúlyozta, hogy nem lehet a bűnös város sem, mint ahogy nem is fejőstehén. Bár az ország közös javainak közel 40 százaléka itt keletkezik, aki el akarja venni a főváros forrásait, az az egész nemzetet támadja.

„Nem pártok és gazdasági érdekkörök, hanem az egész közösség érdekeit kell képviselni” – hangsúlyozta Karácsony Gergely.

A megválasztott fővárosi országgyűlési képviselőknek azt javasolta, hogy Budapest 150. születésnapjára közösen dolgozzanak ki egy olyan törvényjavaslatot, amely biztosítja a város forrásait, és rendelkezik olyan, Budapest számára fontos ügyről is, mint a Fudan-törvény hatályon kívül helyezése.

A főváros költségvetés-módosításának okait érzékeltetve úgy fogalmazott:

A pisztoly ott van a halántékunkon, a kéz is ugyanaz, de a ravaszt még nem húzták meg.

Az idei költségvetésben vannak olyan bevételek, amelyekre feltétlenül számítanak: ilyen például az iparűzési adó kiesését kompenzáló állami forrás. A fideszes Cser-Palkovics András székesfehérvári polgármestert idézve hangsúlyozta: az önkormányzati rendszer a működőképessége határához érkezett, ezért a következő kormánynak új alapokra kell helyeznie a helyhatóságok finanszírozását, mégpedig úgy, hogy biztosítja számukra a szükséges forrásokat.

A főváros kéri a kormány engedélyét ahhoz, hogy elindíthassa a 30 milliárdos kereskedelmihitel-felvételt, illetve számít a BKV energiaár-robbanás miatt jelentkező 14 milliárdos kiesésének kompenzálására is.

„A kormányzati megszorítások és a pandémia közel 200 milliárdos lyukat ütött a főváros költségvetésében” – jelentette ki.

A Fidesz megmagyarázza

„A magas választási részvétel azt mutatja, hogy az embereknek fontos a demokrácia, ez pedig erős felhatalmazást ad” – kezdte válaszát a Láng Zsolt frakcióvezetőt helyettesítő Wintermantel Zsolt. Úgy fogalmazott:

Abban nincs semmi meglepő, hogy a fővárosi választókerületek szinte mindegyikében nyert a Gyurcsány Ferenc által összedrótozott baloldal, hiszen tudvalévő, hogy Európában és Amerikában is a fővárosok mind totálisan balra lejtenek. De Budapesten a Fidesz erősödése több mint szembetűnő. Nagyot zárult az olló, a különbség már csak 7 százalék.

A politikus úgy látta, hogy a főpolgármester elmúlt két és fél éves tevékenysége is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Fidesz jelentősen megerősödött.

Azt is kifogásolta, hogy miközben Karácsony Gergely a sajtószabadság megerősítéséről beszél, két és fél éve nem tartott Budapest Infót. Szerinte ez a budapestiekkel szembeni tiszteletlenség. Egyes újságírók propagandistának minősítését ugyancsak kikérte magának.

A BKV-buszok hangosbemondóin, illetve a kukásautók oldalán megjelent fővárosi üzeneteket kormányellenes politizálásnak értékelte, és azt mondta, a főpolgármesternek inkább arról kellene beszélnie, miért kerül 5 milliárd forinttal többe a Lánchíd felújítása, hogy miért esik el Budapest milliárdos reklámbevételektől, hogy miért csúszik a hármas metró felújítása, és hogy ki a felelős a vitatható busz-, villamos- és hajótenderekért.

Az ülésteremben némi derültséget okozva végül egy Arnold Schwarzenegger-idézetet ajánlott Karácsony Gergely figyelmébe:

A siker létráját nem lehet zsebre tett kézzel megmászni.

Drágul a fővárosi taxizás 

A politikai adok-kapok után a budapesti utasok és a taxisok szempontjainak összefésülésére tett kísérletet a Fővárosi Közgyűlés. Ez azért vált időszerűvé, mert megborult a piac eddigi logikája.

Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a probléma gyökerét az inflációban és az üzemanyagárak várható emelkedésében jelölte meg, erre tekintettel a taxis érdekvédelmi szervezetek áremelésre tett javaslatát méltányolhatónak tartotta. Fontos célnak nevezte azonban a minőségi és elérhető árú személyszállítás fenntartását is. Ennek érdekében három dolgot javasolt:

  1. Hatósági ár helyett ársapkát, hogy egy – az inflációt, az üzemanyagárat és az átlagkeresetet is figyelembe vevő –  automatikus képlet alapján évente automatikusan korrigálni lehessen a taxidíjak felső korlátját, miközben a szolgáltatók árversenyre is megmarad.
  2. Le a hiénákkal! Rendelettel korlátoznák a tisztességes taxisokat lejárató független „szolgáltatókat”, ezzel a megbízható, bejegyzett taxiszolgáltatók felé terelve őket. (Kis Ambrus főpolgármester-helyettes a Viber és egyéb zárt csoportokban működő, nem taxisok által nyújtott személyszállítási szolgáltatások felszámolására is utalt.) 
  3. Szolgáltatófüggetlen taxirendelést! Viszonylag kevés budapestit fűz szorosabb érzelmi viszony egyetlen szolgáltatóhoz, a lényeg, hogy minél hamarabb megérkezzen a taxi. Éppen ezért pontos adatszolgáltatás előírásával kötelezővé kell tenni a taxiszolgáltatóknak, hogy az autóik a BudapestGO applikációban is elérhetők legyenek, ezzel megkönnyítve a taxik rendelését. Ez egyébként a taxitársaságok ajánlatainak összehasonlítását is elősegítené, tovább erősítve a versenyt.

Míg 2020 elején még 6754, addig mára már csak 5070 taxi fut Budapest utcáin, ezért kínálati hiány alakult ki. Erre ad egyfajta választ a 33 százalékos áremelés.

Ez azt jelenti hogy az eddigi taxialapdíj 700-ról 1000 forintra, a távolsággal arányos egységdíj 300-ról 400 forintra, az idővel arányos egységdíj pedig 75 forint/percről 100 forint/percre emelkedik.

Legutóbb 2018 júliusában emelkedtek a taxik viteldíjai, a mostani emelés május 9-étől hatályos. A közgyűlés az előterjesztést egyhangúlag fogadta el, ezzel párhuzamosan a főváros vezetése folytatja az egyeztetéseket a taxis érdekképviseleti szervekkel egy budapesti taxizást alapjaiban megreformáló csomagról.

(Borítókép: A Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése a Városházán 2022. április 13-án. Fotó: Illyés Tibor / MTI)