A DK uniós vizsgálatot sürget a magyar autópálya-koncesszió ügyében
Rónai Sándor azt írja szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében, hogy „miközben Orbán Viktor lopásai miatt nem kap az ország uniós támogatásokat, a magyar miniszterelnök képtelen leállni, most éppen az autópályák kezelését adták át 35 évre Mészáros Lőrincnek”.
„A Demokratikus Koalíció európai parlamenti képviselőjeként ezért levélben fordulok Ursula von der Leyenhez, melyben arra kérem az Európai Bizottság elnökét, hogy vizsgálják ki az ügyet. Nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy Orbánék simán előkészítik a terepet a további lopásokhoz is tizenévekre előre. A magyar autópályákat ugyanis uniós támogatások segítségével építették a magyar emberek hasznára, és nem azért, hogy egy felcsúti gázszerelő tulajdonába kerüljenek!”
Az ügy előzménye, hogy délelőtt Rogán Antal bejelentette, hogy a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre. A miniszter szerint az útdíjbevételek elegendők és fedezni fogják a koncessziós költségeket.
A koncesszoroktól elvárják, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsenek, de megkövetelik 265 kilométer hosszan a sávbővítést. Emellett elvárják a teljes úthálózat karbantartását és üzemeltetését a következő 35 évben, amely a miniszter állítása szerint a leghosszabb, törvény adta időkeret.
A részleteket ismertetve elmondta, hogy a Bicske–Komárom–Tatabánya-szakaszokon az M1-en, Gödöllő és Kerekharaszt térségében pedig az M3-on sávbővítést kell elvégeznie a győztesnek, az M7-en Balatonvilágos és Székesfehérvár térségében kell kiszélesíteni a sztrádákat, az M81-nél a Mór–Sárbogárd-szakaszt kell megépíteni.
(Borítókép: Jászai Csaba / MTI)