Megszólalt a pilóta, akié a Magyarország felett jogtalanul átrepülő gép volt
További Belföld cikkek
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
A régi gyártmányú, de felújított, Magyarországra Szlovákiából érkező repülőgép múlt hét szerdán szállt fel Debrecen térségében engedély nélkül délután 17.30-kor. Nyolc perccel később pedig a magyar Gripenek befogták, de a kisgép sem rádióhívásokra, sem a vizuális jelekre nem reagált, és 17.49-kor pedig Romániába távozott.
A gép korábban – Szlovákia előtt – Lengyelország és Litvánia felett is áthaladt, Románia után pedig Szerbiában és Bulgáriában is folytatta az útját, míg végül egy használaton kívüli bolgár kifutópályán otthagyták. Azóta sem derült ki, hogy kik és miért repültek vele.
A hvg360 elérte az a litván pilótát, aki eladta a gépet az eddig ismeretlen új birtokosainak. A 72 éves Bronis Zaronskis azt mondta: Piper PA-23-250 típusú repülőgépet 29 ezer euróért (körülbelül 11,6 millió forintért) adta el, és a vevők azt mondták neki, hogy fel akarják újítani és tovább akarják adni a járművet.
Azt is közölte, hogy a vevői oroszul beszéltek vele.
Ugyanakkor ezt pusztán az is indokolhatta, hogy ő maga a szovjet korszakban Moszkvában tanult, így nagyon jól beszél oroszul. Elmondta azt is, hogy személyesen nem találkozott velük, mivel az adásvételt egy cégen keresztül intézték (furcsaság viszont, hogy közlése szerint magát az adásvételi szerződést már valamilyen másik idegen nyelven írták alá, és ezért nem emlékszik a tartalmára).
Ezen kívül a litván férfi azt valószínűsítette, hogy románok, ukránok, szerbek vagy bolgárok lehettek a vevők (bár különböző országbeli sajtótermékeknek erről is eltérő dolgokat mondott). A hvg360-nak nyilatkozva a fenti négy nemzetet sorolta fel, de azt is hozzátette, hogy „a legvalószínűbb az, hogy Romániából érkeztek, de nem tudom megerősíteni”.
Azt pedig nem akarta elárulni, hogy pontosan milyen cég vásárolta meg tőle a gépet.
Arra hivatkozva, hogy erre nem kapott erre tőlük engedélyt.
A gép korábbi tulajdonosa nyilatkozataiban azt is rendre cáfolja, hogy az új tulajdonosok bármiféle törvényszegést elkövettek volna, azt leszámítva, hogy nem várták meg azt, amíg a géphez kiállítják a megfelelő papírokat a bürokraták.
Nem tudom, miért szálltak le ott, és mi történt. Valami történhetett. Nem mondanám, hogy otthagyták. Normálisan leszálltak, utána felrakták a gépre a ponyvát, mindent rendben csináltak. És mit kellett volna tenniük, leülni a gép mellé? Elmentek valahova. Valószínűleg üzleti útra
– ezt mondta például arról, hogy a gép mostani tulajdonosai a használaton kívüli reptéren hagyták ott a járművet.
A bolgár hatóságok még mindig nyomoznak az ügyben, a helyszínen illegális áruk (kábítószer, fegyverek) nyomát is keresték, de egyelőre nem akadtak ilyesmire. Az sem elképzelhetetlen, hogy egy olyan embert csempésztek ki a géppel, aki törvényesen nem hagyhatta el Litvániát. A hvg360 ezen kívül azt a lehetőséget is felvetette, miszerint az orosz titkosszolgálat állhat az akció mögött, amelynek célja ez esetben a provokáció vagy a NATO légvédelmének tesztelése lehetett.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)