Setényi János: A pedagógusok nem szabályozhatók úgy, mint a munkások

20220617130035 PAP 6855
2022.06.17. 18:57
A Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatója volt a Kibeszélő vendége, aki egy friss kompetenciamérés kapcsán többek között arról is beszélt, hogy az életkörülmények javulása felhúzza a gyerekek teljesítményét.

Egy kompetenciafelmérés szerint a pandémiás időszakban is minimális volt a visszaesés a gyermekek oktatási rendszerben mért teljesítményében. 

Az iskolalezárások utáni első hónapokban volt egy krízis, és az első hetekben – iskolánként és körzetenként változóan – 20–23 százaléknyi gyerek eltűnt a rendszerből. Ezek azok a gyerekek, akik kizárólag azért járnak iskolába, mert tankötelezettség van, de ha nem muszáj, akkor nyilván nem járnának. Ezeket a gyerekeket az iskolaigazgatók és a pedagógusok szívós munkával lényegében egy hónapon belül visszaintegrálták. 

– hangsúlyozta Setényi János, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatója.

2019 -ben pedig az elmúlt 12 év legjobb eredményét produkálták a gyerekek.

Ebben az eredményben az köszön vissza, hogy egy jelentős mennyiségű család rendszeres havi jövedelemhez jut és munka által megszűnik a tartós munkanélküliség, melynek következtében drámai mértékben visszaszorul Magyarországon, különösen a kistelepüléseken, a lumpen életmód. A gyerekek reggelit kapnak otthon és a szülők is felkelnek velük reggel. Az életkörülmények erőteljes javulása mindig felhúzza a gyerekek iskolai teljesítményét.

 – mondta a szakértő. 

Kibeszélő Setényi János

Setényi János a pedagógusok helyzetéről és az oktatáspolitikai intézkedésekről elmondta, a pedagógusok a legnagyobb foglalkozási csoport Magyarországon.

120 ezer ember, és nagyon nagy fejtörést okoz minden kormányzatnak, a következők miatt: átláthatatlanul sok helyen dolgoznak, ráadásul értelmiséginek tartják magukat. Ami azt jelenti, hogy nem szabályozhatók úgy, ahogy a munkások szabályozhatók. Ők értelmiségnek tartják magukat, és hogyha nem hagyják őket alkotómunkában dolgozni, akkor ezek az emberek, legalábbis az a rész, amelyik valóban értelmiségi, belső indíttatású szakember, elmegy innen.

– mondta Setényi János, hozzátéve, az oktatás nagyon drága rendszer, ahogyan fogalmazott: „lényegében kielégíthetetlen, olyan, mint az egészségügy”.

A kutató szerint a pedagógusok helyzetét a küldetéstudat is meghatározza.

A pedagógusok oldalán az nem érthető, hogy miért nem szeretik őket. Nekik nagyon erős küldetéstudatuk van. A magyar kultúrába ez beágyazott 150–200 éve, a pedagógusok a fáklyaláng, gyakorlatilag a fényt hozók, a nemzet jövője, a kiművelt emberfők rajtuk múlnak.

A Kibeszélőből kiderül:

  • a szakértő szerint mi lehet a következő lépés a pedagógusok és a kormány párbeszédében;
  • az ország mely régiójában teljesítenek a leggyengébben a gyerekek;
  • bevezethető-e a hibrid oktatási rendszer;

A teljes videót a fenti lejátszóra kattintva nézhetik meg, a beszélgetés podcastverzióját pedig alább érhetik el:

(Borítókép: Setényi János . Fotó: Papajcsik Péter / Index)