Budapesten akadt el a törölt járat, amely hazahozta volna Londonból a magyarokat
További Belföld cikkek
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
Szerkesztőségünk először hajnalban kapott leveleket arról, hogy szombat este törölték a Londonból Budapestre érkező járatot. Azóta a légitársaság egy e-mailben kért elnézést a történtekért, és azt is jelezték, hogy megtérítik a keletkezett károkat.
Az Index egyik olvasója hívta fel a figyelmet arra, hogy a FlightRadar 24 adatai szerint a szintén szombat este Budapestről Londonba tartó Wizz Air-repülőgéppel is volt valami probléma.
A járatnak a terv szerint 19:35-kor kellett volna Londonba indulna, ehhez képest viszont csak 00:56-kor szállt fel, utána pedig Győr térségében visszafordult, és visszatért Ferihegyre.
Ugyanazon a napon ugyanez a repülőgép már kétszer is fordult Budapest és London közt: először 6:48-kor szállt fel a magyar fővárosból, majd ezt követően 9:17-kor fordult egyet Londonban. Délután ezt megismételve 13:24-kor szállt fel Budapesten, majd 16:33-kor indult ismét útnak Londonban (az utóbbi esetben már több mint egyórás késése volt a gépnek, mivel 15:20-kor kellett volna menetrend szerint felszállnia a Luton reptérről). Vagyis úgy fest, hogy ennek a gépnek kellett volna visszahoznia a Londonban rekedt utasokat.
Hogy mi áll a dolog mögött, az nem derült ki a nyilvánosan elérhető adatokból.
Más járatot is töröltek
Mindeközben több olvasónk is arról számolt be, hogy az utóbbi napokban többször is problémájuk akadt a Wizz Air egy-egy járatával. Egyikük azt írta, hogy pár nappal ezelőtt Rómában törölték a járatukat.
Elmondása szerint először június 6-án utaztak ki az olasz fővárosba a Wizz Air járatával, akkor még „csak” annyi probléma volt, hogy két órát késett a gép. Visszafelé június 15-én jöttek volna, szintén a Wizz Air járatával, amely 22:20-kor indult volna. 18 órakor még csak arról kaptak SMS-t, hogy a járat másfél órát késik, fél 9-kor viszont már azt írta nekik a Wizz Air, hogy
a járatot törölték, és hogy 30 napon belül bármikor újrafoglalhatják a jegyet.
Ezután felkerestek egy információs pultot, ahonnan továbbküldték őket a Wizz Airnek ahhoz a pultjához, ahol be kellett volna csekkolniuk az indulás előtt. „A Wizz Airnél természetesen senki nem volt, senki nem állt elénk, hogy mi ilyenkor a teendő. 1 db sms-sel elintézte a Wizz Air” – írta erről olvasónk.
Hozzátette azt is, hogy nem sokkal később szállást kerestek, és visszamentek Róma belvárosába taxival. A következő Wizz Air-járat azonban csak két nap múlva indult volna, ezért inkább úgy döntöttek, hogy az Air France Róma–Párizs–Budapest útvonalon, 4 órás menetidővel közlekedő járatával térnek haza.
Mondanom se kell, hogy a Wizz Airtől próbálunk mindent költséget behajtani (megközelítőleg 300 000 Ft), de az idegeskedést és a pluszidőt senki nem fogja megtéríteni nekünk
– írta.
Másik olvasónk azt írta, hogy két napja Marosvásárhelyen történt velük ugyanez egy másik Wizz Air-járatnál, amely Budapestre hozta volna vissza őket. Elmondása szerint a járatot péntek reggel, 3 órával az indulás előtt törölték, és emiatt végül a magyar fővárosból mentek értük autóval.
Végezetül egy harmadik, a londonihoz hasonló esetről beszámoló olvasónk közölte, hogy csütörtökön a Budapestről Eindhovenbe utazó járaton megúszta ugyan két óra késéssel, de arra panaszkodott, hogy a kapitány és a személyzet ezt nem kommunikálta megfelelően. „A légiutas-kísérők viselkedése minősíthetetlen volt, ha éppen nem a függöny mögé bújva ücsörögtek [...] Mind a kapitány, mind a személyzet, mind a központi kommunikáció értékelhetetlen” – fogalmazott.
Ezt érdemes tenni, ennyi kártérítést kaphatnak az utasok
Az előbbiekhez képest kicsit eltérő álláspontot képviselt egy másik olvasónk, aki saját bevallása szerint a Wizz Air törzsutasa. Azt írta: többször is volt rá példa, hogy törölték a járatát, de nemcsak a Wizz Airnél volt erre példa, hanem más légitársaságoknál is. Felhívta a figyelmet arra is, hogy mivel sok ember online utazási cégeken keresztül (Kiwi, Expedia, Opodo, Skyscanner) vásárolja a jegyet, ezért a légitársaságnak sok esetben nincs birtokában az utas e-mail-címe vagy telefonszáma, ami megnehezíti a kommunikációt az ilyen esetekben.
Hozzátette azt is, hogy az angol sajtóban az utóbbi hónapokban többször is írtak arról, hogy a londoni repülőtereken nincs elég kiszolgálószemélyzet, vagyis ez is közrejátszhatott a mostani problémában.
Azzal kapcsolatban, hogy „idős, angolul nem beszélő magyar utasok” is bajba kerültek Londonban, azt mondta: ők egy kisebbség lehetnek az utasok közt, de valóban előfordul, hogy a nyelvtudással nem rendelkező idősek egyedül utaznak ki a külföldön élő gyermekükhöz.
Idősebb, nyelveket nem beszélő embert ne hagyjunk egyedül utazni, főleg nem első alkalomkor
– javasolta, hozzátéve: „Már nálunk is előfordult, hogy kimentünk a reptérre, és kerestünk valakit, aki az adott járattal utazik, és némi »kávépénz« ellenében segített az idős utasnak a célállomásra eljutni” (ezt a pénzt az érintettek sok esetben el sem fogadják, mert átérzik az idősek helyzetét).
Ezenkívül olvasónk jelezte azt is, hogy bár a Wizz Airnek van egy normál díjas telefonszáma, amelyet ilyen esetben hívni lehet, mégsem feltétlenül érdemes kivárni, amíg a légitársaság megoldja a problémát, és átfoglalja a jegyet máshova, hanem érdemesebb lehet saját erőből megoldást keresni. Ebben anyagi szempontból segíthet az, hogy a légitársaságnak ilyenkor kötelező kártérítést fizetnie.
A jelen esetben történt járattörlésnél az utasok 250 eurós kompenzációra jogosultak, ezt is csak kérni kell, ezt az EU 261 szabályozza
– írta, utalva ezzel a légi utasok jogairól szóló uniós rendeletre.
Olvasónk végül azzal zárta a gondolatmenetét, hogy „a Wizz Air járatainak 90 százaléka közlekedik pontosan, mindenféle késés és probléma nélkül, modern, kényelmes, új gépekkel repülnek, és gyakran egy 4-5 órás útra lehet 10-20 euróért jegyeket venni”. Hozzátette, hogy „a világ 107 országában volt már hátizsákos utazóként”, és gyakran használja a Wizz Air és más társaságok alacsony költségű járatait.
Hétfőn indulok egy másfél hónapos Kazahsztán–Üzbegisztán–Kirgizisztán hátizsákos útra. Ebben van 6 darab Wizz Air-járat, átlagosan 20 eurós jegyárral
– zárta levelét.
Kerestük a Wizz Airt
Kerestük a Wizz Airt is azzal a kérdéssel, hogy pontosan mi történt a gépekkel Budapesten és Londonban, hogy egyedi esetről van-e szó, vagy valami nagyobb problémáról, illetve hogy az utasok közül hányan foglalták át a jegyüket náluk. Amint a cég válaszol, cikkünket frissítjük.
(Borítókép: A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről száll fel a Wizzair légitársaság repülőgépe. Fotó: Faludi Imre / MTI)