Több száz évre elegendő lehet az új magyar rendszámtábla
További Belföld cikkek
- Szentkirályi Alexandra Karácsony Gergelyt tette felelőssé a budapesti droghelyzetért
- Egy egymilliárd forintos kezelés mentheti meg a 9 éves Mirkó életét
- „Szándékos gyilkosság volt” – megszólaltak a Budapesten meghalt amerikai nő szülei
- Hét órát ültek a Wizz Air magyar utasai a gépen, majd még 10 órát váratták őket a repülőtéren
- A Pénzügyminisztérium két osztályvezetője is beismerte bűnösségét a korrupciós botrányban
Mint arról június elején beszámoltunk, a jelenlegi karakterkészlet pár éven belüli kifutása miatt július 1-jétől egy betűvel meghosszabbodnak az újonnan kiadott hazai rendszámok. A változás miatt nem kell táblát cserélniük az autótulajdonosoknak, az eddigiek továbbra is használhatók maradnak. A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) most fontos információkat közölt az új rendszámtáblákat illetően.
Az újfajta rendszámtáblák a latin ábécé szerinti két magánhangzóból vagy két mássalhangzóból, majd újabb két betűjelből és három számjegyből állnak. A számjegyek helyén 001-től 999-ig terjedő érték szerepelhet. A rendszámtáblákon új elemként jelenik meg Magyarország címere, mellette az európai zászlót jelképező kék mezőben tizenkét sárga csillag látható fehér H betű jelzéssel.
A taxik a jövőben TX, a Magyar Honvédség járművei HA, a rendőrség járművei RA, az Országos Mentőszolgálat járművei MA, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal járművei NA, a büntetés-végrehajtási szervezet járművei pedig BA betűjelű rendszámtáblákkal közlekedhetnek.
Az új típusú rendszámtáblákért a megszokott összegeket kell fizetni. Így egy pár rendszámtábla ára a továbbiakban is 8500 forint, egy darabé pedig 5500 forint lesz.
Az új, négybetűs változat akár több száz évre elegendő lesz
A hárombetűs rendszámokat még 1990 nyarán vezették be, a korábbi, kétbetűs, négyszámos táblákat 1995 végéig lehetett használni. 2021 végén 5,5 millió gépjármű volt forgalomban, ebből hozzávetőleg 4 millió volt a személyautó – számolt be a TIM.
Az új rendszámstruktúra kialakításának elsődleges szempontja az volt, hogy tartósan garantálja a gépjárművek hatósági jelzéssel való ellátását. Az új autók forgalomba helyezésének évente néhány százezres üteme mellett a négybetűs változat egyes számítások szerint több száz évre elegendő lehetne. E becslésnél jelentősen rövidebb időtávon sejthető változás abban, hogy milyen járművekkel közlekednek az emberek, szükség lesz-e egyáltalán táblaformátumú hatósági jelzésekre.
Az elveszett rendszámtáblákat illetően azt nyilatkozták, hogy azokat már csak az újakkal pótolják. Ha viszont csak egy darab rendszám veszett el első alkalommal, amely nem szóló motorkerékpáré vagy pótkocsié, akkor a megmaradt hárombetűs, háromszámos tábla párjának újbóli legyártására is lesz lehetőség.
Ezért nincsenek területi alapú rendszámok
A területi alapú rendszámtáblák ötletét illetően a TIM közölte, hogy a hazai gépjármű-nyilvántartás országos, nem régiós vagy megyei alapon működik. Ennél fontosabb szempont, hogy egy efféle megoldás rengeteg többletteherrel és felesleges kiadásokkal járt volna a tulajdonosok, üzemeltetők számára, ha például egy fővárosi autós Fejér vagy Heves megyébe adja el a kocsiját. Ezekben az esetekben ugyanis, ha a tulajdonos vagy üzembentartó-változás nem járna átrendszámozási kötelezettséggel, a területi alapú rendszámtáblák kiadásnak sem lenne értelme.
A két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárok azért nem kapnak rendszámot, mert azoknak a hatósági nyilvántartásba vétele és jelzésekkel történő ellátása aránytalan költséget és bürokratikus terhet jelentene a járművek tulajdonosainak.