Újabb politikai vitákat generálhat egy fontos budapesti fejlesztés

További Belföld cikkek
-
Kifakadtak a csepeliek: A jelenlegi lomtalanítási rendszer egy pokol
- Orbán Viktort a lámpánál kapta el egy virágárus
- Terézváros 2030-ig tartó gazdasági programjának nagyobb részét mesterséges intelligencia írta
- Bokatörés miatt riasztották a hegyimentőket egy nőhöz a Remete-völgybe
- Kovács Gergely: Magánkézre játszották a reformátusoknak ingyen adott, 9 milliárdos budai területet
Miután a civilek kifogásainak helyt adva a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét, új helyzet állt elő a Ferencvárost Kelenfölddel összekötő vasúti pályaszakasz fejlesztésének történetében.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiába szervesen illeszkedő elgondolás szerint három sínpár kiépítése szükséges a Rákóczi hídnál ahhoz, hogy a vasút kapacitása a prognosztizált forgalomnövekedéssel lépést tudjon tartani. Az Európai Unió előrejelzése szerint 2030-ig a jelenlegi vasúti (zajos) teherforgalom megduplázódhat, elsősorban azért, mert környezetvédelmi okokból a jelenlegi közúti teherszállítást fokozatosan vasúti konténeres szállításra állítják át.
A vasúti átmenő fővonali forgalom a dunaföldvári hídon – annak 2001-es felújítása után – megszűnt, ezután lényegében már csak Budapest déli pontján keresztül tudtak a vonatok keresztülhaladni a Dunán, nem véletlen, hogy a dél-budai–dél-pesti vonal a figyelem középpontjába került. (A bajai híd alig játszik szerepet az ország vasúti közlekedésében.)
Félreértés azonban, hogy a budapesti déli összekötő vasúti híd cseréje a Déli Körvasút projekt része lenne. Erre Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke hívta fel a figyelmet. Szerinte arról már 2011-ben döntöttek, és akkor az acélszerkezeti rekonstrukciónál többet nem is akartak.
Azért lett belőle végül a kettő helyett három hídszerkezet, mert az akkori Közgépnek kellett a megrendelés. Mostanra készült el, ami egyebek mellett arra is rávilágít, hogy mennyi idő egy ilyen projekt átfutási ideje.
Látható tehát, hogy egy ilyen fejlesztés kormányciklusokon átívelő, hosszú távú vállalkozás, ezért is szegeződik rá kisebb politikusi figyelem. A helyi lakosság és a civilek ugyanakkor nemcsak érzékelik, de figyelemmel is követik a forgalomnövekedést és a rá adott fejlesztési válaszokat, amelyek a Hamzsabégi út mentén (is) a Déli Körvasút projektben öltenek testet.
A Vitézy Dávid nevéhez kötődő fejlesztéssel szemben a leghangsúlyosabb kifogás, hogy Európa összes nagyvárosát messze elkerüli a vasúti tranzit-teherforgalom, kivéve Budapestet. A vita központi eleme, hogy a Déli Körvasút fejlesztése során mennyire kell erre figyelemmel lenni. A bíróság elmarasztaló döntése annyiban teremt új helyzetet, hogy a környezetvédelmi engedélyezési eljárás során már a V0-s teherforgalmi híd tervezett megépülését is számba jöhető alternatívaként lehet megvizsgálni az előírt változatelemzés keretében.
„A V0 vasúti fejlesztés célja kifejezetten az áruszállítás segítése, a Déli Körvasút keretében megépülő kapacitásbővítés célja ellenben a személyszállítás bővítése” – húzta alá Vitézy Dávid államtitkár egy korábbi posztjában, hangsúlyozva, hogy ebben a tekintetben a „Déli Körvasút és a V0 nem alternatívái egymásnak”. Azzal érvel, hogy ha a V0 már készen lenne, önmagában akkor sem tudná annyira csökkenteni a Déli Körvasút terhelését, hogy érdemben emelni lehessen az elővárosi vonatok számát.
Dorner szerint azonban az egész elképzelés alapjaiban hibás, mert a szűk kapacitást Budapesten nem a Duna felett átívelő híd, még csak nem is a Kelenföld és Ferencváros közötti nyílt pályaszakasz jelenti, hanem az állomások és azok váltókörzetei, illetve vágánykapcsolatai; ehhez képest több mint 360 milliárd forintot akarnak elkölteni a két városrészt összekötő 5,5 kilométeres szakaszra, amelyből mindössze 1,25 kilométer a Szerémi köz és a Bartók Béla út közti, lakosság által kifogásolt rész.
A VEKE számításai szerint a prognosztizált forgalomnövekedés mellett is elég lenne a két sínpár a személyforgalom kiszolgálására, ha emellett megvalósítanák a digitális központi forgalomirányítást, és kiépítenének néhány további vágánykapcsolatot, ami a vonatok előztetését tenné lehetővé. A kapacitás növelésére tehát vannak más, környezetkímélő eszközök is a költséges beton és acél műtárgyaknál.
A digitális központi forgalomirányítással és a vágánykapcsolatok segítségével nagyjából 30 százalékkal lehet megnövelni a vágánykapacitást, ami azt is jelenti, hogy a harmadik sínpár a személyforgalom számára fölösleges,
arra valójában csak a megnövekedő teherszállítási igények miatt van szükség. Ez ráadásul pontosan kiolvasható a projekt megvalósíthatósági tanulmányából is – hangsúlyozta Dorner.
A Budapestre érkező célforgalmú áruszállítás jellemzően a soroksári, BILK nevű konténerterminálba és a csepeli szabadkikötőbe irányul, ezek pedig dél felől, ha úgy tetszik, a V0 felől is megközelíthetőek, nem kell a sűrűn lakott területeket ezzel terhelni és a személyforgalmat akadályozni.
A Déli Körvasút építése egyrészt a fölösleges infrastruktúra építése miatt, másrészt azért drága, mert más átkelő híján a forgalmat folyamatosan fenn kell tartani. Olcsóbb és gyorsabb is lenne az építkezés, ha már meglenne a teherforgalmi elkerülő, mert a kivitelezőnek sem kellene beszorítva dolgozni. A felszabaduló pénzből meg lehet építeni a vasúti hidat Dunaújvárosnál, ezzel a teherforgalom döntő részét képező tranzit távol tartható a várostól. Van tehát jó műszaki megoldás – tette hozzá.

A következő évtized áthidalása
„Ami most a Déli Körvasút fejlesztése keretében történik, az logisztikai szempontból is szükséges” – árnyalta a helyzetet Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára. A budapesti kapacitásbővítést a teherszállítás szempontjából az indokolja, hogy
a fővárost elkerülő V0 vasúti pályaszakasz megépülése az elkövetkezendő nyolc-tíz évben nem várható, azonban addig is valahol keresztül kell menniük a vonatoknak.
A V0 Szolnok, Kecskemét, Dunaújváros, Székesfehérvár és Győr közötti nyomvonalsávjáról a kormányzati döntés már megszületett, jelenleg a megvalósíthatósági tervek készülnek, ezeket aztán jóvá kell hagyni, ezt követi a területkisajátítás, a kiviteli tervek elkészítése és a finanszírozási konstrukció összeállítása. Legalább három-négy év, míg magának a pályaszakasznak a kivitelezése megkezdődhet, és legalább négy-öt év, míg befejeződik.
A kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvarokon van a legtöbb késés, mert a tehervonatok és a személyvonatok közösen használják a pályát, miközben a két járműcsoport közlekedési dinamikája eltér egymástól.
Mintha a nyuszi és a teknősbéka versenyezne ugyanazon a pályán
– jellemzi a jelenlegi helyzetet Bíró. Míg az agglomerációs közlekedés fejlesztése a vasúti személyszállítás oldaláról helyez nyomást a dél-budapesti szakaszra, addig az ukrajnai háború, az épülő debreceni BMW-gyár, a kecskeméti bővítendő Mercedes-gyár és a néhány éven belül elkészülő Budapest–Belgrád-vasút teherforgalmi részről teszi elkerülhetetlenné a kapacitásbővítést.
László Imre, a XI. kerület DK-s polgármestere a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén viszont a lakosság félelmeire hivatkozva épp ezt tette szóvá. Azt mondta, hogy a Déli Körvasút projekt keretében a beruházó a Hamzsabégi úti, sűrűn lakott, 1,5 kilométeres szakaszt is érintve százmilliárdokat akar elkölteni egy súlyos környezetterhelést jelentő, a teherforgalmat növelő ideiglenes megoldásra. Azt is szóvá tette, hogy az egész projekt kiemelt kormányzati beruházás, így érdemi beleszólása sem az önkormányzatnak, sem a civileknek nem volt.
A főváros vezetése támogatta a XI. kerületi törekvéseket, a kormánynál kérve, hogy a V0 előkészítését mielőbb zárja le, és keressen hozzá forrást.
Attól tartanak ugyanis, hogy ha a Déli Körvasút budapesti fejlesztése százmilliárdokat emészt fel (részleges megoldást kínálva a teherforgalom számára is), a V0-ra nem lesz majd indokolhatóan elkölthető, hasonló méretű forrás, így az sosem épül majd meg.
A V0 melletti kiállásuk nyomatékosítására ezért a közgyűlés arról is döntött, hogy a teherforgalom városból történő kivezetésének célját a Budapesti Mobilitási Tervbe is átvezetik.
Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP frakcióvezetője szerint viszont a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában maga a főpolgármester is megszavazta, egy ilyen, több évtizedes távlatra szóló fejlesztést pedig nem lehet másfél évente megváltoztatni.
A Déli Körvasút új környezetvédelmi engedélyének megszerzése érdekében a beruházó a dokumentációt júliusban nyújthatja be.
(Borítókép: Várakozó tehervonat-szerelvények a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Ferencvárosi pályaudvarának vágányain. Fotó: Róka László / MTI)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Felhős, szeles idő jön vasárnap, még várhatunk az igazi tavaszi felmelegedésre
Éjjel mínuszok röpködnek, nappal a szél rontja a hőérzetet.
március 2., 05:57
- Belföld
A botrányba fulladt Trump–Zelenszkij-találkozó után megmozdulnak Ukrajnáért Budapesten
Szolidaritási menetet szerveznek a fővárosban.
március 2., 07:02
- Belföld
Orbán Viktor a Trump–Zelenszkij-találkozóról: Amit tegnap láttunk, az egy rossz dolog
A miniszterelnök elmondta, volt már részese ilyennek, de csak zárt ajtók mögött.
március 1., 18:27
- Mindeközben
Felbukkant Till Attila lánya a Kincsvadászokban, és megfejtett egy korábbi rejtélyt is
3 órája
- Belföld
Jön a Lex Pride, ami korántsem ígérkezik tartalom- és értéksemlegesnek
Valóságos lavinát indított el Orbán Viktor, mikor évértékelőjén üzent a Pride szervezőinek, hogy ne is bajlódjanak az idei felvonulás előkészítésével.
március 1., 17:03
- Belföld
Az orvosok szerint nehéz rávenni a magyarokat arra, hogy egészségesek legyenek
Volt olyan is, hogy hárompercenként váltották egymást.
március 2., 09:44
- Belföld
Terézváros gazdasági programjának nagyobb részét mesterséges intelligencia írta
A képviselők többsége számára azonban így is elfogadható volt.
3 perce
- Címlapon
Az életveszély ellenére vissza kell térnie Budapestről egy anyának és gyerekeinek Izraelbe
A Hamász 2023. október 7-i terrortámadása után menekültek Magyarországra.
1 órája
- Címlapon
Orbán Viktor: Jó oka volt, hogy vétózzak Ukrajna ügyében
Nagyobb sportlétesítmények, támadójáték, adócsökkentés, brüsszeli döntés, amely összedönti az európai gazdaságot – ilyen volt a kormányfő beszéde.
5 órája
- Mindeközben
Elkapták az ékszertolvajt, mire az lenyelte a több száz milliót érő gyémántfülbevalókat
5 órája
- Belföld
Republikon Intézet: csökkent a Tisza Párt előnye, hibahatáron belül a Fidesz
Ötpárti parlamentet feltételez a közvélemény-kutatás.
március 1., 17:17
- Belföld
Itt a tavasz első napja, a Balatonnál már fagylalt is kapható
Megkezdődött a fagylaltszezon a tónál.
március 1., 15:43
- Belföld
Karácsony Gergely: Egy uniós tagországban nem lehet betiltani a Pride-ot
A főpolgármester szerint vagy mindenki szabad egy városban, vagy senki sem az.
március 1., 07:57
- Belföld
Ruszin-Szendi Romulusz késett, fekvőtámasszal kért bocsánatot Békéscsabán
A volt vezérkari főnök öt szabályos gyakorlatot mutatott be.
március 2., 09:54
- Belföld
Hiába a zokogó szülők, egy nap alatt 9 óvoda bezárásáról döntöttek
Az érintett csepeliek az Indexnek elmondták véleményüket.
március 2., 13:22
- Belföld
Már lesben állnak a NAV ellenőrei, összehangolt akció indul nőnap alkalmából
A számla- és nyugtaadás mellett az online pénztárgépeket és a termékeket is ellenőrzik.
március 2., 11:59
- Belföld
Ujhelyi István: Trump kihirdette az „erősebb kutya” korszakát, de mi Orbán Viktor terve?
Suttyóságnak nevezte, amit Trumpék Zelenszkijjel csináltak.
március 2., 11:20
- Belföld
Nyolc órás vita után minden képviselő megszavazta Győr költségvetését
Még a helyik lakosok is demonstrálni kezdtek az ülésen.
március 1., 07:11
- Belföld
Javult a levegőminőség, de több város továbbra is veszélyben van
Folyamatosan csökken a szálló por koncentrációja.
március 1., 10:40
- Belföld
Beindult a kormány, még az Alaptörvényt is módosítja a kábítószer-ellenes küzdelem érdekében
Lapunk megtudta, hogyan változik az alkotmány.
március 1., 08:27
- Belföld
Van olyan verseny, amelyet még Orbán Viktor sem nyerhet meg
Meglepő eredmény született.
március 1., 12:53
- Mindeközben
Váratlan üzenetet kapott egy fiatal nő a pilótától a repülőtéren, amikor elolvasta, beléfagyott a szó is
9 órája
- Belföld
„Ocsmány módon viselkedik Trump” – az ellenzék máshogy látta a Trump–Zelenszkij-találkozót, mint a kormány
A magyar politikusok sem hagyták szó nélkül a történteket.
március 1., 12:31
- Belföld
Orbán Balázs öt tanulságot vont le a viharos Trump–Zelenszkij-találkozóból
Arra is emlékeztetett, hogy hamarosan rendkívüli uniós csúcs lesz Brüsszelben.
március 1., 09:59
- Címlapon
Több ezer amerikai katonát küldhet Magyarországra Donald Trump
Németországból mozgatnák át az egységeket.
9 órája
- Mindeközben
Demi Moore lánya, Rumer Willis felvette anyja csaknem 30 éves aranybikinijét, és nagyot tarol ezzel
10 órája
- Belföld
Meghalt egy férfi egy péceli buszbalesetben
Négyen megsérültek, egy ember súlyos állapotban került kórházba.
március 1., 13:02
- Belföld
Halálos karambol történt az M5-ösön, ketten meghaltak, mikor személyautó csapódott egy kamionba
A helyszínre több mentőegységet is riasztottak.
március 1., 06:20
- Címlapon
Kovács Gergely: Magánkézre játszották a reformátusoknak ingyen adott, 9 milliárdos budai területet
Az ügyben az adatvédelmi hatósághoz fordul a polgármester és hivatala.
41 perce
- Mindeközben
Selena Gomez hagyta, hogy vőlegénye sminkelje ki, a végeredményre nem voltunk felkészülve
tegnap, 21:00
- Belföld
A Demokratikus Koalíció feljelentést tesz hivatali visszaélés miatt
A pártigazgató kijelentette, hogy a DK nem kapott és nem költött külföldi pénzeket.
március 1., 12:55
- Belföld
Népszerű színész próbált segíteni korábban a tízéves kislányt kikötöző szexuális erőszaktevőn
Elmeorvos is megvizsgálja a gyanúsítottat.
március 1., 12:49