Minek az e-rollerekre ez az új rendszámtábla?
További Belföld cikkek
- Botrányt kiáltott a Fidesz Erzsébetvárosban: Önkormányzati lakást adott saját jegyzőjének a polgármester
- Nemi erőszak miatt elfogatóparancsot adtak ki a TV2 sztárjával szemben
- Emberölés miatt köröz a rendőrség egy 16 éves lányt
- Több autópályán balesetek okoztak torlódást, Budapesten felborult egy autó
- A Bimbó utcai anyagyilkos azt állítja, hogy muszáj volt elkövetnie a gyilkosságot
A közelmúltban egyre több (de nem mindegyik) e-roller hátulján tűnt fel rendszámtábla. A számokból és/vagy esetenként még betűkből álló azonosító azonban nem közlekedési igazgatási hatóság (okmányiroda, kormányablak) által kiadott hatósági jelzés, ilyen értelemben tehát nem rendszámtábla – jelezte a Technológiai és Ipari Minisztérium.
A rollerek azonosítása nem is elsősorban az üzemeltetők, hanem a közlekedésben résztvevők érdekeit szolgálja egy esetleges közlekedési konfliktus vagy szabálytalan parkolás esetén
– írta megkeresésünkre a BKK. Az ilyen rendszámokra vonatkozó elvárásokat a Főváros Önkormányzatának rendelete szabályozza.
A rendelet pontosan rögzíti, hogy akkor adható közterület-használati hozzájárulás az úgynevezett mikromobilitási szolgáltatók (praktikusan a TIER, Lime, Bird, illetve a kerékpár-szolgáltatók) részére,
ha az általa üzemeltetett valamennyi mikromobilitási eszközt – a jogszerű közterület-használat ellenőrizhetősége érdekében – olyan egyedi azonosítójellel látta el, amely a latin ábécé nagybetűiből és arab számokból képzett, legalább négy, legfeljebb hét karakterből áll.
Fontos szabály a betűkkel kapcsolatban még, hogy a mikromobilitási eszköz két oldalán egy-egy példányban, minimum harminc milliméter magas és négy milliméter vonalvastagságú karakterekkel,
az eszköz hátulján pedig egy példányban, minimum ötven milliméter magas és hét milliméter vonalvastagságú karakterekkel jelenhetnek meg.
Az eszköz hátulján elhelyezendő azonosító jel az V. kerület javaslatára került bele a rendeletbe, mivel meglátásuk szerint egy közlekedési konfliktus esetén sok esetben csak hátulról van lehetőség leolvasni az azonosítójelet.
A Fővárosi Önkormányzat a BKK-val közösen már korábban is tett lépéseket annak érdekében, hogy a városban eddig tapasztalható rollerkáoszt és a rollerekkel kapcsolatos konfliktusokat felszámolja, ezt célozza az eszközök használatának szabályozása: a Mobi-pontok kialakítása és a mikromobilitási eszközök egyedi azonosítójellel történő ellátása is.
A TIER e-rollerei (is) több európai országhoz, így Németországhoz és az Egyesült-Királysághoz hasonlóan, ezentúl Budapesten is megkapják a véletlenszerűen generált rendszámokat. Az új követelményrendszert a budapesti önkormányzatok a BKK-val együttműködve készítették elő, a vállalat pedig az ő iránymutatásuk alapján jár el.
Amint arról korábban beszámoltunk, Budapesten az e-rollerek több mint egy hónapja csak a Mobi-pontokon parkolhatnak. A TIER e-rollerek esetében az alkalmazásba integrált helymeghatározó rendszer ellenőrzi a szabályos parkolást, illetve jelzi a felhasználóknak a Mobi-pontokat a beépített térképen. A szoftveres megoldásokért a vállalat Budapesten működő fejlesztőközpontja, a TIER Tech Hub felel.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)