A TEK közölte, hogyan kell elgázolni egy állatot
További Belföld cikkek
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
A szakember arra hívta fel elsőként a figyelmet, hogy a mostani időszakban – különösen azokon az útszakaszokon, amelyeken vadveszélyt jelző tábla van kihelyezve – kellő körültekintéssel kell közlekedni azért, hogy időben észrevegyük az út szélén vagy az út irányába tartó vadakat. „Sötétben nehéz, de ilyenkor is lehetnek olyan árulkodó jelek, akár az árnyékok, akár a vadak szemének a tükröződése, amelyeket észrevehetünk” – mondta az alezredes.
A szakember szerint amellett, hogy megfelelő sebességet választunk, vészhelyzet-elhárítási technikákat is el lehet sajátítani. „Ez megfelelő üléspozíciót jelent, megfelelő kormányfogást és az üléspozícióból adódó megfelelő látómezőt, hogy jól lássuk az út szélét, és a szemben jövő járművek fényei is sokszor segítenek abban, hogy lássuk, mire lehet számítani” – összegezte.
Ha ebben a készenléti állapotban a vad belép elénk, akkor fékezni kell, valamint az állat „haladási irányával ellentétes irányba célszerű kormányozni” – mondta Hoffer Zsolt, hozzátéve: különösen veszélyesek a szarvasok, mivel „amikor motortérrel ütjük el az állatot, akkor vagy az agancsával, vagy a lábaival, patáival okozhat olyan jellegű sérülést, hogy akár a szélvédő is betörhet”, és ezzel akár az utasoknak is súlyos sérüléseket okozhat.
Hoffer Zsolt szerint emiatt a szarvasokkal való, már elkerülhetetlen ütközés esetén a szokásoshoz képest teljesen máshogy kell reagálni:
nem fékezni kell, hanem pont hogy el kell engedni a féket.
Méghozzá azért, mert a fékezés lefelé szorítaná a motorteret, márpedig ebben az esetben arra kell törekedni, hogy a motortér minél magasabban álljon az ütközéskor, és az állat lehetőleg ne kerüljön fel oda.
Másrészt meg kell próbálni elkerülni azt is, hogy szemből, frontálisan ütközzünk a nagyvaddal. „Végezzünk olyan kormányzást, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy lecsúszik, elcsúszik a jármű oldala irányába a vad. Ezzel tudjuk azt elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen akkor tudna végzetes sérüléseket okozni” – mondta az alezredes.
Hoffer Zsolt mindeközben arra is emlékeztetett, hogy autókra is szerelhető vadriasztókkal – amelyek az emberi fül számára nem, de a vadakéra hallható frekvencián adnak ki hangot – szintén megelőzhető a balesetek jelentős része – derült ki az Infostart tudósításából.
(Borítókép: Szarvasok futnak át egy autó előtt a Nagykanizsa és Surd közötti úton 2021. február 26-án. Fotó: Varga György / MTI)