Magyarország importra szorul kukoricából
További Belföld cikkek
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
Még a kukorica betakarítása előtt állunk, de a kirívó aszály és a hőhullámok miatt több százezer hektáron tönkrement a kukorica, az elszáradt növény egy részét csak takarmányként tudták felhasználni. Az ország keleti részén és a Dunántúlon ugyan megmaradt a kukorica, de ott is gyenge minőségű termést hozott. Megfelelően fejlődni az egész országban nem tudott a növény, három megyében azonban még viszonylag rendes termésre lehet számítani, vagyis Vas, Zala és Győr-Moson-Sopron megye egyes területein – részletezték a Portfoliónak az ágazatban dolgozó, nevük elhallgatását kérő személyek, akik úgy vélik, hogy a legoptimálisabb becslések szerint is a hazai igények 10 százalékát biztosan nem tudja kiszolgálni az idei termés.
Erre még sosem volt példa, minden évben jóval a hazai igények felett termelt a mezőgazdaság, és jelentős, több millió tonnás exportárualap is keletkezett
– emelték ki.
A piaci szereplők prognózisa szerint idén 2,8-3,6 millió tonna termésre lehet számítani a megszokott 6-9 millió tonna helyett. A kukorica hazai étkezési, takarmány-, ipari célú felhasználása pedig évente 4-5 millió tonna, mindebből következik, hogy akár kétmillió tonna importra is szorulhatunk.
Ukrajnai szállítmányok jelenthetnek megoldást
Azzal, hogy újra megnyíltak a tengeri utak, a következő hónapokban lehet számítani jó minőségű és olcsó ukrán gabona beérkezésére, amiből a takarmánykeverők és a feldolgozók is vásárolhatnak. Mint megírtuk, ezt Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára jelentette be közösségi oldalán. Hozzátette: mivel a háború miatt a tengeri útvonal bizonytalan, szükség lesz vasúti szállítmányozásra is, ezért idén nyolc és félszeresére növelték a növényi termékek forgalmát ezen a vonalon.
A gabonaszállító teherautók száma 4500-ról 3000-re csökkent, az ukrán partnerekkel a kapacitásszűkítés feloldásán is dolgoznak az államtitkár kijelentése szerint. Az árak tekintetében míg a hazai kukorica tonnája 140 ezer forintba kerül, az ukrán gabonaexport tonnájáért várhatóan 110 ezer forintot kell fizetni majd, bár itt is lehet számítani áringadozásra.
(Borítókép: Kiszáradt kukoricaföld. Fotó: Oláh Tibor / MTI)