Egy kukásautó biztosan kiment a telepről, Mártha Imre vezette
További Belföld cikkek
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
- Rogán Antal: Megpróbálunk rendet vágni, de teljes felelősséget nem vállalunk
- Pusztításba kezdett egy Zsiguli Budapesten, teli piroson vágódott be a másik autós elé
Politikai értelemben mindaz, ami az FKF Ecseri úti telephelyén zajlik, sztrájk – legalábbis Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes minősítése szerint. Király András, aki a Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete 2000 (HVDSZ 2000) elnökeként a munkavállalók tárgyalódelegációjának tagja, lapunknak leszögezte: nem sztrájkolnak, a munkát felvették kollégái, a kukásautókat műszaki átvizsgálásra adták le.
Amint arról tegnap beszámoltunk, az FKF Ecseri úti telephelyén mintegy 100-150 kukás nem ment ki a városba összegyűjteni a szemetet, mert álláspontjuk szerint a 15 százalékos idei béremelés nem elég a megélhetésükre.
Nem jön ki a matek
Nem a megállapított béremelés tényét és elméletét vitatják, hanem azt, hogy
a gyakorlatban nem így van. Már öt hónapja kérjük, hogy a munkáltató adjon ki olyan adatokat, amivel vissza-ellenőrizhető a bérfejlesztés, de ezt eddig nem tette meg. A dolgozók azt érzékelik, hogy a béremelés nem teljesül. A különböző ösztönzők és egyéb pótlékok miatt nem vezet eredményre egy egyszerű matematikai számítás, de amikor a munkavállaló azt látja, hogy papíron keres 280 ezer forintot, és 240 ezret kap kézhez, akkor nagyon nem jön ki a matek.
A kukások a valódi béremelést, azaz nettó 350 ezer forintos alapbért követelnek a rakodóknak és nettó négyszázezer forintot a gépjárművezetőknek. Emellett azt is szeretnék elérni, hogy járműveik (az úgynevezett célgépek) műszaki állapota legyen munkavégzésre alkalmas, kifogástalan állapotú. Most ugyanis azt tapasztalják, hogy hónapok óta nincs alkatrész és gumiköpeny-beszerzés, más járművekből veszik ki a szükséges alkatrészeket.
Király András azt mondta, a tegnapi egyeztetésen a munkáltatói oldal azt ígérte, hogy számol, és előáll valamilyen alternatívával. Erre várnak jelenleg.
Arra a kérdésre, hogy ha nincs sztrájk, a pesti telephelyről szerdán hány kukásautó ment ki a városba, a szakszervezeti vezető azt felelte:
egy célgép biztosan kiment. A vezérigazgató úr, Mártha Imre vezette, mellette ült az üzemvezető és egy szemétrakodó is.
A jármű a Mélyfúró utcai hulladékégetőhöz ment. A HVG információja szerint a BKM vezetője arról beszélt, hogy a szerdai tárgyalásra meghívták a szolgáltatást megrendelő Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV, azaz kukaholding) képviselőjét is. Hozzátette, hogy az egyeztetésen fizetési ajánlatot tehetnek, de elismerte, hogy ez kisebb lesz a munkavállalók elvárásainál.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes kedden közölte, hogy az NHKV évi ötmilliárd forinttal kevesebbet oszt vissza a szemétszállítást végző fővárosi cégnek, mint amennyit a budapestiektől begyűjt szemétdíjcímszó alatt. A probléma nagyságát érzékeltetve megállapította, hogy csak a fővárosi szemétszállítás bérköltsége 17 milliárd forint. Úgy értesültünk, hogy amennyiben ezt az összeget az NHKV odaadja, azt béremelésre fogják fordítani.
A kukaholding vitába száll
Az NHKV visszautasítja a BKM állításait, szerintük a főváros cége félrevezeti munkavállalóit és a közvéleményt. Álláspontjuk szerint több forrást juttatnak az FKF-hez, mint a korábbi években. Nincs elszámolási vita a BKM-mel, minden üzleti évet sikeresen lezártak.
A kukaholdingnál nincs a Budapesti Közművektől származó lejárt, kifizetetlen szolgáltatásidíj-számla, évek óta minden szolgáltatásidíj-számlát határidőben vagy határidő előtt kifizettek.
A fővárosi Fidesz–KDNP-frakció közleménye határozottan leszögezte: a hulladékkezelés a Fővárosi Önkormányzat törvényi feladata. Karácsony Gergelynek most a fővárosi közterület-fenntartónál sztrájkba lépő kukások ügyével kellene foglalkoznia. A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. a főváros tulajdonában van, vagyis minden felelősséget a főpolgármesternek és az FKF-et is irányító Mártha Imrének kell viselnie.
Wintermantel Zsolt frakcióvezető lapunknak úgy fogalmazott:
csak egyszer látnánk, hogy a főpolgármester vállalja valamiért a felelősséget, ami a saját hatáskörébe tartozik és nem másra mutogat. Karácsony Gergely mindig jobban tudja, hogy másnak mit kéne másként csinálni, mindig szolidaritást vállal olyan területeken, amely nem az ő felelősségi körébe tartozik, ha kell tüntet, ha kell szimpátia felvonul, de amikor az általa felügyelt cégek vezetői fenyegetik a munkavállalókat kirúgással, akkor mély hallgatásba burkolózik. Karácsony Gergelynek és az FKF-et is irányító gigaholding vezetőjének, Mártha Imrének most a sztrájkoló kukások fizetésével kellene foglalkoznia, hogy Budapesten rendben legyen a szemétszállítás.
Budapest vezetése szerda estig szabott határidőt a BKM és a munkavállalók közti megállapodás megkötésére. Ha ez nem jön létre, a katasztrófavédelem beavatkozását kérik a szemét elszállításához. Erről Király András, a HVDSZ 2000 szakszervezet vezetője lapunknak azt mondta: meg lehet próbálni.
(Borítókép: A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. [FKF] munkatársai begyűjtik és elszállítják a lomtalanításkor keletkezett hulladékot a VIII. kerületi Lujza utcában 2015. március 26-án. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)