Kulcsszerephez juthat a fényeslitkei vasúti terminál a világélelmezési válság enyhítésében

D ATI20221018038
2022.10.18. 21:07
A terminálnak óriási szerepe lesz az Ukrajnából származó gabona eljuttatásában a világ legkülönbözőbb pontjaira. Az új központban óránként mintegy nyolcszáz tonna gabona átrakására lesz lehetőség. Az átrakodási pont megépítésére az orosz és európai vasutak nyomtávkülönbsége miatt van szükség.

A fényeslitkei vasúti terminálnak jelentős szerepe lesz a háború miatt megszakadt ukrán gabonaexport folytonosságának biztosításában, ezáltal a világélelmezési válság enyhítésében – erről beszélt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti nyomtávváltáson alapuló központjának átadásán.

A beruházás akkor kezdődött meg, amikor Kelet és Nyugat együttműködése még komoly perspektívával rendelkezett, amikor úgy tűnt, hogy a Kína és Európa közötti kereskedelmi forgalom akadálymentesen bővülhet a következő időszakban. Most azonban a projekt a háború kirobbanásával új értelmet nyert, célja az eredetihez képest időközben megváltozott, 

jelenleg ugyanis az egyik legfontosabb feladat a globális biztonság szempontjából az ukrajnai gabonaexport folytonosságának garantálása, amihez gyors és hatékony szállítási útvonalakra van szükség.

A tárcavezető leszögezte: a terminálnak ennek megfelelően óriási szerepe lesz az Ukrajnából származó gabona eljuttatásában a világ legkülönbözőbb pontjaira.

A konstancai kikötő kapacitásai le vannak kötve, a szlovák és a román útvonalak telítettek, a Dunán és a Tiszán az alacsony vízszintek miatt a hajón történő szállítás nem egészen kiszámítható

– mutatott rá, hozzátéve, hogy most a Fényeslitkétől az észak-adriai kikötőkig vezető a leggyorsabb és leghatékonyabb élelmiszer-ellátási útvonal. Oroszország és Ukrajna szerepe rendkívül jelentős a világ számos országa, köztük sok instabil térség gabonaellátásában, a kivitel leállása vagy visszaesése így akár éhezéshez is vezethet.

Az új központban óránként mintegy nyolcszáz tonna gabona átrakására lesz lehetőség, a kiterjedt tárolási kapacitások is biztosítják, hogy a szomszédos országból érkező áru eljuthasson a célországokba. A korszerűbb átrakodóterminálon egyszerre tudnak átpakolni gyorsan és biztonságosan négy, maximum 740 méteres hosszúságú vonatot.

A harmincmilliárd forintos beruházással létrejött központban ötszáz ember fog dolgozni, a kapacitás évi egymillió konténer lesz, kétszerese a Fehéroroszország és Lengyelország határán lévő létesítménynek.

A fényeslitkei terminálra azért van szükség, mert míg Európában 1435 milliméteres nyomtávú vasúti síneket használnak, addig Oroszországban és számos más ázsiai országban az 1520 milliméteres nyomtáv terjedt el.

(Borítókép: Szijjártó Péter. Fotó: Balázs Attila / MTI)