Életveszélyes lehet, ha nem figyel oda erre
További Belföld cikkek
- Orbán Viktor elárulta, hogy mivel kezdett foglalkozni 2009-ben
- A csúcsforgalomban füstölt el egy villamos Budán
- Tizenhárom autó ütközött az M6-oson, teljesen megbénult a forgalom
- Kiderült, miért növekednek folyamatosan a várólisták Magyarországon
- Légvédelmi eszközöket telepítenek Magyarország északkeleti részébe, a honvédek is készenlétben vannak
A gumigyártók a tartósan 7 fok alatti hőmérsékletnél ajánlják a téli abroncsok felszerelését, az időjárás-előrejelzések szerint ez két hét múlva lesz időszerű. Magyarországon nem kötelező a téli abroncsok használata, azonban baleset esetén a kötelező biztosító vizsgálja az abroncs kopottságát, casco esetén pedig a szerződés szerint kötelező az évszaknak megfelelő abroncsot szerelni az autóra.
A Carnotie lapunkhoz eljuttatott közleményéből kiderült, hogy a cég felhasználói adatai és az Alapjárat olvasói között végzett közvélemény-kutatás szerint a négy évszakos abroncsok aránya emelkedett az elmúlt években, és minden negyedik autós már szezontól független abroncsot használ. Aggasztó azonban, hogy az autósok 16 százaléka rakatja fel a téli abroncsokat, azaz minden hatodik ember nyári abroncsot használ hideg időben is, ami
a szakértők egybehangzó véleménye szerint nem ajánlott.
A téli abroncsok profilmélysége nagyobb, mint a nyári abroncsoké, lágyabb anyagból készülnek, ami a hideget jobban tűri, és futófelületük is alkalmasabb arra, hogy a víz (és a hó) még alacsony hőmérsékleten is könnyen távozhasson alóluk.
Mire érdemes figyelni télen az abroncsoknál?
A profilmélységre elsősorban. A gumiabroncs elhasználtságát jelző egyik legfontosabb tényező a kopás. A hazánkban is érvényes szabály szerint a minimális profilmélység a téli abroncsnál 1,6 milliméter. A szabályzástól eltérően a legtöbb szakértő azonban a 3-4 milliméteres mélységet tartja a minimális értéknek, amivel még hideg, esős vagy havas úton is biztonságosan lehet közlekedni.
A mérések szerint a 110-zel közlekedő, ahol a legalább 3 milliméteres profilmélységű abronccsal szerelt autó már megáll, ott az 1,6 milliméteres profilmélységű jármű még 70-nel száguld – a fékútja közel 50 százalékkal hosszabb.
A profilmélység mellett fontos az abroncs életkora is. Az iparági normák szerint az abroncsok hasznos élettartama a gyártástól számított 10 év, ennél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott. Az abroncs gyártási dátuma ellenőrizhető az oldalfalon elhelyezett DOT-számokkal. A megfelelő minőségű abroncsok oldalán egy, a DOT szóval kezdődő kódsort található, ez tartalmaz egy négyjegyű számot is. Ennek a számnak az első két jegye a gyártás hetét, az utolsó két szám pedig az évet jelöli.
Vásárláskor érdemes továbbá figyelembe venni, hogy az abroncs nem gyorsan romló termék, 3 éves koráig frissen gyártott, szakszerű tárolás mellett pedig 5 éves koráig újnak tekinthető.
(Borítókép: Bodnár Patrícia / Index)