Erősen olvad a hókotróflotta Budapesten
További Belföld cikkek
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
- Rogán Antal: Megpróbálunk rendet vágni, de teljes felelősséget nem vállalunk
- Pusztításba kezdett egy Zsiguli Budapesten, teli piroson vágódott be a másik autós elé
A téli hideg beálltával csak reménykedhetnek a budapestiek, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó az első komolyabb havazás okozta úttisztítási feladatával képes lesz megbirkózni. A jelenlegi eszköz- és munkaerő-állomány ismeretében a cég komoly kihívásokkal néz szembe, ugyanis a társaság rendelkezésére álló célgépeinek száma – a legutóbbi néhány év beszerzéseinek ellenére is – drasztikusan, mintegy 20 százalékkal csökkent az elmúlt bő egy évtizedben.
Az úttisztító flotta darabszáma a főváros méreteihez képest egyébként már korábban sem volt elegendő.
További problémát okoz a cégnek, hogy a járművek nyáriról téli felépítményre történő átszerelését, illetve a szükséges javítások elvégzését és a folyamatos karbantartást az alkatrészhiány és a beszállítói piacon szintén széles körben tapasztalható késedelmes beszállítások jelentősen akadályozzák.
A várható téli feladatok ellátására az FKF más szervezettel (Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, BRFK, Magyar Közút, BKK) együttműködésben készül és szerződést kötött az Országos Meteorológiai Szolgálattal is, így legalább rendelkezik információval az időjárási viszonyok állásáról és várható alakulásáról.
Felüljárók über alles
Az FKF Köztisztasági Divízió szigorú hókotrási szabályrendszert alkotott. E szerint Budapest több mint 5000 kilométer hosszúságú, szilárd burkolatú úthálózatának takarítását az alábbi sorrendben végzi:
- a hidak, felüljárók,
- a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út,
- a Budaörsi út (M1, M7), M3-as, M5-ös autópályák,
- a fő közlekedési utak fővárosi bevezető szakaszai,
- az autóbuszvonalak hegyvidéki szakaszai,
- egyéb autóbusz- és közösségi közlekedési útvonalak,
- a kórházakhoz, rendelőintézetekhez, a lakossági ellátást biztosító logisztikai bázisokhoz vezető utak.
A mellékútvonal-hálózaton csak a főutak rendbetétele után kezdődhet meg a munkavégzés.
A cégnél érdeklődésünkre hangsúlyozták, hogy a fővárosban a síkosságmentesítés és a hóeltakarítás többszereplős feladat. Az ingatlanok előtti járdák síkosságmentesítése az ingatlanok tulajdonosainak, üzemeltetőinek a kötelessége, társasházak esetében a lakóközösségnek kell gondoskodni az épület előtti járdaszakasz takarításáról.
Az FKF arra kéri a budapesti autósokat, hogy a szűkebb útszakaszokon fokozottan figyeljenek oda a szabályos parkolásra, ugyanis az úttestre belógó járművek jelentősen nehezítik a munkavégzést. Azt is kérik, hogy a forgalomban engedjék előre a síkosságmentesítő járműveket.
Noha a cégnél az elmúlt időszakban nőtt a dolgozói létszám, ennek ellenére továbbra is több száz betöltetlen pozícióra várják a jelentkezőket.
Ennek megfelelően a téli munkavégzésre is folyamatosan lehet jelentkezni. A 2023. március 15-ig tartó határozott, valamint határozatlan idejű munkaszerződést kínálnak az előttünk álló időszakra:
- Köztisztasági takarító
- Köztisztasági járművezető
- Köztisztasági kisgépes gépjárművezető
- Nehézgépkezelő
- Mérlegkezelő
Az FKF a téli időszakban egy esetleges havaria fokozat elrendelése esetén az alapbéren és az előírt pótlékokon felül többletjavadalmazásban is részesíti a síkosságmentesítésben részt vevő munkatársakat.
(Borítókép: Hókotró munkagép takarítja az utat a behavazott Városligetben 2017. január 13-án. Fotó: Balogh Zoltán/MTI)