Jogerősen is kiadták a Galvani híd építési engedélyét
![5](https://kep.index.hu/1/0/4643/46433/464339/46433968_fe2474ad4171916f26034740e7cbb137_wm.jpg)
További Belföld cikkek
-
A DK szerint Pintér Sándornak, Rétvári Bencének és Takács Péternek is le kellene mondani a kórházi VIP-szolgáltatásokról
- Dömötör Csaba szerint a Tisza Párt kongresszusát Manfred Weberék finanszírozták
- Lesöpörte az asztalról a NOlimpia 2.0 népszavazás ügyét a Kúria
- Kislányokat futtatott egy hajdúsági férfi, aki képviselőként és ismert zenészként dolgozott
- Halálra gázolt a vonat egy embert Győr és Sopron között
Elkészültek a végleges tervek, így jogerős lett a Budapest déli részére tervezett Galvani híd (új Duna-híd) építési engedélye, amivel egy négyéves tervezési munka zárult le – olvasható Fürjes Balázs miniszterhelyettes közösségi oldalán.
A Miniszterelnökség parlamenti államtitkára – aki az építészzsűri elnöke is volt – azt írta, hogy a Galvani híd még 1985-ben került be Budapest hivatalos városrendezési terveibe.
2018-ra állt elő végül az a helyzet, hogy a tervezéshez egyszerre állt rendelkezésre a szükséges forrás, a politikai szándék és az egyetértés az érintett felek, így a szakma, a főváros, a kormány és a fővárosi kerületek között.
A bejegyzésből az is kiderült, hogy a Galvani híd megépítésével Budapest közlekedése több szempontból is újabb lehetőségekhez fér hozzá:
- a híd ugyanis becslések szerint 50 ezer autóval csökkentheti naponta a belvárosba igyekvő autósok számát, egyúttal hozzájárul a belvárosi hidak és főutak forgalomcsillapításához,
- új közlekedési kapcsolatot hoz létre a szomszédos városrészek (Dél-Pest, Dél-Buda, Csepel) között, emellett a villamos is keresztülmegy rajta, de alkalmas lesz kerékpáros és gyalogosközlekedésre is,
- a hídhoz kapcsolódóan létrejön Budapest új, városias jellegű körútja bicikliúttal, fasorral, szintbeli csomópontokkal, ami az M1–M7 és az M5-ös autópálya bevezető szakasza és az Üllői út között hoz létre közvetlen kapcsolatot.
Felidézte, hogy a tervezésbe minden szakmai szereplőt és önkormányzatot bevontak, így rengeteg egyeztetést folytattak az érintett felek.
A feladat sem kicsi, így 4 év kemény munkája kellett ahhoz, hogy elkészüljenek a részletes tervek, és a Galvani híd a múlt héten megkapja az építési engedélyt. Az engedély immáron jogerős is lett
– olvasható a bejegyzésben, melyből az is kiderült, hogy a tervezésre kiírt nyílt, nemzetközi tervpályázaton a nemzetközi zsűri végül az angol–holland Buro Happold és az UNStudio terve mellett döntött.
Magyar partnerük a CÉH Zrt. lett. A tervezés teljes költségét a kormány magára vállalta, ami 4,5 milliárd forint, a tervezési munkát Fürjes Balázs Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkárral együtt irányította.
A híd jövője most már Lázár János építési és közlekedési miniszteren múlik. Az Index információi szerint a minisztérium prioritásai között most nem szerepel a Galvani híd.
Társadalmi vita is volt a tervekkel kapcsolatban
![4](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4643/46433/464339/46433970_4883e93a8882cd896bfc26302339fa76_wm.jpg)
Az azóta már megszűnt Budapesti Fejlesztési Központ még 2020 őszén indított társadalmi párbeszédet a Galvani híd úthálózatának első szakaszával kapcsolatban.