Átlagosan napi két és fél órát töltünk el a közösségi oldalakon
Napjaink egyik legmeghatározóbb társadalmi jelensége a közösségi média. A becslések szerint 2011-ben világszerte 1,97 milliárd közösségi médiafelhasználó volt, ami azóta drámaian megugrott: 2023-ra mintegy 4,1 milliárd felhasználója van a különböző közösségi oldalaknak – írják szerkesztőségüknek küldött rövid ismertetőjükben a kutatás készítői.
Mint írják a Föld lakosságának mintegy fele használ valamilyen közösségi média felületet, amelynek aránya még nagyobb is lehet, ha a kiskorú gyerekeket nem számolják. A különböző platformokon eltöltött idő azonban számos tényezőtől is függ: például életkortól, lakóhelytől és személyes érdeklődési körtől függően változhat, így átlagban napi két és fél óra jön ki.
Mivel egy gyors, szabályozatlan folyamatról van szó, amely szinte minden embert érint fontosnak tartják feltérképezni az egyéni és társadalmi következményeket. A pozitívumok (például a kommunikáció és kapcsolat, változatos információkhoz való hozzáférés és az önkifejezés) mellett egyre nagyobb figyelem irányul a közösségi média árnyoldalaira, mint a csökkenő személyes kommunikáció, téves információk gyors terjedése vagy függőség kialakulása – tették hozzá.
Az ELTE Pszichológia Karán ezért egy kutatásra várják a jelentkezőket, melynek célja, hogy jobban megismerjék a Facebook használattal kapcsolatos pszichológiai tényezőket. A kérdőív kitöltése körülbelül 10-15 percet vesz igénybe és 15 darab, egyenként 10.000 forintos Media Markt utalványt sorsolnak ki a résztvevők között.