A többség támogatja az autómentes Lánchíd koncepcióját
További Belföld cikkek
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
A 21 Kutatóközpont és a Medián közös kutatásának eredményei szerint a budapestiek többsége egyetért azzal a (jelenleg ideiglenes) fővárosi döntéssel, hogy a Lánchídon csak buszok, kerékpárok, motorosok és taxik (illetve megkülönböztető jelzést használó járművek), később pedig gyalogosok kelhessenek át.
Az Én Budapestem által ismertetett vizsgálat 2022. november 28. és december 3. között, ezer fő bevonásával készült, és az derült ki belőle, hogy
a megkérdezettek többsége, 54 százaléka egyetért azzal, hogy egyelőre csak a buszok, a taxik és a kerékpárosok használhatják a hidat. Negyven százalékuk visszaengedné az autósforgalmat már most is, hat százalék pedig nem tudott véleményt alkotni a kérdésben.
Szinte egyik korosztályban sincs többségük azoknak, akik visszaengednék az autókat a hídra, ebben a kérdéseben a 30–39 év közötti válaszadók a leginkább elkötelezettek, 74 százalékuk az autómentesítés mellett voksolt. Az autóforgalommal kapcsolatban a 65 év feletti korosztály a leginkább megosztott: csaknem ugyanannyian akarnak autóstopot a Lánchídon, mint amennyien ellene szavaznának (46-47 százalék). A válaszadók 24 százaléka napi szinten közlekedik autóval, további 21 százalékuk pedig heti szinten használ gépjárművet.
A főváros és a kormány között vita zajlik a híd felújításához megígért, hatmilliárd forintos állami hozzájárulásról. A főváros érvei szerint a Lánchíd felújítására ezt a kormány nem csak megígérte, a felek megállapodást kötöttek. A kormány és a Fidesz ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy a kormányhatározat egyértelmű feltételeket tartalmaz a támogatásért cserébe. Az egyik ilyen feltétel: „A gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot.”
Balogh Samu, a budapesti főpolgármester kabinetfőnöke a lapnak úgy reagált:
A fővárosi költségvetés továbbra is számol a megígért összeggel. A kormányzat egyelőre semmilyen hivatalos módon nem jelezte, hogy – megszegve korábbi ígéretét – nem kívánja kifizetni az összeget. Ez komoly kérdés, ebben nem lehet különböző sajtóértesülésekre alapozni, számunkra továbbra is a kormány írásban adott ígérete a mérvadó. A főváros minden általa vállalt feltételt teljesített, a Lánchíd forgalmi rendjéről pedig a kormánnyal kötött megállapodás értelmében a híd felújításának végéig születik döntés.
A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről 2023 nyarán születik döntés a budapestiek véleményének kikérésével. Ezalatt a BKK a korábbinál több mint 20 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azoknak, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel utaznak. A fővárosiak ez idő alatt tehát megalapozottan, féléves tesztidőszak után dönthetnek majd – írja az Én Budapestem című portál.
(Borítókép: Németh Kata / Index)