- Belföld
- lánchíd
- autós forgalom
- közlekedés
- fővárosi önkormányzat
- karácsony gergely
- szavazás
- kormány
- orbán viktor
Mindenki mindenki ellen – kellenek-e autók a Lánchídra? Szavazzon!
További Belföld cikkek
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
A 2021. június 16-i teljes lezárás után december 16-án megnyitották a Lánchidat, ám egyelőre az ideiglenes forgalmi rend szerint csak a BKK járatai, a taxik, a kerékpárosok, a motorkerékpárokkal és a segédmotoros kerékpárokkal közlekedők vehetik birtokba a hidat. Az egyéni gépjárművel közlekedők, valamint a gyalogosok elé behajtani tilos táblát tartanak.
Ez pedig feszültséget gerjeszt. A tízmillió politológus országában nem meglepő, hogy politikai vita középpontjába került a híd. A kék sarokban a Karácsony Gergely vezette főváros, a pirosban a kormány.
A kabinet álláspontja szerint a főváros nem teljesítette a Lánchíd felújításának egyik feltételét, mely szerint legfeljebb 18 hónapra korlátozzák részlegesen vagy teljesen a gépjárműforgalom áthaladását, ezért egyelőre nem utalták át a 6 milliárd forintos támogatást. Orbán Viktor miniszterelnök ezzel kapcsolatban azt mondta:
Van egy szerződés, majd a jogászok megnézik, hogy mi következik abból. A Lánchíd »mégiscsak egy igazi hungarikum«, felújították, most azonban se autóval, se gyalog nem lehet átmenni rajta, de »a halak továbbra is szabadon közlekedhetnek«.
A főpolgármester szerint ez a feltétel egy kormányhatározat, és a kabinet álláspontját képviseli, a közös egyezség azonban azt a felújítási menetrendet tartalmazza, amit a főváros követ, „ezért nem látom a vita tárgyát” – jegyezte meg a Lánchíd átadásakor Karácsony Gergely.
A kormány által ígért 6 milliárd forint nagyon hiányzik a főváros kasszájából – mondta akkor az Indexnek a városvezető. Az összeg fele szerepel az idei költségvetésben, a főváros pedig bízik abban, hogy a beruházás végéig a teljes támogatás megérkezik a számlájára.
„Fontos megjegyezni, hogy csak a felújítás áfaköltsége nagyobb mint 6 milliárd forint. Tehát, amennyiben megérkezik a beígért támogatás, a kormány még így is keres a Lánchíd felújításán. Ezért teljes mértékben méltányosnak tartom azt a várakozásunkat, hogy ez a forrás jóváíródik a főváros számláján” – fogalmazott.
A közlekedés olyan, mint egy falat kenyér
Budapest nem engedheti meg magának, hogy csaknem három kilométer hosszon a Dunán ne lehessen személyautóval átkelni – ezt már Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke mondta.
A közlekedés annyira fontos, mint a kenyér, és ha ezzel problémák adódnának, akkor sokak élete lehetetlenülne el
– fogalmazott Kovács Kázmér, aki bízik benne, hogy a Lánchíd mellett az alsó rakpartot sem zárják le az autók előtt.
Információk szerint több alternatívát is vizsgál a főváros: még a Szabadság híd lezárása is szóba jött – a Magyar Autóklub ezt is ellenzi, és az elnök bízik abban, hogy a főváros rájön, minden ilyen „kísérletezgetés” kontraproduktív, mert ellentmond a városzöldítési terveknek. Kiemelte: az autósok egy budapesti híd lezárásával körülbelül 30 ezer kilométerrel többet kénytelenek autózni.
„A kormány fenyegeti, az autóslobbi pedig nyomasztja a fővárost”
Az LMP december végén arról tartott sajtótájékoztatót, hogy „a főváros tartsa meg autómentesnek a Lánchidat”.
„Óriási lépés az élhetőbb, szerethetőbb Belváros felé, hogy jelenleg a hidat csak a kerékpárosok, a buszok és a megkülönböztetést használó járművek használhatják, a járda elkészülése után pedig a gyalogosok is” – mondta Bakos Bernadett, a párt országgyűlési képviselője, aki szerint a kormány fenyegeti, az autóslobbi pedig nyomasztja a fővárost ebben a kérdésben, holott a felújítás előtti időszak tapasztalatai megmutatták, hogy a Lánchídon, szűk volta miatt, folyamatos a torlódás, a dugó, holott a fővárosi hidak forgalmának alig négy százalékát fogadja be.
Vezetnek az autómentesek
A 21 Kutatóközpont és a Medián közös kutatásának eredményei szerint a budapestiek többsége egyetért azzal a (jelenleg ideiglenes) fővárosi döntéssel, hogy a Lánchídon csak buszok, kerékpárok, motorosok és taxik (illetve megkülönböztető jelzést használó járművek), később pedig gyalogosok kelhessenek át. A 2022. november 28. és december 3. között ezer fő bevonásával készült felmérésből az derült ki, hogy a megkérdezettek többsége, 54 százaléka egyetért azzal, hogy egyelőre csak a buszok, a taxik és a kerékpárosok használhatják a hidat. Negyven százalékuk már most visszaengedné az autóforgalmat, hat százalék pedig nem tudott véleményt alkotni a kérdésben.
(Borítókép: A Lánchíd átadása 2022. december 16-án. Fotó: Németh Kata / Index)