Döntő pillanathoz érkeztek a magyar diákok

DSZZS20130118012
2023.01.21. 10:28
Több mint 71 ezer diák írja a középiskolai felvételit. Magyarból és matematikából töltik ki a teszteket. A szakember szerint a középiskolai felvételi rendszer igazságtalan.
  • Délelőtt 10-kor elkezdődött a 2023-as középiskolai központi felvételi.
  • Több mint 71 ezer diák tölti ki a tesztet magyarból és matematikából.
  • A középiskolai írásbeli felvételi vizsgát két tantárgyból szervezik meg: magyarból és matematikából. Mindkét teszt tíz-tíz feladatból áll, amelyet 45-45 perc alatt kell megoldaniuk a diákoknak. 
  • A két vizsga között 15 perces szünetet tartanak az iskolák.

Összesen háromféle feladatsort kapnak a vizsgát megszervező iskolák. Egyet a nyolcadikosoknak, egyet a hatodikosoknak, egyet a negyedikeseknek. A teszt azonban országosan egységes, korosztályonként minden diák ugyanazokat a feladatokat oldja meg, függetlenül attól, hogy később gimnáziumba, szakgimnáziumba vagy technikumba jelentkezik.

A gimnáziumok, a technikumok és a szakgimnáziumok háromféleképpen kalkulálhatnak a jelentkezők pontjaival:

  • vagy csak az általános iskolai jegyeket,
  • vagy az általános iskolai jegyeket és a központi írásbeli felvételi vizsga eredményét,
  • vagy az általános iskolai eredményeket, a központi írásbeli és az intézmény saját szóbelijén szerzett pontszámot veszik figyelembe.

A diákok összpontszámának legalább felét a központi írásbeli felvételi vizsga eredményének kell adnia. Nyilván csak azokban a középiskolákban, amelyek kötelezővé tették a jelentkezők számára a vizsga megírását.

Igazságtalan a rendszer

Az Oktatási Hivatal adatai alapján 56 ezer nyolcadikos, 9100 hatodikos és több mint 6000 negyedikes vizsgázik. Ők az ország 541 pontján írják majd meg a tesztet magyarból és matematikából.

Radó Péter oktatáskutató szerint a magyar középiskolai felvételi rendszer nem igazságos.

Akkor lenne az, ha előre lehetne tudni, milyenek a követelmények, és az általános iskolák fel is tudnák készíteni a gyerekeket erre a megmérettetésre. De még akkor sem csökkentené azokat az elképesztő különbségeket, amelyek az alacsony és a magas státuszú gyerekek teljesítménye között van 

mondja Radó Péter az Eduline oldalán.

A szakember szerint a jelenleginél mindenképpen jobb megoldás lenne egy olyan általános iskolai záróvizsga, amelyet minden diáknak le kellene tennie, de amelynek a követelményei nyilvánosak, megismerhetők lennének.

(Borítókép: Magyar nyelvi feladatlap a központi felvételin 2013. január 18-án. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)