További Belföld cikkek
- Viharos széllel tör be Magyarországra a hóesés
- Magyar Péter váratlanul megszólalt az „agyhalottakról”, ezzel magyarázza mondatait
- Botrányt kiáltott a Fidesz Erzsébetvárosban: önkormányzati lakást adott saját jegyzőjének a polgármester
- Nemi erőszak miatt elfogatóparancsot adtak ki a TV2 sztárjával szemben
- Emberölés miatt köröz a rendőrség egy 16 éves lányt
„A teljes, 4 évnél idősebb népesség tagjai 2022 negyedik negyedévében naponta átlagosan 5 óra 4 percet tévéztek, mintegy 10 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban. A 4–17 évesek naponta átlagosan 2 óra 55 percet, szinte ugyanannyit, mint 2020-ban, és 9 perccel kevesebbet, mint 2021 végén. A 18–49 évesek átlagosan napi 4 órát töltöttek a képernyő előtt, ami 5 perces csökkenést jelent 2021-hez képest, és 11 perccel kevesebb, mint 2020-ban” – olvasható a Nielsen Közönségmérés adataiban. A legnagyobb mértékű csökkenés az 50 év feletti korosztálynál látható: 2022 utolsó negyedében 6 óra 52 percet tévéztek egy átlagos napon, 17 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban, és 24 perccel kevesebbet, mint 2020-ban.
Az elért nézők száma – akik egy átlagos napon legalább egy percet tévéztek – 6,25 millió volt, ami 139 ezerrel kevesebb, mint 2021-ben. Aki a tévénézés mellett döntött, naponta átlagosan 6 óra 55 percet töltött a képernyő előtt, ami 9 perces csökkenést jelent 2021-hez képest.
A 2022. október–december közötti időszakban a 15–29 éves korosztály tévézett a legkevesebbet, átlagosan 2 óra 33 percet, ami 12 perccel kevesebb, mint tavaly. Az első helyen a 60 év felettiek állnak, ebben a korosztályban egy fő naponta átlagosan 7 óra 40 percet töltött a képernyők előtt, de ez is csökkenést jelent 2021-hez képest, átlagosan 24 perceset.
Az iskolázottsági szempontot figyelembe véve az az eredmény jött ki, hogy a diplomások tévéztek a legkevesebbet, 4 óra 25 percet. A nemek közti megoszlás így alakult: a nők 5 óra 13 percet, a férfiak 4 óra 54 percet tévéztek. A hölgyeknél ez 16 perces csökkenés 2021-hez képest, míg a férfiaknál csak kétperces.
Mit nézünk?
A Nielsen adatai szerint
a tévénézésre szánt idő 37,2 százalékát fordítottuk a sokféle nézői igényt kielégítő és legtöbb csatornát magában foglaló általános szórakoztatócsatorna csoportra, amely naponta átlagosan 4,8 millió nézőt ért el. Egy átlagos néző 3 óra 21 percet töltött el ezeken a csatornákon.
A műsoridejük legalább felében különböző sorozatokat kínáló sorozatcsatornák a tévénézési idő közel 9 százalékát képviselték, és naponta átlagosan 2 millió nézőt értek el, akik átlagosan 1 óra 52 percet szántak a nézésükre. A filmcsatornák is hasonló arányra voltak képesek, napi 10,1 százalékkal, 2,6 millió nézővel, 1 óra 40 perces idővel.
A hírcsatornák együttes közönségaránya 8 százalék, ez majdnem megfelel az egy évvel korábbinak, a napi átlagos elérésük 2,24 millió fő volt, a nézők 1 óra 34 percet szántak ezekre.
A gyerekcsatornák 4,5 százalékát vitték a tévénézési időnek, elérésük 1,35 millió főről 1,15 millióra csökkent. A sportcsatornák közönségaránya 5,7 százalék volt, naponta átlagosan 1,62 millió elért nézővel. Az ismeretterjesztő csatornák 6,2 százalékot, az életmód csatornák 3,4 százalékot, a zenecsatornák pedig 1,1 százalékot képviseltek a tévénézési időből, ami mindhárom kategóriában 2-3 százalékpontos csökkenést jelent 2021 utolsó negyedévéhez képest.
Az egyéb kategória a teljes, 4 évnél idősebb, tévés háztartásban élő lakosság tévénézési idejének 14,9 százalékát képviselte 2022 utolsó három hónapjában. Ide sorolják a külföldi csatornák mellett a videójátékokat, a tévéhez csatlakoztatott számítógép-, laptop-, tablet- vagy okostelefon-használatot, az USB-n keresztül történő tartalomfogyasztást, a SmartTV-funkciókat, valamint a streamingszolgáltatásokat is. Naponta átlagosan 4,86 millió néző töltött el legalább egy percet az egyéb tartalmak megtekintésével, 105 ezerrel kevesebben, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor egy elért néző átlagosan 1 óra 19 percet fordított erre a kategóriára, ami 7 perccel hosszabb idő, mint egy évvel korábban.
A kutatásban kitérnek arra is, hogy a többségében sorozatokat jelentő, nem zenés fikció kategóriájába sorolt műsorok a teljes műsorkínálat 27,5 százalékát képviselték, míg a műsorfogyasztási időből 21,2 százalékban részesedtek.
A közleményben arról is olvashatunk, hogy a sugárzott reklámok napi átlagos száma mérsékelten csökkent a korábbi évekhez képest. 2022. október 1.–december 31. között naponta átlagosan 43 503 darab reklámfilm került adásba a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákon, ez 1725 darabbal kevesebb 2021 ugyanezen időszakához képest. Egy fő naponta átlagosan 37 percnyi reklámot látott, ami napi 146 darab reklámfilmnek felelt meg.
(Borítókép: Getty Images)